434l Jebo-akvarium med rundt hjørne

Var inne på en nettbutikk og fant et alldeles nydelig akvarium fra Jebo i nøttefarge med et avrundet hjørne, slik at det kan brukes som romdeler/skillevegg. Trenger nytt kar, skikkelig lei av stadige vannbytter og dilling med "minifisk" i 63-litern min. Noen som har erfaringer med et slikt kar? Og hvordan bør det innredes, med tanke på innsyn fra tre sider? Og hvilke fisker egner seg best? Tar imot alle tips og ideer med takk!
Har selv ingen personlige erfaringer med Jebo, og kommer heller ikke til å få det

Men det du skal være obs på, er at det er elendige filtre i disse. Og når jeg sier elendig, mener jeg elendig
I tillegg er det mange som syntes at det er vanskelig å rengjøre glasset i buene, det er høyst forståelig.

Selv liker jeg uten tvil best akvarier der jeg kan plante tett langs bakvegg, eller montere en pen bakgrunn. Liker også å ha friheten til å stable stein\ røtter opp mot en bakvegg, noe som fort ser litt teit ut i ett kar med innsyn fra begge sider
Jebo kar
Hei.

Har selv et jebo kar, men det er et hjørnekar(R470), der pumpe og filter er innebygd. Har nå hatt skikkelig problem med pumpa\filter, men erstattnigspumpa virker enn så lenge....

Dette karet du har sett på, er det innebydg pumpe og filter eller må du kjøpe det ved siden av?

Har du et navn på dette karet?
Tror jeg har sett dette karet, ser greit ut, men dette er jo en smaks sak.
Jada...
produsenten selv kaller det UR9128A. Tror ikke det medfølger noe pumpe, men møbelet, og heldekkende armatur er inkludert. Formeninger om pris? 13tusen pluss er jo kanskje litt i drøyeste laget for 434 liters lagerplass til våre våte venner. Også kommer jo filter, grus, planter og annen innredning i tillegg. Også fiskene da.. Huff...
Ifølge brosjyren jeg har så er UR9128A på 308 liter.
Det er modell UR9188 som er på 434 liter.
Målene er med topp (Lxbxh): 1260x470x746. i mm.

Jeg syntes 13" + er mye for dette karet da mye annet kommer itillegg.
Ser at Nortvision (nettbutikk som kan levere det meste av jebo) skal ha >12 høvdinger for dette karet. Karet på 434L kommer her på 15200.
Du finner butikken i lenkesamlinga vår.

Akvasia (en annen nettbutikk) skal ha 13200 for samme karet.
Husk at frakt av kar i denne størrelsen gjerne er kjedelig høy...

Men syntes at dette er ganske stive priser på såpass små kar. Tilsvarende størrelser på andre møbelkar, er gjerne en hel del lavere.
F.eks ett 375L Aquaelkar (har dette selv, og om en ser bort i fra dårlig armatur, noe som er vanlig på de fleste av kar) til 5200.-, blir det jo fort en del lapper å spare
Inaktiv bruker
I min lokale fiskesjappe, har di møbelkar på 420ltr til 5990,-
[QUOTE=Frank Angell]Men det du skal være obs på, er at det er elendige filtre i disse. Og når jeg sier elendig, mener jeg elendig
I tillegg er det mange som syntes at det er vanskelig å rengjøre glasset i buene, det er høyst forståelig.


har selv et Jebo kar, riktignok en 35 liter, som jeg til tross for null erfaring må si meg fornøyd med pumpa fungerer fint, og støyer ikke.
ang. filter har jeg ikke peiling på om dette er "bra" eller "dårlig", men det ser i alle fall ut som det har utviklet en bra bakteriekultur. mine første nitritt og PH tester, som jeg tok i går, var akkurat som de burde være..
så spørsmålet mitt er; hvordan ser jeg om filteret er "elendig"??
S1ndre
så spørsmålet mitt er; hvordan ser jeg om filteret er "elendig"??

Finn ut av hvor mye vann som sirkulerer i timen fra dette filteret, og hvordan filtermasse det er som brukes. Dette varierer en del, i tillegg til det faktiske volumet til filtermasse.

Enkelte slike ferdigfiltre greier ikke å håndtere annet enn enkelt, hvit filtervatt, som ikke greier å ta unna annet enn partikler fra vannet
det høres jo ikke så enkelt ut, hehe.

ser ut som jeg bare har hvit filtervatt ja... hvor ofte bør jeg rengjøre det?
Bare filtervatt vil aldri kunne fungere som filtermedium over tid. Grunnen er rett å slett at det er unyre lite bakterier som får festet seg i denne type filtermasse.

Bytt ut denne med f.eks blåsvamp, så får du mye bedre biologisk kapasitet i karet ditt. Men det er jo ikke sikkert at selve pumpa greier med en svamp, kjenner jeg det rett

Selv ville jeg uten tvil valgt en annen filterløsning, f.eks en Fluval 1+, med skikkelig svamp slik som det er beskrevet i denne artikkelen ;)
Fluval +1
okai, men hvordan fungerer den i forhold til den jeg har nå? den orginale pumpen puper vannet opp i et filter som sitter i "lokket" på akvariet og ut igjen rett over vannflaten. den har også en luftslange som sørger for luftbobler blåses direkte ut ca. midt i akvariet. har fluval også en slik løsning?
De aller fleste innvendige filtre, også Fluval, settes helt nedsenket i akvariet. Vannet pumpes ut øverst på pumpa, og man velger selv hvor nært overflata dette skal være.

Det følger med en disfusortup, samt slange. Dette er ikke nødvendig å bruke, med mindre man har svært mye fisk, og lite vannbevegelse (eller uvanlig høy temperatur).
okai
jeg trenger med andre ord ikke bruke slangen som sørger for "luft" direkte inn i akvariet mitt?
har forøvrig uvanlig høy tempratur men.. 28 grader, selv om varmekolben(25W) er skrudd så langt ned som mulig. er vel helt på grensen siden jeg har otto'er.. ikke noe problem for guppyene men.
Inaktiv bruker
Copycat
Var inne på en nettbutikk og fant et alldeles nydelig akvarium fra Jebo i nøttefarge med et avrundet hjørne, slik at det kan brukes som romdeler/skillevegg. Trenger nytt kar, skikkelig lei av stadige vannbytter og dilling med "minifisk" i 63-litern min. Noen som har erfaringer med et slikt kar? Og hvordan bør det innredes, med tanke på innsyn fra tre sider? Og hvilke fisker egner seg best? Tar imot alle tips og ideer med takk!


ta malawi oppi
tenker da på dei typene som liker å ha stenene stablet i midten og så svømme rundt. framme i den buen kan du ha ope område, kansje med litt planter rundt, så kansje du er så heldig at dei lager seg en leksgrop der.
angående all denne neativ-heten angående jebo akvarier og pumper. sjølv har eg bare prositive erfaringer med desse. har en 148 liter ståendes, og en 200 liter. dette er tross alt litt mindre akvarier, i alle fall om du går for dei største størelsene. men om du skal ha et slikt akvarie som du beskriver, så følger det ikkje med pumpe. anbefaler deg at du skaffer deg to eheim 2252 eller noe utvendig. snakk med dei i aqua karolin, og for all del så lenge du føler deg trygg på det, ikkje betal 2000 i butikk for en pumpe, betal heller en 1000 lapp i en nettbutikk.
Copycat
Var inne på en nettbutikk og fant et alldeles nydelig akvarium fra Jebo i nøttefarge med et avrundet hjørne, slik at det kan brukes som romdeler/skillevegg. Trenger nytt kar, skikkelig lei av stadige vannbytter og dilling med "minifisk" i 63-litern min. Noen som har erfaringer med et slikt kar? Og hvordan bør det innredes, med tanke på innsyn fra tre sider? Og hvilke fisker egner seg best? Tar imot alle tips og ideer med takk!


Jeg har akkurat et slikt kar, bare i grått. Fantastisk flott spør du meg. Du kan ha opptil 4 forskjellige lysrør i. Ingen problem overhodet å rengjøre "buen", trenger bare en litt stiv nylonbørste. Jeg har mitt kar stående inntil en vegg og har innredet det for innsyn forfra. Men dette er bare for å spare plass i min altfor lille leilighet Kjører Jebo 809b utvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap