Sand - gasslommer/sandsneiler?

I et et nytt akvarium som jeg planlegger, har jeg tenkt til å ha sandbunn... Trodde det var nesten likt å ha med å gjøre som grus, men der tror jeg at jeg tok litt feil(?)

Leste nemlig tråden "sand fra plantasjen", hvor dere begynte å snakke om gasslommer og sandsneiler. Vil det da si at hvis man skal ha sand, bør man ha sandsneiler for å få det rent, og at det dannes gasslommer i sanden??

Skjønte ikke helt om jeg forstod det rett:P, noen som kan forklare?
Helst med tesje
I alle bunnsubstrat vil det etterhver samle seg organiske avfalls-stoffer. Disse vil bli nedbrutt av bakterier og andre mikro organismer.

I grus med småe stein vil det være noe vannbeveglse og nedbrytningen av disse organiske stoffene foregår ved hjelp oksygen. Dette er selvfølgelig avhengi av at du ikke har for tykt gruslag og for mye avfallsstoffer.

I sand er det mye mindre vannsirkulasjon og nedbrytninger skjer da av bakterier som ikke bruker oksygen. Det skjer det som kalles anarob nedbrytning, Her er de gassene som dannes noe mere illeluktende og giftig for fiskene. (Hydrogensulfid og svovel)

Hvor mye gasser som kan dannes er igjen avhengi av hvor tykt sandlag du har, hvor mye avfallsstoffer og bevegelser du har i bunnlaget.

Bevegelser av vann i bunnlaget kan gjøres på flere måter.

1. Varmekabler i sanden. Ved å varme vannet som er i sanden stiger det varme vannet opp og blir erstattet med nytt "kaldt" vann som bringer O2 til bakteriene i sanden.
2. Sandsnegler som kryper rundt nede i sanden og nærmest "lufter" sanden på samme måte som meitemark i jorden.
3. Bruke bare et tynt lag (5-15 mm) med sand som blir utsatt for bevegelse av vannet. (Nærmest slik du ser på ørkensand som blir flyttet av vinden)

I naturen er dette ikke noe problem, men i f eks lakseoppdrett må en være mere forsiktig. Pga av store mengder organisk avfall som samler seg under laksemærene har det fakstisk skjedd ulykker der det nærmest har vært en eksplosjon av hydrogensulfid når denne gassen har sluppet ut. Dette har resultert i mærer som er vrengt og fisk som er død på grunn av gassene.

Du kan også observere dette i stillestående vann som innnholder mye næring. Du ser det som bobler som stiger til overflaten.
Tusen takk for svaret Tror jeg tar tynt lag med sand og sandsnegler!
Jeg har akkurat skiftet ut grusen med sand. Har jeg litt for tykt bunnlag da det er fylt opp til ca 5 cm? Ble litt bekymret nå....
Havfruuen
Jeg har akkurat skiftet ut grusen med sand. Har jeg litt for tykt bunnlag da det er fylt opp til ca 5 cm? Ble litt bekymret nå.... :-)


Du var ikke den eneste som ble det.
Ingvald Arne Meland
[QUOTE=Havfruuen]Jeg har akkurat skiftet ut grusen med sand. Har jeg litt for tykt bunnlag da det er fylt opp til ca 5 cm? Ble litt bekymret nå.... :-)


Du var ikke den eneste som ble det.
Hva mener du??
Trenger nok ikke være bekymra. Bare rot godt i sanda ved vannbytter, så får du luftet ut eventuelle lommer. Men som andre har nevnt; sandsnegler er en fin ting
Durr.. så lenge man har nok til å plante.. selv har jeg stort sett kortrota planter i forgrunnen så har litt tykkere lag baki akvariet. Og sandsnegler - de er bare såå søte. Kjempefornøyd med den løsningen! Ang. cm.. jeg er så utrolig dårlig på øyemål, bommer lett mellom 5 og 20 meter, så det skal jeg ikke skryte på meg å vite, http://i26.photobucket.com/albums/c144/Aishi-Maja/IMG_1302.jpg kan skimte hvordan det ser ut der.. håper jeg.
sissimor
Trenger nok ikke være bekymra. Bare rot godt i sanda ved vannbytter, så får du luftet ut eventuelle lommer. Men som andre har nevnt; sandsnegler er en fin ting ;)

Godt at jeg ikke har grunn til bekymring! Da kan jeg kose meg videre med det nye bunnlaget mitt Blir litt forvirret når det er så mange meninger ute og går..
Amanthea
Durr.. så lenge man har nok til å plante.. selv har jeg stort sett kortrota planter i forgrunnen så har litt tykkere lag baki akvariet. Og sandsnegler - de er bare såå søte. :) Kjempefornøyd med den løsningen! Ang. cm.. jeg er så utrolig dårlig på øyemål, bommer lett mellom 5 og 20 meter, så det skal jeg ikke skryte på meg å vite, ht[URLBLOCK1] kan skimte hvordan det ser ut der.. håper jeg. :)

Utrolig fint innredet akvarie må jeg si.. har lest litt om sandsnegler, og det blir vel utrolig mange av dem etter hvert?
Sandsnegler blir gjerne mange med tiden, så noen jegersnegler er fint etterhvert. Jegerne formerer seg sakte, er vakre og holder sandsneglebestanden i sjakk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap