Hvor raskt vokser Guppy yngel?

Fersk som jeg er så er det tusen ting å lure på.

Jeg har fått mine første guppy barn. 7 små tasser. De ser små og sårbare ut.

Jeg lurer derfor på hvor lang tid de bruker på å nå en mer voksen størrelse? Hvor lang tid tar det før de ikke lenger passer i de andre guppy`s munn.
Har endel yngel og ungguppyer, og de vokser veldig forskjellig. Har noen sammen med resten av de voksne guppyene, med fare for å bli mat, og her vokser de overlevende vel så fort som i de som er i et eget kar. Ha mye planter og gjemmesteder, så er sjansen for å overleve større.
I mitt 150 l kar satte jeg inn noen gyppy til min datter. De går bare sammen med maller, men de voksne klarer ikke å spise opp yngelen.

Så nå har jeg etter 6 uker med 6 voksne, to hanner og fire hunner. (2.4),sitter jeg med + 150 yngel av div størrelse. De største har begynt å farge ut, og er vel ca 2,5 cm lang. Hvis jeg ikke gjør noe drastisk nå, overtar de vel hele akvariet snart.

Ikke rart at de også kalles for millionfisk....
Voksetempo
Tror nok forrige innsender tar litt feil når han sier at de voksne ikke klarer å ta ungene, men er det mye planter og andre gjemmesteder vil jo en del av dem vokse opp uansett. Har lest et sted at det er ca.50 yngel pr. kull og at de yngler ca. hver 3.uke, så det blir fort mengder av dem. De vokser rimelig raskt til en størrelse der de ikke blir tatt av foreldrene. Det vil nok komme an på hva du gir dem å spise, men det finnes spesielt yngelfor å få kjøpt, som nærmest er et slags finmalt pulver. Ellers er jo klekking av artemiaegg populært som oppforing av yngel av mer krevende arter. Selv har jeg foret opp flotte guppy-yngel bare ved å knuse vanlig flakfor. Det kan være greit å ta dem over i et kar for seg selv til oppforing, om man har mye av andre typer fisk i fellesakvariet, da de fleste vil se på små yngel som en godbit. (Bortsett fra rene algeetere så klart). Lykke til!
Sist gang jeg hadde en fødsel i en fødekasse, så spiste moren opp alle ungene før de rakk å synke ut av risten i bunn... Den beste måten er å ha masse gjemmesteder, da blir overlevelses-prosenten veldig høy, ihvertfall hos meg
Heihei! jeg lurer på noe
jeg er en ny begynner med guppy
og jeg lurer påom den ene(kanskje en til)
er gravid? og så fall
hvor lagt er det igjen ca?
er guppyene gravide? og ca hvor langt er det igjen?
Det er nok nøyaktig 14 dager igjen. Neida Helt ærlig så er det umulig å si. Hvis de har det bra, det vil si at vannet er ok og at hunnen ikke er stresset, så vil hun antageligvis føde snart. Jeg ser ikke om hunnene dine er gravide, men se etter en svart kul bak selve buken. Hunnen blir veldig rund, noe du ser godt forfra. Pass på å ha godt med gjemmesteder, gjerne mose og flyteplanter. Lykke til med snart guppy yngel da
Denne (den blå guppien) fødte dagen etter bildet ble tatt.

Har best erfaring med å la dem være med de andre, men har masse vasspest som har vokst helt opp til vannoverflata.

De hannene jeg har som ble født 3. januar er helt farget ut nå og nesten fullvoksne. Hunnene ser ut som de utvikler seg senere. I hvert fall hos meg.

Enig med posten over hvor det står at de vokser raskere hvis de er i hovedkaret med de andre. Mine gjør også det, i hvert fall de første ukene, til tross for at jeg forer oftere i yngelkaret.
Jeg har lest her på forumet en plass at dersom fiskene vokser senere kan det tyde på at du forer litt for mye.
Mye mat blir til mye avføring og bakteriene som kommer i vannet fra avføringen kan hindre fisken å vokse.
Jeg er ikke helt sikker på dette selv, og vet ikke om det var en spesifikk fisk.
Dersom yngel i akvariet må gjemme seg og ikke får i seg mye mat, og dersom det over er sant, så kan jo det være grunnen til at de vokser litt raskere.
Jeg har selv fått noen yngel fra en guppy jeg kjøpte kun dagen før, fanget 3 stk og puttet dem oppi en stor plast kasse fra ikea med litt ferskvann og litt akvarievann, har sett minst 1 yngel i akvariet, har bestemt meg for å la resten av yngelet være i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap