Hvordan virker pH-penn? Spørsmål om destillert vann, buffer solution osv

Gleden var stor her ett øyeblikk for jeg har kjøpt meg ph penn. En venn av meg kjøpte den på ebay og sa at den var perfekt til akvarie. Den heter PH-3(I). Så fant jeg ut at jeg skjønner ikke noe...og min venn er ikke å få tak i...Så jeg spør her. Bruksanvisningen er på engelsk, jeg oversetter ikke for at jeg ikke skal gå glipp av noe informasjon. Er det noen som trenger at jeg gjør det så skal jeg nok få det til

1. Remove protectiv cap gikk greit. 2. First rinse the electrode with destilled water, and suck it with filter paper gikk ikke så bra. Hva er destilled water? Hva betyr "suck it with filter paper"? Hvor kjøper man eller hvordan lager man destilled water og filter paper?
Resten skal jeg nok få til frem til det er på tide å kalibrere pennen...

For da:
1. Immerse the electrode in pH 6.86 standard buffer solution of phosphat. Hva er "pH 6.86 standard buffer solution of phosphate"? Hvor får jeg tak i det? Så kommer det noen steg jeg skjønner frem til:
immerse the electrode in ph4.01 or ph9.18 the standard solution of borax. Hva er pH4.01 or pH9.18 standard solution of borax og hvor får jeg tak i det?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette
Enkelt forklart er destillert vann damp som har blitt til vann igjen.

Fra wikipedia:
Wikipedia
Destillasjon er en måte å skille flyktige komponenter i en væske fra de mer tungtkokende ved hjelp av fordampning fulgt av kondensering.


Poenget er å få "rent" vann uten tyngere elementer som salter, kalk o.l.

Mener jeg har hørt at vann fra tørketrommel er destillert, så hvis du har en tørketrommel er det bare å ta vare på vanne fra den.
Destilert vann får du nok ikke fra tørketrommelen Ikke min i alle fall.

Destilert vann får du på apoteket, en del akvariebutikker, og på bensinstasjoner. Ikke for å fylle på tanken, men på batteriet

Regner med at det er spesielle filler du skal bruke for å "tørke" elektroden.
Å få tak i dette er jo en annen sak...
Ikke vet jeg, men mener å ha hørt at vannet som kommer fra en kondens tørketrommel er destillert. Det er jo vann som er fordampet og så blitt avkjølt... Men er nok ikke like rent som det man får kjøpt på apoteket.
Kondensert, og destilert, er to vidt forskjellinge ting
Heller mager respons i denne tråden, så jeg gjør et forsøk på å fylle ut litt (men det må da være noen som er mer oppegående på kjemi her inne enn det jeg er..?.. )

Destillert vann har du fått svar på. Det vannet jeg har sett solgt som 'batterivann' har ifølge etikettene ikke vært destillert, men 'de-ionisert' eller 'de-mineralisert', men det veldig mye mulig at det gjør samme nytten. Innholdet av salter og ioner burde uansett være forsvinnende lite.

Anmerkning litt på siden av spørsmålet: At kondensert vann i prinsippet skulle være noe annet enn destillert, kan jeg ikke riktig skjønne. Prinsippet for all destillasjon er jo å fordampe en væske for så å avkjøle dampen slik at den kondenseres. En annen sak er selvfølgelig hva som skjer med vannet etter at det er kondensert. I en tørketrommel vil neppe rørene som vannet kondenserer på være spesielt rene, og vannet vil dermed ha alle muligheter til å ta opp diverse urenheter. Og dermed er du sånn omtrent like langt, selv om vannet i utgangspunktet er destillert.

For å komme tilbake til pH pennen; poenget med bufferløsningene er å tjene som en referanse, slik at pennen kan kalibreres. Du setter pennen i en væske hvor pH er kjent, for deretter å justere pennen slik at den viser rett verdi. Spørsmålet er om du virkelig trenger pH=6.86, eller om det bare er den løsningen som fabrikanten selv selger, og som følgelig er alt annet overlegent . Dersom pennen skal kalibreres ved at du stikker den ned i bufferløsningen, deretter bare trykker på en knapp, og vips så er pennen ferdig kalibrert; ja, da trenger du nok en bufferløsning med akkurat den oppgitte pH verdien. Dersom kalibrering derimot forgår ved at du stikker pennen ned i bufferløsningen, for så å justere en liten skrue el. intill pennen viser rett verdi i displayet, da kan jeg ikke skjønne at du skulle trenge akkurat pH=6.86. Poenget er å ha en væske med kjent pH verdi. Her er to lenker til bufferløsninger:


[URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251658&_path=251882;251433;251150;251658][/URL]

Den pennen jeg har kjøpt (en billig sak fra eBay) har en liten justeringskrue, og kalibrering foregår slik: Sett pennen i en bufferløsning med kjent pH (antar en typisk verdi på 7.0) og juster slik at displayet viser rett verdi ( i dette tilfellet 7.0). Den andre bufferløsningen (på hhv. pH 4 eller 9) tjener som en ekstra sjekk. Hvis du skal hovedsakelig skal måle på den sure siden, bruk pH=4. Skal du måle hovedsakelig basisk, bruk pH=9. Om du kun bruker pH 7.0 løsningen vil det neppe være noen katastrofe, men det er jo alltid greit å vite at instrumentet viser riktig over et noe større område. For å si det litt teknisk: du kalibrer ved pH 7.0 og satser på at instrumentet er linjært.

Om 'filter paper' er betegnelse på en spesiell type papir vet jeg ikke, men jeg antar at poenget er at papiret skal trekke opp vannet. Vil ikke tro at verden går under om du bruker rent papir fra et (rent!) filter for kaffetraktere, men ikke send regninga til meg i motsatt tilfelle.
Takk for hjelpen folkens


Har fått tak i destillert vann på apoteket nå. Står sterilt vann på flasken, men jeg spurte etter destillert så regner med at det er det samme.

Når det gjelder denne buffervesken så har Knut rett i at det egentlig ikke trenges pH=6.86, bare en væske med kjent pH verdi. Jeg mailet den som solgte disse og han anbefalte 2 buffervæsker, en på 4.003 og en på 6.864 slik at man som knut sier man kan dobbelt sjekke. Fikk tak i disse på nett ganske billig.

Jeg går ut fra at når det står 25grader på flasken så bør denne buffervesken være 25 grader i test øyeblikket?

Når det gjelder papiret så dugde rent kaffefilter eller trekkpapir.

Elin Pedersen
Jeg går ut fra at når det står 25grader på flasken så bør denne buffervesken være 25 grader i test øyeblikket?


Det er nok det optimale. På min bufferløsning står det en tabell med pH verdier ved ulike temperaturer. Eksempler:
10 grader C - pH=7.07
20 grader C - pH=7.03
30 grader C - pH=7.00
En liten temperaturforskjell er med andre ord ikke veldig kritisk; i hvert fall ikke for denne buffervæsken.

flott og igjen takk for hjelpen.
Jeg fikk ph måler i julegave, og er veldig glad for dette innlegget.

Men, hva skal filter/kaffe filter brukes til...?

Har lest alt som stod og er veldig takknemlig for informasjonen....
En trenger ikke gjøre det så vanskelig.

Rengjøre bare proben i rent vann ifra springen.
De fleste har vel ganske rent vann.
Destilert vann er selvfølgelig også helt greit.
Men ikke bruk de ionisert vann (di-vann), det kan ødelegge proben.
For å kalibrere trenger en som sagt tidligere bare en pH buffer av kjent verdi, gjerne 2 stk.
Rengjør event probe med papir som ikke loer.

Har en slik ifra ebay selv og de er faktisk overaskende nøyaktige.
Har kaliberert den på jobben mot pH buffer 7 og 4, og testet mot langt dyrere instrumenter.
Og det skiller svært lite.

Noe som kan være lurt er å ha litt vann i "korken" så proben ikke tørker ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap