Spørsmål til moderatorene

Hadde det vært mulig å legge inn info i kunnskapsbasen om hvor gamle ulike fisker kan bli? Synes det er interessant å vite hvor lenge jeg kan forvente å ha fiskene mine dersom jeg steller godt med dem.
Hei Elisabeth!

Dette hadde vi faktisk i profilene tidligere, men har vært oppe til diskusjon flere ganger og vi fant ut at det beste var å fjerne det.

Det var flere grunner til dette;
Hovedårsaken er at det er svært vanskelig å finne noen gjennomsnittsalder på de aller fleste akvariefisker, og dette feltet blir dermed stående tomt i nesten alle profiler.
En annen årsak er at det er så godt som umulig å estimere alderen på en fisk siden det avhenger av så veldig mange faktorer (stell, vannverdier, type fór, andre fisk i karet osv).

I de få tilfellene man kan finne alderen på en fisk så er det gjerne kun høyest registrerte alder noen sinne, og det gir jo ingen generell informasjon om fiskens gjennomsnittsalder.
Hei Tone!

Takk for raskt svar. Forstår at det er veldig vanskelig å gi et nøyaktig estimat for alder. Skulle likevel ønske dere kunne oppgi et cirkatall, i det minste for de mest vanlige fisketypene. Bare så man vet om de vanligvis blir et halvt år eller ti år, liksom. Regner med det varierer en del fra art til art.
Hei igjen.

Problemet er at det ikke finnes sikre kilder der vi kan finne cirkatall for alder på fisk. Det er svært få fisker dette er registrert på.
Vi kan jo ikke plukke slik informasjon ut av løse luften heller
Det å angi alder kan også være negativt. Om da fisken dør lenge før den "antatte" levealderen er over, vil mange begynne å lure på hva som er galt, og enkelte kan finne på å sette i gang tiltak mot sykdom som ikke finnes.
Dette er det jeg ser som en av flere ulemper med estimert alder.
F.eks har jeg hørt om neontetra med alder opp mot 20 år, mine ble ikke mer enn litt over ett år før alle var borte vekk Er jo ganske stor forskjell det
Er enig med Elisabeth, jeg. Foreslår et eget felt i alle fiskeprofiler med teksten "Circa alder" - hvor "Circa" er uthevet for å tydeliggjøre meningen. Så kan alle vi som har logg over når fisken ble født og når den døde, debattere oss frem til en alder.

Kan skape mye liv og røre i forumet etter at den største feiden mellom akvarieforum.no og akvaforum.no har lagt seg.... hehe
Alder på fisk er det vanskelig å finne informasjon om. Feltet vil da stå tomt på de fleste profilene. Hvis vi skriver om feks. discus kan vi jo heller nevne i teksten at den ofte blir omtrent 10år.
God ide å ta det opp i teksten Har nå fått et inntrykk av at de fleste akvariefisker kan leve i ganske mange år. Da jeg starta med akvarium trodde jeg aldri at så små dyr kunne bli så gamle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap