AM-TOP filter - er dette bra?

Jeg er ganske så ny innen akvarie, og lurer derfor litt på hvordan mitt filter fungerer. Jeg har et AM-TOP Professional AT-800F filter.
Dette skal i følge bruksanvisningen synkes ned i vann, og har ikke tilførsel av oksygen. Altså ingen slange som står over vannoverflaten.
Jeg har fått råd fra min lokale dyrebutikk å sette filtret slik at det bruser litt i overflaten, da dette skaper mer oksygen i vannet.
Hva er rett ? - skal det synkes ned, eller bør det stå i overflaten?
Bør jeg skifte filter?
Inaktiv bruker
Har samme filteret selv, helt kurant, men bråker en del etterhvert som det blir slitt. Det de mener er at munningen der vannstrømmen blir blåst ut igjen av filteret skal ligge tett opp til vannoverflaten, altså under vann. På denne måten blir vannoverflaten satt i bevegelse og mer oksygen kommer ned i vannet.
Det vanlige er å starte med å sette pumpa relativt dypt, og heller løfte den opp dersom fiskene ser ut til å få for lite O2 (rask pusting).

Når det gjelder kvaliteten på AM-TOP; jeg har ikke hatt dette merket selv, og kommer heller ikke til å ha det. Til det er det alt for mange som plages med dette merket, til at jeg gidder å risikere pumpehavari.
For meg er pumpehavari, vesentlig værre enn om motoren på bilen stryker med. Jeg kan da gå\ haike hjem, dette er noe fiskene har liten mulighet til
haha ser dette er en ganske gammel tråd. Men jeg har samme pumpe, det fulgte med gjennomsiktig slange, hvordan fester man den? finner ingen steder som passer
Regner med det er samme patenten som på am-top 1000 filtret jeg har. I hullet (utblåsningen) skal det stå et slags rør med en liten tapp på. Denne fulgte med i mitt sett hvertfall, sammen med et rør uten denne tappen. Den lille tappen skal kobles til luft slangen. Men jeg kan ikke si jeg er imponert over resultatet.

Har testa litt siste uka sia jeg fikk filtret (jeg er nybegyner, fikk det i et starter-sett), og kommet fram til at skiten (ja, den blir bytta snart, den bråker som et cessna fly) funker best uten disse rør-bitene i utblåsningen og uten luftslangen. Sett filtret så høyt som mulig i vannet så du får sirkulasjon i vann-flata.


Har også sett at det er en slags regulator på siden av pumpa, er det noen som vet hva denne regulerer? Har prøvd å se om jeg ser forskjell i vannstrømmen når jeg bruker den, men ser ikke sånn ut i mine øyne.
de innvendige pumpene er vel heller dårlige .men det gjelder vel de fleste merker ...de utvenndige am top har eg kunn gode erfaring med
pappa fikk det til å funke, men det bråker noe helt forferdelig.
Jeg har også hørt at de innvendige filtrene ikke er av de beste, i tillegg da at de bråker veldig også.
Jeg har bare erfaring med am top utvendig og har det største 3338 til 2 av mine akvarier. Det ene av de har jeg hatt siden 2006 og det funker like bra ennå, har aldri hatt problemer med det!
malla100
de innvendige pumpene er vel heller dårlige .men det gjelder vel de fleste merker ...de utvenndige am top har eg kunn gode erfaring med



Er ikke enig i det. Har god erfaring med både Eheim og Fluval innvendige filter. Går som klokker og lager ikke lyd. Men litt mer klurete å rengjøre, og de tar opp verdifull plass.


-Tim
Tim
[QUOTE=malla100]de innvendige pumpene er vel heller dårlige .men det gjelder vel de fleste merker ...de utvenndige am top har eg kunn gode erfaring med



Er ikke enig i det. Har god erfaring med både Eheim og Fluval innvendige filter. Går som klokker og lager ikke lyd. Men litt mer klurete å rengjøre, og de tar opp verdifull plass.


-Tim

Det er snakk om am-top, ikke Eheim eller fluval. Tror aldri noen ville sagt at Eheim var dårlig
malla100 generaliserte til de fleste merker. Derfor kommentaren min

Eheim har hatt sine svin på skogen de også. Bare å se på enkelte av pumpene deres for PC-kjøling :P

-Tim
Tim
malla100 generaliserte til de fleste merker. Derfor kommentaren min :) Eheim har hatt sine svin på skogen de også. Bare å se på enkelte av pumpene deres for PC-kjøling :P -Tim


Haha
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap