Det er de gravide damene som dør =(

i 40 literen min har jeg bare guppy - damene er KONSTANT gravide, etter x antall kull så dør dem ...stakkars - og da som regel på tjukka igjen - hva er det som gjør dette ...rett og slett UTSLITT eller ?

Vannverdier og alt er ok.

Hei,

Nå vet jeg ikke hvilken type guppy du har, men den "vanlige" varianten er etter min erfaring ikke særlig holdbar.
Jeg har hatt en rekke forskjellige fisker de siste årene, og guppyene har vært de med høyest dødsrate.

Det jeg fant ut var viktig for å unngå stressede hoer, er å ha minst 3 hoer pr. hann.

Ellers har jeg hørt at endlers guppy skal være en mer holdbar type guppy, kanskje det kan være et alternativ?
sorry men de heter endlers levendefødene(no sånn) men kan være en skjukdom at de blir for stresset osv. som S.B.F sa så skal du ha 2-3 hunner per hann.

det du sier S.B.F er feil. guppy er veldig bra fisk de dør ikke så fort. tåler MYE. bare du har hatt akvariet en stund og de trives, så tåler de det meste. har gjort noe mot mine guppy for og egentlig redde akvariet for jeg trodde det var parasitter oppi karet. da gjorde jeg noe som jeg regna med at de strøk med. men neida de levde videre de.

men husk at fisk liker ikke store forandringer da.
Når det gjelder kvaliteten på guppyer er det store forskjeller. Noen dør fort, og andre går det bedre med. Det som er problemet med vanlig guppy er at dette er en fiskeart det har vært avlet fryktelig hardt på (nå er det vel ikke akkurat vanskelig å få til avl på disse da... ) for å få fram flotte farger og store haler, og det gjør at man kan dumpe borti guppyparti som er helt elendige. Man har brydd seg mer om å få fram fisk som regnes som vakker, framfor å få fram sunn og frisk fisk. Man kan dumpe borti parti med en haug med vanskapte fisker, med ryggsøyler formet som omtrent halve alfabetet (U, V, S osv.)

Selv har jeg egentlig veldig dårlig erfaring med guppyer. De jeg har hatt har vært noen pingler. Nå har jeg derimot fått tak i noen som ser ut til å være skikkelig bra. De ser fine, friske og livlige ut, og jeg så ikke en eneste vanskapt guppy i den forsendelsen som kom. Og det guppyparet jeg overtok fra ei her på forumet ser det også ut til å være høy kvalitet på. Hun (fisken altså) presterte å servere et kull med noe jeg anslår til å være 80 yngel på en gang! Og likevel er hun like frisk og fin. Jeg hadde egentlig ventet at hun skulle være utslitt etter å ha servert en sånn porsjon, men nei da. Og nå eser hun ut igjen...
fiskeren
sorry men de heter endlers levendefødene(no sånn) men kan være en skjukdom at de blir for stresset osv. som S.B.F sa så skal du ha 2-3 hunner per hann. det du sier S.B.F er feil. guppy er veldig bra fisk de dør ikke så fort. tåler MYE. bare du har hatt akvariet en stund og de trives, så tåler de det meste. har gjort noe mot mine guppy for og egentlig redde akvariet for jeg trodde det var parasitter oppi karet. da gjorde jeg noe som jeg regna med at de strøk med. men neida de levde videre de. men husk at fisk liker ikke store forandringer da.



Endlers levendeføder tilhører guppyfamilien (Poecilia), og blir ofte kalt endlers guppy.

Det jeg sier er ikke feil, det er min erfaring. Den erfaringen du har med dine guppy er sikkert riktig for deg, men er ikke en universiell gjeldene regel for det!

Jeg er helt enig i det "Dyrehagen" her skriver om den harde avlingen på fiskens utseende. Dette har forringet kvaliteten på vanlig guppy.
Hei!

Det er ikke uvanlig at guppier har kort levetid. Med det mener jeg at
voksne eksemplar lever fra 6 til 7 måneder men dette kan selvsakt variere.

Som det ble sagt er guppien avlet hardt på og innavl kan forekomme.
Det kan gjøre de generellt svake.

Min erfaring er at hunnene fra de blir kjønnsmodne klarer 5 til 6 kull før de dør. Det er ikke uvanlig at de da dør som følge av at de svulmer
opp og får skjellsprett. (skjellene står ut fra kroppen)

Skal du ha guppier som lever en stund, så kjøp ung fisk eller yngel.
Aldri full voksne eksemplar i butikk.
men ossen greier de å få fisken til å få flere farger og sånt da??

kommer ikke det av seg selv.

jeg har noen guppy hunner som er skikkelig store og fine farger på. virker som om de tåler mye.

ikke testa di ennå.
fiskeren
men ossen greier de å få fisken til å få flere farger og sånt da??


"En blå guppy-hann ble forelsket i en rød guppy-dame, og sammen fikk de noen blå, noen røde, og noen lilla guppy-unger"

"En gul guppy-hann ble forelsket i en gul guppy-dame, og sammen fikk de gule guppy-unger"

Hvis man setter sammen to guppyer med forskjellig farger, vil de igjen få forskjellige farger, som igjen vil få guppy unger med forskjellig farge osv. Forskere kan "tvinge" frem farger hos guppyer ved å krysse noen som har forskjellige farger. Problemet med dette er at generasjoner av fisker vil slite med, fordi de ble laget for å se pene ut, med mønster å kraftfulle farger, mens selve helsa til fisken blir skranten... Dette er en av grunnene til at mange ønsker å bare å én farge på guppiene i et akvarium, og f.eks ikke blande inn rene raser med mix.
Hanne F
Hvis man setter sammen to guppyer med forskjellig farger, vil de igjen få forskjellige farger, som igjen vil få guppy unger med forskjellig farge osv. Forskere kan "tvinge" frem farger hos guppyer ved å krysse noen som har forskjellige farger. Problemet med dette er at generasjoner av fisker vil slite med, fordi de ble laget for å se pene ut, med mønster å kraftfulle farger, mens selve helsa til fisken blir skranten... Dette er en av grunnene til at mange ønsker å bare å én farge på guppiene i et akvarium, og f.eks ikke blande inn rene raser med mix.



hm hevere et øyebryn her, hva mener du egentlig med at forskere "tvinger" frem farger ved å krysse forskjellige farger? At de setter sammen guppier av forskjellieg farger og lar dem formere seg? Du snakker isåfall om oppdrettere, og guppiene gjør gladlig denne jobben selv, ingen som tvinger dem ut på middag sammen etc.

Påstanden din med problemet her er kun delvis sann. Svak helse er en tilfeldig og ikke gitt konsekvens av selektiv avl, stort sett så skjer dette fordi de tar fisker av SAMME farger, dvs veldig veldig samme farger, innavl, og avler på disse for å beholde de ønskede fargene for videreføring. Fortsatt så er det ikke gitt at det blir svake individer, bare mer sannsynelig, da det er omtrent dobbelt så stor sjangs for a uheldige gener kommer til overflaten siden både mor og far har dem.

-Mange ønsker å holde bare en farge og ikke blande rene raser med mix pga at dette gjør dem sterkere? Øøh er det en hemmelig orden akvarister som har nazi tendenser eller er dette noe du bare påstår? Folk holder en farge fordi de enten liker den fargen, fordi de ønsker å avle opp den spesifikke fargen, eller fordi de tar feil også. Blanding av raser har mange ganger større sjangs for å få sunne og sterke avkom pga mer variasjon i gener. (så når folk kjøper masse forskjellige fargede guppier og sånn, så er sjangsen større for at de får litt sterkere yngel.. selv om foreldra skulle være svake)


Sorry hvis noe her hørtes frekt ut, er ikke intensjonen, jeg liker bare ikke at folk viderefører antagelser som fakta.

-Så jeg håper noen retter på meg om jeg tar feil også
Hvis man setter sammen to guppyer med forskjellig farger, vil de igjen få forskjellige farger, som igjen vil få guppy unger med forskjellig farge osv. Forskere kan "tvinge" frem farger hos guppyer ved å krysse noen som har forskjellige farger. Problemet med dette er at generasjoner av fisker vil slite med, fordi de ble laget for å se pene ut, med mønster å kraftfulle farger, mens selve helsa til fisken blir skranten... Dette er en av grunnene til at mange ønsker å bare å én farge på guppiene i et akvarium, og f.eks ikke blande inn rene raser med mix.


Her tror jeg nok du er litt på viddene. Det vil nok heller være omvendt, at guppyer som kan krysse seg med mange andre guppyer av forskjellige farger vil være mye mindre utsatt for innavl enn de guppyene som kun får krysse seg med guppyer av samme farge.

Grunnen er at de som avles frem med en bestemt farge i tankene er ofte i slekt, og krysses ofte med søsken for at avkommet skal få samme farge.

Hvis man derimot ikke er ute etter en spesiell farge, og kun vil ha fargerike guppyer, spiller det ingen rolle hvem de krysser seg med. Hvis de har muligheten til å krysse seg med søsken vil de nok gjøre det, men de krysses ikke med vilje med søsken for å få en bestemt farge.

Men guppystammen generelt er nok veldig utsatt for innavl pga at den er en veldig populær fisk som formerer seg lett, og derfor vil mange av dem være svakere enn de burde.
Guppyer lever oftest korte og hektiske liv i både akvarier og i naturen.

Lav temperatur og riktig og variert foring gjør at dem kan leve litt lengre.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap