Hjelp meg!! fiskene mine dør :(

Først hadde jeg en Slørhale i en bolle og fant ut at det var dyreplageri, så da skaffet jeg meg et 54 L akvarie. Det så den ut til å like, så jeg kjøpte noen kompiser til den (2 maller, vet ikke helt navnet. Og 4 guppy) Det så til å gå kjempebra, akvarie er rent og pent, og jeg skifter sånn 30% av vannet hver uke. Skrur av lyset om natten og har ikke pumpen på hele tiden. Har planter osv. Gir dem mat på morgen og kveld. Etter en stund kjøpte jeg en gullfisk til, så ikke slørhalen skulle føle seg alene :p

Men for kanskje 3 uker siden la jeg merke til at den ene guppyen ikke var til å se, den gjemte seg veldig mye, kom fram kun når jeg matet og gjemte seg igjen. Når det var ute av gjemmestedet, virket den ganske slapp, og den hadde blitt veldig tynn i forhold til de andre guppyene, som svømte rundt og så veldig friske og fine ut.
En dag kom jeg hjem og den kom ikke når jeg matet så jeg ristet litt på gjemmestedet og da fant jeg den død Den hadde mistet litt farge på halen, vet ikke om det var fordi den var død eller om det er en sykdom eller noe.

Så en annen dag når pumpen hadde stått av en stund, når jeg slo den på så syntes jeg at jeg så jeg noe rart. En bitteliten hvit "mark." Jeg stirret på den en stund for å se om det kunne være bæsj, men da rørte den på seg som en mark.
Jeg fikk panikk og skiftet derfor hele akvarie, vasket sanda og alt som var i (bortsett fra fiskene.) Og håpdet de ville være borte da.

Men så la jeg merke til enda en fisk for noen dager siden, som var slapp, gjemte seg osv. Jeg så også at halen hang ned, eller rumpa, altså det var en knekk i ryggen på den, og halen så pjuskete ut og halen hadde blitt litt brun/svart/grå. Dagen etter jeg så det så lå den i bunnen og pustet og gjemte hodet mellom sanda, den så nesten død ut. Så jeg tok den opp og avlivet den, for den så ut til å lide.
Samme dagen fant jeg flere av de ekle markene som virvlet rundt om jeg rørte i plantene eller skrudde på pumpa og det var ganske mange av dem.

Nå idag så la jeg merke til at Slørhalen min klør seg veldig på bunn, om det er det man kaller det!

Har prøvd å søke på nettet om disse markene og symptomene men finner ikke ut hva det kan være. Kan noen hjelpe meg? Er veldig glad i fiskene mine og vil ikke være en fiskemorder så jeg vil veeeeeeldig gjerne bli kvitt denne sykdommen med markene eller hva F*** det kan være som dreper dem!
Jeg tror du kanskje har vært rask med å skaffe deg fisk
Hvis du ikke har latt "filteret modne" så er det sannsynligvis det som er årsaken til at fiskene ikke har det bra.

Årsaken er at akvariet mangler innkjøring, slik at det er nok snille bakterier i filteret. Husk at om du vasker sand og bytter alt vann, og skyller filtersvamp så fjerner du de snille bakteriene som skulle hjulpet til å gjøre om de ekle stoffene i tisset til fiskene til ufarlige stoffer….

Et rent akvarie er verre for fiskene enn et akvarie med litt slam og skitt….

Er det lenge siden du startet opp 54 literen og filteret som var i den? Hvis det er omtrent 4 uker siden så er det trolig dette som er årsaken. Og da bør du bytte 1/3 av vannet daglig…

Pumpen skal heller ikke være av. Bakteriene i filteret krever tilgang på vann med oksygen, og det blir det lite av inne i filteret om pumpen står av i mer enn en halvtime.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap