Savner et punkt i artsbeskrivelsene

Inaktiv bruker
Det er lagt veldig stor vekt på vannkvalitet i artsbeskrivelsene, men det står svært sjeldent om de skal ha lite strøm eller mye strøm i vannet, eller om de skal ha mye oksygen eller lite oksygen i vannet. Dette kan være viktig med tanke på sammensetting av arter.
Når jeg søker på nettet om det samme, er det forbausende lite informasjon om dette andre steder også.
Det hjelper veldig lite at de kommer fra den og den elven, slike elver pleier å bestå av rolige partier og fossefall så det er intetsigende med elvenavn uten å komme med hvor i elven de kommer fra.
Håper vi alle kan bidra med å bygge opp databasen så den blir mye bedre!
Bra forslag! Støtter denne jeg og
Dette har jeg også ønsket meg noen ganger!
Lurt forslag :o)

Det trengs jo ikke gjøres så avansert heller, f eks dele opp i 3 kategorier:
1. lite strømning
2. "normal" strømning
3. sterk strømning

Bør vel også ha en definisjon på hva som er hva, angitt i liter pr time / akvariets størrelse. En art trenger jo ikke begrenese til en kategori heller, mange vil jo havne i 1 - 2, eller 2 - 3.

Mye strøm gir vel ofte også mye oksygen, så disse henger vel sammen ? Eller tenker jeg feil nå ?
Samt at det er mulig å få treff om man ikke skriver det helt som det er skrevet i fiskebasen. Fikk treff på søk i forum, men ikke i fiskebasen

F.eks skulle nå i sted finne info om Norsk flagg tetra. Skrev da inn norsk flagg tetra, nei. Norsk flaggtetra, nei. Norskflagg tetra , nei. Først da jeg prøvde Flaggtetra så kom det opp to alternetiver, og jeg fant den norske også.
Super idé! Det kunne vært inndelt i tre punkter slik som StineMari sier (omtrent som topp-, midt- og bunnsjikt).

Synes forøvrig det kunne vært flere slike punkter.
gH:
Bløtt
Nøytralt
Hardt

pH:
surt
nøytralt


Selv sliter jeg f.eks med å filtrere søk på fisker som tåler hardt vann. Det kommer ikke mange med på et slikt søk, spesielt når jeg vil ha pH rundt 7-7,5.
Jeg vet ikke hvordan dere andre løser det, gi gjerne tips. Det kan jo hende jeg ikke har knekt søkekoden her enda.
Inaktiv bruker
Skjer det noe mer med dette? Hadde vært fint å fått dette til!
(Bare for å holde liv i tråden)
Problemet, slik jeg ser det, er at hvem skal egentlig finne ut denne infoen, PÅLITELIG info, og legge det inn? Alle vil jo bare ha infoen, men ingen vet hvordan eller hvem som skal skaffe den...Jeg må si jeg synes det er mange som vil ha ditt og datt i Fiskebasen her, men det er forsvinnende få som tilbyr seg å faktisk gjøre det og få det lagt inn. Fiskbasen er et resultat av innsats fra brukere. Det er ingen som får betalt for å sitte og bygge den opp og legge inn infoen det spørres etter.

Alle verdens tetra-arter for eksempel, hvordan i all verden skal man få lagt inn info om det på alle artene? Det varierer sikkert fra art til art. Jeg tviler på at det er noen brukere her på Akvaforum har viten om dette, pålitelig viten altså. Det er ganske få som faktisk har vært på de ulike stedene og undersøkt forholdene personlig i Amazonas... (og da kun for noen få arter)

Hvis en person skal legge inn informasjon om dette, tror jeg det stort sett ender opp med det hver og en bruker kunne gjort uansett; google arten og undersøke på den måten, finne omtrentlig info man tolker litt, og så gjøre seg opp en omtrentlig mening. Det er dette som kommer til å bli lagt inn i basen om strømforhold, stort sett.

Kan ikke folk bare undersøke fiskeartene de vil ha info om strøm- og sirkulasjonforhold selv? Google er for alle.
Samtidig så vil en elv, eller en avgren av en elv ha et UTALLIG kombinasjoner av strøm, underlag, 'biotop' og temp. Det finnes ikke EN fasit for hvert fiskeslag/art.

Håper poenget kom fram, alt i alt
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap