Kampfisk åpner munnen helt opp.

Hei. Min kampfisk åpner munnen sin helt opp mot meg da jeg prøvde å få oppmerksomheten. Jeg trykket rolig på vannoverflaten, og han gjorde det mot meg. Lurer på om han er redd eller ukomfortabel?

Hvordan kan man leke med kampfisk evt?
Plussmedlem
Hei.

Om det er en engangsforeteelse så strakk den nok bare ut muskulaturen i munn-/hoderegionen. Du vil også kunne se den sperre opp gjellelokkene av og til. Dette er helt normalt og ikke et uttrykk for redsel eller liknende.
Om fisken blir skremt vil den gjemme seg.

Fisk leker egentlig ikke, spesielt ikke solitære fisk som kampfisk. I hvert fall ikke på nivå med det pattedyr gjør.
Men man kan lage en liten greie ut av matingen, med at man tar seg tid under fóringen og gir den tiltenkte maten litt etter litt. Gjerne levendefór som hvitmark, dafnier eller annet som rører på seg.
Dette stimulerer og bygger tillit da fisken vil assosiere deg med mat, noe som er lystbetont på linje med lek.

Noen bruker å la fisken speile seg i små speil som et stimuli. Kampfisken tolker speilbildet sitt som en konkurrent, og vil sperre opp gjellelokk og spenne ut finnene ( "flaring" på engelsk).
Jeg bruker ikke å gjøre det med mine kampfisk da jeg tror at dette er mest til vår fortjeneste fordi vi synes de ser flotte ut når de brysker seg slik. Men det er neppe skadelig heller så lenge det begrenses til en kort stund en gang i blant.




Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap