Storselger eller ikke?

Jeg savner veldig sterkt et klart skille på dette.

Ser visse annonser blir parkert med krav om at en kjøper seg inn som storselger, mens omtrent identiske annonser fra andre selgere slipper gjennom.

AF har nylig økt inntektene med gjennom å introdusere plussmedlemskapene, og det må da hjelpe på litt?

I mine øyne er godt utvalg i annonsene en av flere ting som trekker meg hit. Om ikke de som sitter i styr og stell i det minste kan behandle medlemmene sine likt, ja da vet jeg sannelig ikke om jeg gidder bruke siden mer.
I mitt hode så er grensen mellom storselger og ikke at dersom du selger overskuddet av ting du har importert, drettet osv, så er du alminelig selger.

Om du kjøper inn (fisk, planter, for osv) fra andre med hovedhensikt å selge videre, blir du i mine øyne "storselger". Alt som ligger over "normal hobbydrift" er i mine øyne "storselger".

Jeg er klar over at dette ikke er veldig tydelige og objektive kriterier, jeg forsøker bare si litt om hvordan hodet mitt kategoriserer selgerne.

Når det er sagt, synes jeg det er uheldig at kommersielle annonører og storselgere skal betale samme pris på annonsene. De såkalte "storselgerne" har neppe samme fortjeneste som butikker o.l.
(Her ser jeg helt bort fra de som driver med privatsalg av så stort omfang at det burde vært ansett som næring - det er skattesnylteri, og vi burde ikke trenge retningslinjer på det...)
Jeg har sendt et par mailer fram og tilbake, og det kommer frem at de blokker annonser FØR et skikkelig regelverk er lagt.

Ja, en slipper unna en del utgifter som skatt mm som privatselger, MEN en skal selge veldig store mengder før en får stordriftsfordelene en butikk har.

Jeg har solgt en del huler, og ja, det blir noen kroner inn(har vel akkurat dekket de kronene jeg har brukt på materialer og flisesag så langt.)
For ikke å snakke om timene en legger i prosjektene sine. Med fast jobb hadde en aldri kunnet gjort tilsvarende.

Plussmedlem
Det manglar skikkelege retningslinjer på kor grensene går. Det er i stor grad brukt skjønn, og slik vil det også vera.
Liz si tolking av "Storselger" er for øvrig svært nær det som er rett.

Problemet med differensiering av pris mellom storselger og forhandler er at forhandlarane då berre kan registrere annonsen som storselger og få ein lågare pris.
Dersom vi likevel skulle innføre differensiering vil det i så fall truleg heller bety ei oppjustering av forhandlerprisen.

For øvrig er det til ei kvar tid mellom 100 og 125 plussmedlemmer. Det utgjer ei nettoinntekt på under 2500 i månaden etter at mva og kortbetalingsutgifter er trukke frå, og av det skal andre utgifter betalast og så skal det skattast 50% av det som er igjen. Altså ikkje noko å bli rik av.

Vi har framleis håp om at ein person skal kunne setja av ein dag i veka på vidare utvikling av AF. Vi er ikkje i nærleiken av målet. AF er foreløpig 100% utvikla og drevet på fritida.
I det øyeblikket du og andre begynner å handheve regeler som ikke enda er helt utarbeidet, er det helt umulig å kunne forvente at forskjellige brukere blir behandlet likt.

Skal jeg kunne lage ting selv å selge? eller går grensen kanskje ved import? Eller om jeg selger mange av et produkt?

og hvordan vet du om jeg har solgt ti eller hundre av et produkt forresten?
Plussmedlem
Ved å starte å handheve regelen for "storsalg" så forventar vi også at fleire sjølv vurderer kva som er riktig å gjera. Vi har ikkje lyst til å vera politi.

Dersom ein sel ting med hensikt å tene pengar på det (i motsetning til f.eks å bli kvitt eit overskot av fisk/plantar) er det sannsynleg at ein er storselger. Det har ikkje noko å seia om det er importert eller eigeprodusert.

Det er eit generelt prinsipp at mediet som formidlar annonsen får ein del av kaka når ein faktisk tener pengar på noko. Både finn.no og QXL tar betaling frå private, men vi ynskjer ikkje å ta pengar frå dei som vil bli kvitt overskotet, difor vil private annonsar forbli gratis! - Men vi tar heller inn litt frå dei som faktisk tener ein del pengar på salet her.

Hadde zoobransjen vore meir interessert i å annonsere med banner her, hadde situasjonen kanskje vore annleis.

I det minste gjorde denne tråden at jeg endelig fikk tatt meg sjøl i nakken og fiksa det plussmedlemskapet jeg lenge har hatt planer om å tegne men aldri fått rota meg til
Holger Lockertsen
For øvrig er det til ei kvar tid mellom 100 og 125 plussmedlemmer. Det utgjer ei nettoinntekt på under 2500 i månaden etter at mva og kortbetalingsutgifter er trukke frå, og av det skal andre utgifter betalast og så skal det skattast 50% av det som er igjen. Altså ikkje noko å bli rik av.

Jeg vil tro antallet som her skal presses inn i kategorien storselgere vil si en inntekt på omtrent samme størrelsen?

Jeg er i alle tilfeller IKKE fornøyd så lenge det går ut over annonsene til enkelte, mens andre får fortsette som før.

Ja, QXL og finn har sine gebyrer, men de lever tross av formidlingen. Hos førstnevnte koster en annonsert vare til 50kr 4 å annonsere for.
Finn gir deg en annonse med et års gyldighet til 25kr.

Andre akvarieforum klarer seg uten å kreve gebyr av selgere, og jeg vil tro Akvaforum tar inn ganske solide reklameinntekter.

Når man importerer varer og legger disse ut for salg på AF for å tjene penger så må man regne med at dette har en pris. Når man klager på at man blir avkrevd for 125,- kroner måneden for annonseplassen så har man ingen forståelse for at det koster å drive AF.

Det å kunne annonsere for akvarieartikkler på et akvarieforum gir en unik tilgang på kunder. Det er ikke ofte man har en så sterk kobling mellom produkt og kunde. Man ser at mengden av slike annonser øker på og før eller senere vil vi få problemer med de som faktisk betaler for annonseplassen. Hvorfor skal de betale når andre slipper unna.

På grunn av dette så vil de som for eksempel lager skiftersteinshule kunne lande i samme kategori. Vi har hatt oppe disse salgene til diskusjon og kommet frem til at dette ikke var kommersielt.

Vi har en god del akvarister her som selger i prinsippet overskudd, men av mengden med fisk så har de så mye at de nesten kan regnes som butikk. Vi har ingen ønske om at disse også skal regnes som storselger.

Jeg håper at hver og en kan spille med åpne kort og selv ta besluttningen om hvilken kategori de fall inn under. På denne måten slipper vi å gå inn å endre annonsene og denne diskusjonen kan lande med en løsning som alle er tjent med.
Plussmedlem
Pål Laumann
Jeg vil tro antallet som her skal presses inn i kategorien storselgere vil si en inntekt på omtrent samme størrelsen?

Time will show...

Pål Laumann
Jeg er i alle tilfeller IKKE fornøyd så lenge det går ut over annonsene til enkelte, mens andre får fortsette som før.

Det skal ikkje vera slik. Dersom noko verkar urettferdig må du si fra.

Pål Laumann
Ja, QXL og finn har sine gebyrer, men de lever tross av formidlingen.

Kva skal vi leva av då?

Pål Laumann
Hos førstnevnte koster en annonsert vare til 50kr 4 å annonsere for. Finn gir deg en annonse med et års gyldighet til 25kr.

Det er vel ingen grunn til å lyge? Finn sine salgsannonsar kostar opp til 35 kr - for 60 dagar - ikkje eitt år. QXL sine 4 kroner er for inntil 14 dagar. AF sine privatannonsar kostar 0,- for så mange dagar du vil.

Pål Laumann
Andre akvarieforum klarer seg uten å kreve gebyr av selgere, og jeg vil tro Akvaforum tar inn ganske solide reklameinntekter.

Vi klarer oss også utan å krevja gebyr frå 95% av selgjarane.

Og: Du vil tro? Kva med å vita før du uttaler deg om inntektene våre?
Det er enkelt å regne ut. Ser du dei 6 annonsane som går i rotasjon på topp? Dei kostar 390,- mnd. Alle med løpande avtale får i tillegg rabatt på den prisen. Det utgjer altså 2340 - minus rabatt. Etter 50% skatt er det diverre ikkje mykje att. Eg trur nok det er storselgere her på AF som tener betre enn det vi gjer...

Mange har svært urealistiske tankar om kor lukrativt det er å driva ei nettside som AF - sjølv med 1.8 millionar sidevisningar som vi har pr månad - og eg vil ALDRI koma i nærleiken av å tene inn alle dei timane eg har brukt på utvikling av sida!

Eg skjønar du synst det er kjipt å måtte starte å betale for noko som før var gratis, men du vel jo om du vil gjera det eller ikkje. Dette er ikkje noko nytt, det er handhevinga av regelen som er ny.
Geir Kristiansen
På grunn av dette så vil de som for eksempel lager skiftersteinshule kunne lande i samme kategori. Vi har hatt oppe disse salgene til diskusjon og kommet frem til at dette ikke var kommersielt.

Mener du da holger at Geir tar helt feil her? for utfra det der skulle jeg faktisk tro at hulene burde kunne selges som privatperson.

Skal ikke gå på limpinnen å legge eksempler ut i tråden, men det er flere andre som selger huler som ikke er storselger. Bambushuler, kokosnøtt og steinhuler.

Pål Laumann
Mener du da holger at Geir tar helt feil her? for utfra det der skulle jeg faktisk tro at hulene burde kunne selges som privatperson.

Det jeg prøvde å si var at mengden av i prinsippet storselger utga seg for å være privatperson så blir man nødt til å foreta en besluttning som vi tidligere mente ikke var nødvendig.

Ærlig talt så skjønner jeg ikke bæret av dette.
Jeg fikk også mail om at noen av mine annonser var slettet pga at jeg solgte så mye med så god fortjeneste. (??? hvem har regnet ut dette???)

Jeg sendte mail tilbake med masse spørsmål, men fikk ikke svar. Har sendt to mailer - ingen svar.

Jeg er absolutt ingen storselger. Selger litt skiferhuler og bambushuler for hobbyens skyld - ingen store penger å tjene. Og ikke så stort kvanta.
Skulle jeg betalt for annonsene mine går jeg klart i minus. Ellers så må prisene på hulene høynes, noe jeg synes vil være synd.

Og jeg ser andre annonser ute som selger det samme som jeg som privatperson. Hva gjør meg til storselger?

Må jo stille spørsmål i denne tråden, for på mail får jeg jo ikke svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap