Mange tusen medlemmer,men fortsatt flere tråder ubesvart.

Hei.
Synes det er litt trist at det er flere tråder som forblir ubesvart( inkludert meg) Det må være NOEN som kan svare på det det spørres om! Eller ha noen tips om saken.
Det har blitt sagt at ingen spørsmål er for dumme...........
Synes bare dette er litt synd,siden dette skal være et forum der man kan lære seg om akvarielle ting, og dele ting.
Ikke bare erfare selv ,og lese seg til det. Kanskje dette er den eneste plassen enkelte har for å stille spørsmål.
Ikke alle dyrebutikker har så god kunnskap, og flink å informere kunder.
Ville bare lufte mine meninger.
Ingen kjeft altså.
Er ueinig med deg her gitt. Syns dei aller fleste spørsmål blir besvart og det rimelig raskt.

Det er klart at når du purrer på svar etter tjue minutt så kan det hende folk blir litt lei. Eller spør om ting som ligg lett tilgjengeleg enten under søkefunksjonen eller som eigen feature (som fskesammensetning). Å måtte svare på samme spørsmål ti gonger berre fordi den som spør ikkje har giddi å bruke søkefunksjonen, blir litt kleint i lengden skulle eg tru
Er ikke så mange som er aktive på forumet uansett for tiden. Altså, en god del er det jo men ikke "tusenvis"
Hei . (Har vel ikke for vane å "purre på" etter kort tid. Ble lissom litt galt uansett......) Skjønner den,men går d ikke ann å linke til den siden .Er ikke dreven i dette enda...... Ikke bestandig man har sett det spørsmålet før! Da hadde vel kanskje de fleste latt være å spørre om det. Kan bare snakke for meg sjøl selvfølgelig men........ Dette var ikke meningen skulle bli no kjefting fra min side. D føltes bare litt urettferdig.
Plussmedlem
Slik som du formulerer deg her nå, Waka, virker det nesten som om du tror at medlemmene på AF er ansatte her inne, men sånn er det jo faktisk ikke. Ingen passer på at den og den tråden er besvart.
Du sier at det er "urettferdig" at alle ikke får svar, det hadde det vært om man hadde betalt for å stille spørsmål her inne, og "hjelperne" ikke hadde giddet å svare

Jeg skjønner jo at du ønsker svar, og jeg tror de fleste trådene her inne får svar, med visse unntak. Mange av dem er tråder der trådstarter ikke klarer å forklare problemstillingen eller spørsmålet godt nok. "Guppyen min er syk, hva kan det være?", for eksempel.

Passende tittel og nok info om evt. problemstilling er et par ting du kan gjøre for å få fler til å ha lyst til å svare, en interessant tittel kan trekke lesere.
Trur det ble misforstått litt! Ikke helt sånn jeg mente det nei
Har kommet så langt at jeg vet at de ikke er ansatt her.Og forventer ikke at ALLE må få svar.Selvfølgelig ikke..... men noen er kanskje HELT blank .......
Men uansett ETT svar uansett er bedre enn ingen svar. Om man svarer med en link eller hva. Takk for svar forresten!
Min mening er at det er unødvendig mye spørsmål som går igjen, slik som Anders nevnte. Hva feiler guppyen min? Det finnes en base her på AF hvor en finner svar på veldig veldig mye. Jeg for min del har blitt lei av å svare på slike spørsmål, ja en ser det nesten daglig. Skriv et ord, for eksempel sykdom i søkefeltet og en får frem masse masse som en selv kan lese.

Det er liksom grenser for hvor mange ganger en gidder å svare på samme spørsmål. En annen ting jeg har lagt merke til er at det blir flere og flere unge her inne og på mange måter veldig hyggelig, fremtidens akvarister, men dem kan vel både lese og skrive så et ord i nevnte søkefelt skulle ikke være vanskelig.

Som også nevnt tidligere har jeg sett trådstartere purre på svar, opptil flere ganger uten å få svar. Purringer gjør at en ikke får svar. Har også sett trådstartere bli forbannet for at dem ikke får svar. Dette er en av grunnene til jeg svarer sjeldent eller aldri i spørsmåls delen av dette forumet. Det er rett og slett for mange (unskyld uttrykket) bortskjemte dritunger som tror folk skal svare i løpet av få minutter her inne. Jeg ser færre og færre av de gamle som var her inne når jeg selv ble medlem, og antar de holder seg i bakgrunnen eller er ute her i fra for noen av nevnte punkter i dette innlegget. Beklagelig, men sant.

Dette forumet består av mennesker med den ypperste kompetanse i alle felt, men som nevnt er det grenser for hvor mange ganger en gidder å gjennta seg selv.

Anders, for å friste deg litt mer med apistogramma legger jeg inn et bilde av hannen i paret av apistogramma borellii fra Uruguay jeg fikk i hus i dag =) Ha en fin uke alle sammen
Dette med at folk ikke får svar på trådene sine forstår jeg veldig godt, mangen spør om så mye rart og mye ting om faktisk går ann og lese seg frem til og dette. Har ingen problem med og besvare på spørsmål og svar til folk som er nye men synes det er på sin plass at vis du skal starte med en hobby og du vil sette deg i det så synes jeg folk kan lese litt og bruke google for det den er vært før du spør om noe har opplevd dette både inne på akvaforum sitt forum og på sosiale medier. Da jeg begynte så viste jeg værken om akvaforum,sider på sosiale medier eller noe så jeg leste meg frem til det jeg klarte og stille spørsmålene etterpå
Hei,takk for svar! JEG er iallefall ikke no bortskjemt drittonge Jeg er godt opp på tredvetallet.( Men forhåpentligvis var d ikke meg du mente.....)
Selvfølgelig kan man ikke få svar på; Guppien min er syk o.l.
Nå får jeg vel aldri svar på no spørsmål igjen pga dette,men men......
Men tusen takk igjen for saklige svar!
For min del tror jeg at det kanskje hadde blitt bedre om du fikk opp en info boks når du skal starte en ny tråd, med forklaring på søkefunksjonen her inne.

Feks. Du skal starte en tråd i nybegynner forum, men før du kan skrive kommer boksen opp og spør om du har søkt i basen etter lignende spørsmål. Behøver ikke være så innviklet, men mere som et hint til at det kanskje er raskere og få svar på den måten.

En annen ting er vel og begrense hvor mange ganger en bruker kan starte nye tråder. Er ikke sjelden jeg ser brukere starte flere tråder samme dagen med akkurat dem samme spørsmålene, kun formulert litt annerledes.

Ellers er jeg glad for at dem fleste svarene jeg får her inne er veldig informative og konkrete.
Fremfor og få en haug med svada svar som ikke er til hjelp, bare for at noen har skrivekløe og tror det er om og gjøre og svare fortest og flest ganger..
Det hørtes veldig fornuftig ut!
Waka
Hei,takk for svar! JEG er iallefall ikke no bortskjemt drittonge ;-) Jeg er godt opp på tredvetallet.( Men forhåpentligvis var d ikke meg du mente.....) Selvfølgelig kan man ikke få svar på; Guppien min er syk o.l. :-) Nå får jeg vel aldri svar på no spørsmål igjen pga dette,men men...... Men tusen takk igjen for saklige svar! ;-)



Var overhodet ikke ment til deg Waka og takk for at du synes mitt svar var sakelig. En trenger ofte ikke inn på profilen eller vite hvor gammel et medlem er, for det skjønner en av innleggene. Er selv "godt opp i årene" selv om jeg ikke vil innrømme det. Tror jeg for evig vil bli et par og tyve og har vært det snart i 30 år =)

Jeg er selv en som driver for det meste med apistogramma og holder meg vel for å være ærlig til hovedsakelig tråder som omhandler denne gruppen fisk. Jeg er innom tråder innemellom selvfølgelig å svarer så godt jeg kan på andre ting også. Hadde vel selv holdt på i 20-25 år med denne galskapen før jeg fant akvaforum og andre nettsteder.

Brukte basen veldig mye for å få informasjon og leste tråder som omhandlet det jeg hadde bruk for. Men det tok litt tid for å finne frem til alt. Mange baser, mye info å finne frem til og mye å lese.

Vil som mange andre si at AF er Norges største forum for vår hobby, og er nok det forumet som sitter med mest og best kometanse hos brukerne. Om det er corydoras, apistogramma, levende fødere eller maller- sykdommer, oppdrett eller annet, du finner og får svar på det aller meste her.

Ellers finnes det grupper på facebook som går inn på en del av artene, og driver selv en apistogramma gruppe på facebook. I disse gruppene er det også god kompetanse på mange arter. Om noen vil være med i min ganske ny oppstartede apistogramma gruppe er linken her:
Ja det er mye info å komme gjennom her ,og litt vanskelig å finne alt. Skal sette meg ned noen fredelige kveldstimer
Ciklider er utrolig spennende fisker,og det blir nok det fremmover her i huset! Og Paletter er visstnok de letteste å få til. (spes. med ph 7,0)
Kanskje etterhvert blir det noen for mere viderekommende.
Drømmen er et større kar i løpet av året. Rundt 240 l.
Skal jammen gå inn på FB å se på sidene der!
Takk igjen!
Det stemmer det at noen tråder forblir ubesvart. Og det behøver ikke være vanlige spørsmål heller.
Jeg bruker ofte søkefunksjonen, og blir sååå glad når noen faktisk har spurt om akuratt det jeg lurte på. Men så går jeg inn på søkssvarene da, og treffer innimellom på uvesvarte tråder. Noen ganger så henger jeg meg på, og drar den frem, med mitt spørsmål, som går i samme gate. Andre ganger spør jeg på ny. Men blir jo litt skuffet når jeg tror jeg skal få svar på det jeg har lurt på (som andre ellerede før meg har spurt om) og så er det ingen svar der. Og disse trådene kan gjerne være noen år gamle. Da blir jeg litt usikker på om jeg skal dra frem den gamle tråden, eller starte en av ny dato selv.

Forstår veldig godt den at folk blir lut lei av å svare på om plattyen er gravid, om man kan ha gullfisk i en liten bolle, og for ikke å snakke om alle tråene der folk kjøper kar, venter en uke, og så kjøper fisk - hvilke fisk kan jeg ha i dette akvariet osv .... Blir mye repetisjoner gitt.

Men, det er som sagt tråder som blir stående ubesvart. Og da lurer jeg litt om det er pga spørsmålet er for vanskelig å svare på, at det ikke er noen som vet det man lurer på, eller om spørsmålet er for kjedelig. Selv startet jeg en tråd 22.2 som er blant de ubesvarte. Hvor jeg lurte på dette med å lage utvendig bakgrunn i kasse. Her har ingen svart, og jeg tenker da at det er fordi det sikkert er noe som ikke er så vanlig å lage/kanskje ingen her har prøvd å lage det eller sett det før. Men klart, hadde jo blitt glad for et svar da om så bare at det er en god ide, men at de desverre ikke kan hjelpe.
NETTOPP!!!!
Det var noe sånt jeg mente, men er ikke særlig flink å forklare ting!
Takk for svar til deg og!
Noen kjappe tanker rundt dette temaet :
Det er litt forskjellige "arter" av akvarister her på forumet. Nybegynneren ønsker seg en "holde i hånden" type hjelp, og kan nesten ikke bytte vann uten å stille spørsmål.
En annen sort ser helt klart at noe er galt med fisk eller planter, men må spørre allikevel "er det noe galt ?" og gjør lite eller ingenting for å finne ut av ting på egen hånd eller anvende sunn fornuft og kunnskap de faktisk har.
Noen har et virkelig "uvanlig" spørsmål og trenger innspill på dette. En annen art er de som stort sett finner ut ting selv, bruker fantasien og bondevettet sitt til å gjøre ting/prosjekter på sin egen unike måte og sjelden stiller spørsmål.

Noen av disse artene er "lettere" å hjelpe enn andre, fordi de gjerne har gjordt sine egne tanker rundt spørsmålstillingen. Når man ser at folk ihvertfall prøver å tenke/søke selv, vil de som regel få "plusspoeng". Det er også lettere å få hjelp hvis man faktisk selv er med og bidrar når andre behøver det. De erfarne akvaristene her inne har ulike interesseområder, og det er enklest å svare på spørsmål innenfor dette feltet.
De som jeg personlig syns det er minst tiltalende å hjelpe er de som tror dette forumet er en slags service-institusjon som de har krav på betjening fra.

ja, det er jo unødvendig å spørre etter en time "hallo - ingen som svarer ???"

Ofte så kan søkefunksjonen hjelpe, eller å ta en kikk i riktig forum for å se om noen andre har spurt om det samme. Men av og til så bruker man kanskje feil søke ord, og finner ikke de rette trådene hvor svarene finnes. Man må liksom være litt oppfinnsom. har man f.eks en pumpe som bråker så kan man søke på "pumpe" og få tusenvis at tråder. "pumpen bråker", "bråkende pumpe" "støyende pumpe", osv. men om man mener pumpen lager rare lyder, og man skriver inn "klikkelyder i pumpen" så er det ikke sikkert man finner noe på det (nå har jeg ikke sjekket dette ved å søke selv, bare så det er sagt).

Og så kommer man jo tilbake til det med tittel. Å prøve å lage en beskrivende tittel.
Hjelp
Pumpa mi
syk fisk?
Alger
er overskrifter som sier lite, og som man gjerne ikke gidder gå inn og lese på.
Skriver man derimot
Hjelp ! varmekolben eksploderte i karet
Pumpa mi starer ikke, er en eheim
Syk fisk? Den er full av prikker
Alger, hvilken fisk er en god algespiser ....

Så er det kanskje lettere å få svar.
Den største årsaken til at jeg ikke svarer enkelte tråder er pga. en dårlig emnetittel. Om det ikke står greit forklart i tittelen hva vedkommende lurer på eller hva det dreier seg om, så lar jeg det heller være.

Jeg ser du skriver at ett svar er bedre enn ingen, det er jeg ikke enig i. Jeg ser dessverre altfor mange svar her på forumet som ikke er verdt pikslene de er skrevet med, og for en nybegynner er det vanskelig å vite hvilke råd en kan stole på og hvilken en bør være skeptisk til. Det kan føre til problemer og syke/døde fisk.

Men jeg holder meg også godt unna tråder hvor det er tydelig at spørsmålsstiller ikke har giddet å søke, eller lese klistrede innlegg f.eks. Om "du" ikke gidder å bruke tid på å forsøke å lete deg frem til svar, så gidder ikke jeg bruke tid på å svare deg.

I forlengelsen av det så mener jeg at en god akvarist er en nysgjerrig akvarist. Om det skinner igjennom at vedkommende ikke har brukt veldig mange kalorier på å sette seg inn i ting, eller forsøkt å lese seg opp på noe - så er det i mange tilfeller nyttesløst å komme med lange utgreiinger og da bruker jeg heller energien min på andre.

Jeg forstår hva du mener, Waka, og jeg er enig med både deg og de som har svart deg.

Jeg vil bare tilføye at min lyst til å svare, avhenger av hvordan spørsmålene stilles. Den storforlangende og småbitende overser jeg tvert.

Så er det fortsettelsen, om trådstarter begynner å bli småkranglete, da avslutter jeg "samtalen".

Og den som ikke gidder følge rådene han/hun faktisk får, men bare sutrer videre, får ingen sympati fra meg, og dermed ingen svar.

Som nevnt av de andre, dytting er en uskikk, som oppleves som storforlangende og frekt! Liker ikke, svarer aldri.

Når det er sagt, ser jeg også svarere som godt kunne ha latt være å kommentere krasst og bebreidende.

At en som spør åpenbart har gjort en stor tabbe, gir ingen grunn til hudfletting. Det viktigste er at vedkommende gjør noe med det, nemlig spørre om hjelp, for da er ønsket om å rydde opp tilstede. Da er det tull å skrike om mattilsynet og dyremishandling.

Mitt råd for et godt og raskt svar er:

#en informativ og interessant tittel,
#spør pent,
#ikke "skrik" (store bokstaver og mange utropstegn)
#gi relevante opplysninger f.eks. vannverdier, type fisk, str på kar osv.
#og ikke minst - takk for svaret.

Dette med lenker er også interessant, for jeg ble selv så glad da jeg fikk en her forleden. Selv er jeg dessverre elendig på å legge ut lenker, men gjett hva?

Jeg spurte om hjelp til det her på forumet - og fikk meget gode svar!








En enorm kunnskapsdatabase
Ble sittende og lese de forskjellige innleggene i tråden og fikk lyst til og si litt om min erfaring med akvaforum. Jeg holdt litt på med akvarium for over 20 år siden og har siden det hatt lyst til og starte opp igjen. Da jeg endelig fikk tid følte jeg også en stor trang til kunnskap gjerne så fort som mulig. Jeg var ingen dreven akvarist før og er det da heller ikke nå. Jeg søkte rundt på nett om det som interesserte meg, og fant da akvaforum. Og for ett sted. Akvaforum er en enorm kunnskapsdatabase hvor man finner svar på absolutt alt innen akvariehold bare man søker og leter litt. Tror jeg har lagt ut spørsmål i en tråd en eller to ganger, Og har også fått svar innen noen timer. Utover det har jeg funnet svarene selv ved og søke. Kan ikke få rost akvaforum nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap