I tilfelle strømstans..

Har hørt at det finnes tabletter/"sukkerbiter" som bruser og tilfører vannet oksygen..
Kan det i så fall være mulig å plassere en slik i nærheten av pumpa og kanskje holde bittelitt liv i filterbakteriene?
Måtte bare spørre..
Hadde jo vært supert om det fantes oe man kunne ha på lur i tilfelle musefelle..
Eller kan jeg på noen måte bruke en batteridrevet pumpe, for å holde liv i filtersvampene mine?
-vil jo absolutt unngå å måtte starte opp på nytt pga slik en filleting..
Jeg kan ikke helt se for meg at slike tabeletter vil ha noen effekt på annet enn fiskene, pumpa vil jo ikke sirkulere vann med O2 av en slik tabbis

Det eneste som duger, er å få skaffet strøm til pumpa, slik at vannet sirkulerer fritt.
Dette kan gjøres med å ha enten en kvalitets UPS (med ekte sinusbølge) tilkoblet, en inverter med ekte sinus koblet til ett 12V batteri, eller aggregat.
Alle alternativene koster en hel del, og er derfor å finne i svært få hjem der det er behov for slikt
I tillegg er det jo ofte meget stabil strømforsyning i Norge, og går den er det enten for noen minutter, eller noen dager.
Noen minutter tåler filteret - noen dager er det vel kun aggregat som er praktisk om det er en del kar som skal drives
Frank Angell
Dette kan gjøres med å ha enten en kvalitets UPS (med ekte sinusbølge) tilkoblet, en inverter med ekte sinus koblet til ett 12V batteri, eller aggregat. Alle alternativene koster en hel del, og er derfor å finne i svært få hjem der det er behov for slikt ;)

Nå gleder du en IT-konsulent Noe sånt hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Dessverre er det dårlig med UPS-er i huset mitt, rett og slett pga. prisen.

Jeg kan trøste med at det, ved en innvendig pumpe, er en sjanse for at filterbakteriene greier å overleve likevel. Jeg greide å glemme å sette i støpselet til pumpa mi etter vannskifte i discusakvariet i 3/4 døgn! Og det gikk faktisk bra! Men jeg tror ikke du skal stole på at det går fint. Jeg bare sier at det kan gjøre det.
Få nok skaffe meg ekte sinus med bølger og god UPS tenker jeg......... (Hva i alle dager er det det snakkes om her?!?)
Ps. trenger ikke forklaring, ser at dette forstår jeg ikke noe av allikevel.
Satser heller på at strømmer holder seg i støpslene jeg.
En kjapp forklaring på hva en UPS er, burde ikke være vanskelig å forstå. Dette brukes i forbindelse med servere/IT-utstyr, og man bruker det av flere grunner.

Først forklaringen på hva det egentlig er: En UPS er egentlig et gigantisk batteri. Du setter det på strømnettet, og kobler så IT-utstyr til denne.

Grunnen til at man bruker UPS er:
1. Hvis strømmen går, vil IT-utstyret fortsette å få strøm fra batteriet. Batteriet lades opp når det er strøm tilgjengelig, slik at det er strøm tilgjengelig for utstyret når strømmen går.
2. Dette gjelder ikke alle UPS-er: de kan settes opp til å skru av servere på en kontrollert måte. Det er en fordel at servere skrus av på normal måte, enn at de bare mister strømmen. Delvis fordi det faktisk kan skade utstyret fysisk (strømstans gir ofte små spenningsforskjeller, og det kan være skadelig), men også fordi det er enkelte programmer som går på serverne som foretrekker å slås av på en ordentlig måte. Det er nemlig ikke ubegrenset tid at utstyret kan gå på batteri. Alle batteri lades jo ut etterhvert. Noen UPS-er greier ikke mer enn 5-10 minutter med strømstans før de går tomme, noen kan vare i timesvis (men disse koster avsindig mye!)
3. Det sørger for en jevn spenning til IT-utstyret. Spenningen i strømnettet vårt varierer faktisk hele tiden! De 220-230 V som oppgis, er bare sånn ca. Endringer i spenningen kan ødelegge følsomt elektronisk utstyr, og det kan man jo si at IT-utstyr er! Det fungerer rett og slett som et spenningsvern. I tillegg til disse naturlige spenningsforskjellene, kommer jo sånne ekle ting som spenningstopper pga. lynnedslag (jeg har ikke tall på hvor mye IT-utstyr jeg har byttet pga. lynnedslag!).

Denne forklaringen var vel forståelig?
Veldig bra forklart :0) Tusen takk.
Så fint! Der var det noen som fikk sagt det!
-har allerede lest litt om div. agregater osv, men tenkte at det muligens kunne finnes noe i litt enklere/ billigere til småskala bruk (har hittil kun 60 liters med innvendig "svamp-filter").
Men hviss det ikke finnes, så.. må jeg vel finne det opp. Kjekt å vite.
Hadde bare håpet å kunne gjøre det beste for fiskene, å ha en eller annen backup, i tilfelle noe skulle skje. men mange 1000kr... det blir kanskje litt drøyt..
Fru Fiskebolle
Hadde bare håpet å kunne gjøre det beste for fiskene, å ha en eller annen backup, i tilfelle noe skulle skje. men mange 1000kr... det blir kanskje litt drøyt..

Stygt redd det koster såpass, ihvertfall hvis du skal ha noe det er noe vits i. Jeg sjekket litt på komplett.no, og de har forsåvidt noen UPS-er som koster i underkant av 1000-lappen. Men når disse UPS-ene varer drøye 2 minutter ved full belastning, er det ikke akkurat så mye vits i hvis man skal bruke dem til akvariene... Nå er dette 2 minutter ved full belastning, og jeg har ikke tatt stilling til hvor stor belastning et akvarium vil gi - dette er jo belastning med tanke på pc-er. Skal du ha en UPS som varer flere timer, blir det nok maaaange tusen kroner dyrt!

Huff, det får meg til å tenke på de stakkarene som var uten strøm i en uke i vinter. Håper det ikke var for mange akvarier i den bygda!
Jeg har selv testet ut 4-5 ulike UPS-er, og 2-3 ulike invertere. Stort sett alle av disse er av de billigere typene, med fake sinus.

Problemet med slik drift av pumpene, er store startvansker, spesielt av større filtre. Min Eheim 2028 hørtes ut som ett knuseverk på tomgang før den fikk sig på impelleren, og det er nok blitt varig skade på denne pumpa som følge av min lek med det uvisse. Selv ikke impellerbytte har hjulpet til å få den tilbake til god, gammel effekt.
Så dette er ikke noe å leke seg med, om en da ikke har råd til det (PS: ikke tro at jeg har råd til dette, tvert imot. Derimot elsker jeg å utfordre sjebnen, med dertil fare for å drite meg ut :p).
Den eneste av disse jeg egentlig testet 100% med tanke på driftstid, var en liten tass på 350VA.
Denne greide å drive filteret i ca 1t18min, filteret trakk da 23W hele veien.
Dvs ett lite innvendig filter, på 5W, vil kunne drives i relativt mange timer - trolig flere timer med strøm, enn med levetid på pumpa

PS: Jeg har regnet på hvor mye det skal til for å drive varme og pumper i karene mine. Om jeg tar høyde for at kolbene ikke er koblet inn på likt (dersom det er vinter, vil de vel neppe greie å holde vannet varmt, siden jeg ikke har noe annet enn el varme av rommet), og må i alle fall beregne 300W for å holde dette i sving.
For å drive dette effektivt, og uten overbelastning, blir jeg å kjøpe en 1000VA eller mer, inverter.
Tenker også å ha en batteripark på i alle fall 6x110Amp 12V batterier....
Prislapp? Tja, går fort mellom 10 og 15.000 på ett sånt prosjekt.
Så det er vel noe jeg får råd til å 2050, eller deromkrking :p
Jeg er heldig nok til at fattern kjenner noen som selger UPS`er og data utstyr til store firamaer og bestiller store mengder og dermed får inn ganske så billig..

600 kr betalte vi for en UPS som vil holde alle pumpene jeg har i 6-8 timer (1 eheim 2028, 1 fluval 4 og 1 fluval 3)

Beregning av tid er gjort med grovt overmål av watt forbruket til pumpene bare for sikkerhetsskyld..

Eneste pumpen som merker forskjell er fluval 3`en. Den starter å bråke på full styrke, skrur jeg den ned til 3/4 styrke så går den fint.
Annet en det funker den helt fint.

Greit å ha en ekstra liten sikkerhet om det skjer noe. Men blir strømmen borte en hel dag sliter jeg fortsatt litt da :p
Har såvidt begynt å bygge akvarierom i kjelleren.

Vurderer å kjøpe meg et besindrevet strømaggregat i tilfelle strømstans. Da kan jeg drive både pumper og lys.

Er litt betenkt på om jeg skal gidde siden det egentlig aldri er strømstans her.
Men den ene gangen det er strømstans igjen da hadde det vært kjekt å koblet opp alikevell :p

Tenk deg om du fyller opp det rommet med masse fisk, også kommer det plutselig et lynnedslag i transformatoren til huset ditt.. Da sitter du der med skjegget i postkassa..

Når jeg bygger meg akvarierom (en gang i tiden) vil jeg kjøre automatisk innslåing via kontaktorer for å starte et agregat når strømmen går.. Kan også kjøre lys i resten av huset hvis du skaffer deg et agregat med litt størrelse..
Hei tar opp denne tråden igjen er det noen som har peiling på Ups? er på jakt etter en som kan drive 35 watt i ca 30 timer ?
Hei

Man trenger da ikke dimmensjonere dette for aå innmari mange timer, Jeg har som tidligere nevnt bilen, og vil ved strømutfall ta ut spenning filtret trenger, fra denne.... men batteriet på bilen, vil ikke kunne stå så mange timer, så da må evt bilen startes.... men det er jo ikke verre enn at man får tak i aggregat, og det bør ikke ta all verdens tid..... innen 5 timer, vil jeg uansett ha slikt aggregat på plass...

Dette er ikke noe problem, man ringer sin strømlevrandør, der er det en vaktsentral, og man forteller på en pen måte, hva man har, og følger og konsekvenser for karet, pga manglede strømleveranse.... Forteller du så at dette enkelt kan løses om man kunne få låne et lite aggregat, så løser det seg.... garantert.... likedan om det er varslet utkobling, ta dialogen raskt, og dette løser seg.... Dette er for de det minste problemet, det er så mange der ute som jo har pustemaskiner, etc som trenger strøm, og de lemper straks på plass et aggregat.

Alternativ to, om man ikke får lånt dette, er jo og leie eller låne et, et annet sted..... de fleste håndtverkere har dette, utleiefirmaer har etc.....

men en liten innsats fra den enkelte må jo til..... pluss at å gå fram på en pen måte, alltid er et pluss for resultatet....
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap