Torv - hvor får man tak i det?

Jeg ser mange skriver om torv og de gode egenskapene dette har.
Hvor får man tak i dette, og hvordan ser det ut? Nå spør jeg sikkert mange dumme spørsmål, men ser det ut som sånn torv man finner i skogen og kan den brukes?
For noen måneder siden kjøpte jeg en pose med svarte torvkuler som er til bruk i filteret. Tror ikke jeg kan bruke de i filteret mitt (eheim aquaball), og lurer på om jeg får samme effekt ved å strø de på bunnen bak i karet?

Knut B.
Det finnes masser av torv på markedet, de fleste produsenter av akvarieprodukter har en variant eller fler. Jeg har testet ut mange, og kan si det med èn gang; STYRKEN på surheten det skaper, er svært varierende!! Så vær obs på det, hvis du skifter fra et merke til et annet.

Eheims torv for eksempel, er kruttsterk! Den senket ph ned til 3-tallet i et klekkekar jeg hadde. Jeg tok bare "vanlig mengde" jeg, lik den jeg hadde tatt med Fluvals tørre torvfiber. Virkningen var totalt forskjellig mellom de to.

De fleste leverer torven tørr i pakker, enten i form av fiber, granulat eller tørre, pressede plater. Men Tropefisk har f.eks. Zoogro torv som er "fersk", dvs den leveres lett fuktig i plastposer. Den har jeg testet, og den var mild og fin. Egg klekket bra i den, og den hadde ikke stor effekt på ph.

Dersom man er storforbruker av torv, kan man kjøpe store sekker med UBEHANDLET torv på gartnerier eller steder som Plantasjen. Men vær obs på at det må være ren natur-torv, den skal ikke være tilsatt noen form for gjødsel. Understrek det når du spør etter torv på et plantesenter.


PS!
Du kan fint strø kulene med presset torv på bunnen bak i akvariet. De avgir like mye gunstige stoffer der. Faktisk så pøser mange torv i tjukke lag på bunnen i akvariet (f.eks. kokt tørr torv, da synker den). Mange fisk elsker dette torv-mudderet, og kommer fra habitater i naturen der dette er helt naturlig for dem.
Fantastisk svar!
Takk for et fantastisk oppklarende og grundig svar!
Inaktiv bruker
Kan man ikke like godt ta seg en tur ut og samle inn direkte fra ei myr hvis det er snakk om kun til eget bruk?
Kari Jordahl
Kan man ikke like godt ta seg en tur ut og samle inn direkte fra ei myr hvis det er snakk om kun til eget bruk?

Godt spørsmål.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap