Lang karantene tid?

Hæretter så skal jeg bruke et kar kunn til karantenetid av nye fisk. Da har jeg et par spm.

1. Hvor lenge skal man ha fisken stående i karantene før man kan se at de er friske og raske?

2. Mitt karantenekar blir på 19 liter. kan det oppstå stress med flytting i et lite kar for noen dager og så flytting til neste kar der de skal være. Kan det skje at de blir syk der de da blir flyttet til slutt? ( At karantene blir vont værre liksom med en ekstra flytting)
Vil tro at du må ha den minst 10 dager i karantene for at det skal ha noen hensikt. Og hvis det ikke er noen fisker du er spesielt redd for så er det ikke sikkert det er verd det.

Det blir ikke så mye stress om du har karantenekaret nokså bart (ikke masse pynt og ting inni) slik at fisken blir fanga kjapt og får en rolig overgang til fast kar. Det er mange faktorer som spiller inn her, og jeg ville selv spart karet til evt. yngel. Selv om du ikke skulle se noen fæle sykdommer her så kan du plutselig stresse fisken når den skal i fast kar og så få hvitprikk e.l. Ikke så høy risk kanskje, men utenom spesialtilfeller føler jeg ikke det er verd det. Men det er meg
Her er noe jeg har klipt ut fra forumet.

Sitat:
Et karantene-kar er en veldig god investering. Det kan spare en for mye trøbbel og "hodepine" senere.

Et karantenekar trenger hverken å være fancy eller spesielt stort. Men det må ha et fungerende filter og være innkjørt til enhver tid. Innredningen kan holdes svært enkel og på et minimum. Noen få enkle planter som ikke krever noe særlig stell eller lys, mest for å gi litt skygge og tilfluktsmuligheter til fiskene, og kanskje en trerot eller to å gjemme seg bak eller under.
Mange har rett og slett ingen innredning i det hele tatt, bare en helt naken glasstank. Men dette mener jeg skaper unødig stress for fisken da de føler seg både "utsatt" og skremte av å ikke ha noen retrettmuligheter eller noe å søke skjul i.

Siden filteret til enhver tid må være innkjørt og klart til å ta i mot nye fisk som trenger karantene, bør man ha karet stående i drift hele tiden. For å holde det i drift, må man ha noen få enkle fisk oppi der. For eksempel en liten stim av noen tetraer eller noen guppyer eller molly. Når man så kommer hjem med en pose nyinnkjøpt fisk, håver man ut "vedlikeholdsarbeiderne"og putter dem i det vanlige karet så lenge.
Så setter man inn de nye.

Min mening er at skal man først ha karantene på fisken, så er det tull og helt bortkastet å bare gi en uke eller to. Da kan man like godt la være...
Det er så mange sykdommer som kan bryte ut etter det, at karanteneperioden må være minst dobbelt så lang. Jeg setter vanligvis et minimum på fire uker, helst seks uker. Da kan man føle seg nogelunde trygg på at fiskene man kjøpte er friske og ikke bærere av noe muffens.
Skulle det bryte ut sykdom i karantenekaret på de nye, og medisinering må til, starter karanteneperioden fra scratch etter endt medisinering og nye uker må til.

Jeg har hatt f.eks. hvitprikk-utbrudd på karantenefisk flere ganger, og typisk for akkurat den sykdommen er at den bryter ut mellom 8 og 15 dager etter innkjøpet iflg min erfaring. En ukes karantene er derfor bortkastet selv for den alminnelige hvitprikk-sykdommen, da den ofte bruker lenger tid på å bryte ut enn bare en uke. Som i tilfellene der den har brutt ut etter 8 dager - dersom jeg bare ga en uke (7 dager) ville altså sykdommen brutt ut dagen etter at jeg plasserte dem i selskapskaret mitt...

PS!
Når vi snakker om karantene-kar, så fikk jeg lyst å legge til noe som faktisk er et veldig lurt og godt tips;
kjøp inn noen få medisiner for de aller vanligste akvariefisk-sykdommene, slik at du har dem klare på sekundet om noe bryter ut! Det er utrolig kjekt å ha et lite "fiske-apotek" i skapet.

De medisinene jeg ville investert i og hatt på lur er:
eSHa 2000 (super! Ødelegger ikke filterbakteriekulturen! Denne er et "MÅ HA!")

eSHa Exit (for de fiskene som ikke tåler varme-kuren for hvitprikk på 32 C så godt, så må man bruke medisin istedet)

JBL Furanol

Så kommer det et par medisiner som er litt avhengig av hva slags fisk man har. Da jeg hadde ciklider, var det et must å ha medisin mot gjelleparasitter! Ciklider er svært tilbøyelige til å få dette, spesielt diskus og scalare. I tillegg er de også utsatt for innvendige innvollsparasitter(orm).
Jeg brukte JBL Gyrodactol med stort hell ved gjelleparasitter på scalare-gruppen min. Kuren måtte gjentas to ganger, men så ble de friske.

Sitat slutt.
Denne tråden er gammel men var svært lærerik. Men jeg har likevel noen spørsmål

Etter stort hvitprikk utbrudd, og mange døde fisker, kort tid etter kjøp av nye fisker, så er jeg nesten blitt litt redd for dette å skulle kjøpe inn nye fisker igjen !

Jeg er redd for at sykdom skal bryte ut igjen, og fisker dø.

MEN, så er det dette med hvitprikk da, for det kan de jo få av stress, ? Og det vil si at om de er friske i karantenekaret, så kan det bryte ut hvitprikker igjen i hovedkaret, pga stress. Enten fordi jeg er nedi og ordner, eller fordi noen er nye og skal tilpasse seg.

Det er jo også slik at da må dette akvariet holdes i gang også uten fisk. Men da kan jo de fiskene som skal bo der få hvitprikk. Og når nye kommer, og de som bor der flyttes over til hovedkaret sitt, kan disse begynne å stresse og hvitprikker bryter ut.

Synes at hvor jeg enn snur meg så dukker hvitprikker opp

Og så var det vannverdiene da. Hvis jeg ønsker å ha ett kar med bløtt vann og ett med hardt vann, så må jeg da ha TO karantene kar??

Noen som kan prøve å oppklare litt i hodet mitt? Ser hvite prikker samme hvor jeg snur meg .

Og så finnes det selvsagt andre sykdommerda, men er vel hvitprikk og finneråte som er det vanligste.
Hehe, det er jo helt utrolig. Gjorde et søk her på forumet for å finne info om karantene kar ..... og litt nedover i listen kommer jeg over denne tråden - og så har jeg faktisk postet her selv.

Men ser ingen har svart - så da drar jeg denne tråden frem igjen.

Etter en del spredd fiskedød, uten tydelige sykdomstegn, så er det snart på tide å fylle opp med flere fisker. Men jeg er altså så redd for at det da skal bryte ut sykdom.

Jeg har egentlig ikke plass, men funderer på dette med karantene kar.

Så fint om noen deler av sine erfaringer på dette med innkjøp av fisk og karantene eller ikke.

Har alle nye fisk i karantene, ihvertfall 3 uker. Medisinerer om jeg misstenker noe, og VF får snyltebehandling...
Jeg kjenner igjen sitatet i innlegg nr 3 her i tråden, det er det jeg som har skrevet i et annet innlegg her på forumet. Jeg har skrevet ganske likt det mange ganger, da jeg ofte har snakket varmt om karantene-akvarienes fordeler. Man sparer seg selv (og fiskene sine) for mye elendighet om man er nøye med karantene.
Bortsett fra et par råsjanser jeg tok i mine nybegynner-dager (som straffet seg et par ganger...) så har jeg siden da vært veldig nøye med å alltid ha fisk i karantene. Jeg slipper ikke nyinnkjøpt fisk inn til eksisterende fiskebestand, det føles utrolig utrygt, så jeg klarer det ikke.

Et lite tips; et karantene-kar kan godt være et rundt tall, slik at det er lett å regne ut medisindoseringer. Enten 50 eller 100 liter for eksempel. Større hvis man har sansen for bare store fisk da, selvsagt. Men et karantene-kar er bare midlertidig opphold, så det MÅ ikke være optimal størrelse for fiskearten. Littegranne trangt kan det være uten at det gjør noe for så kort tid, så lenge man passer på vannverdier osv ellers.

Sessan, ang. spørsmålet ditt ovenfor; du kan klare deg med ett karantene-kar selv om du har to hovedkar med to ulike gh-verdier. Du bare justerer opp eller ned gh-verdien i karantenekaret før hver bruk. Kommer du hjem med fisk som skal ha høy gh for eksempel, så bare tilsetter du litt gh-pulver i karantenekaret før du begynner å tilvenne dem det. Likedan,men i motsatt fortegn, gjør du det om du kommer hjem f.eks. med en haug neontetra som vil ha veldig mykt vann. Da tar du vannbytter først og fjerner vannet med gh-pulver i, og erstatter det med mykt kranvann først, før akklimatiseringen av de nye fiskene.
Det er fort gjort.
Min største bekymring med nye fisk er om de har med seg noen hissige bakterielle sykdommer eller ikke, som kan fort smitte de andre fiskene. Hvitprikk bryr jeg meg ikke om, da temperaturkuren lett tar knekken på den om den skulle dukke opp. "Fordelen" med hissige bakterielle infeksjoner er at det er kort inkubasjonstid slik at du ser fort om fisken er syk eller ikke. Karantene på en uke eller to bør utelukke de fleste slike tilfeller.

Man har også en risiko for div. interne parasitter som kan lage krøll i akvariet, men de er stort sett så vanskelige å se, og tar så lang tid før de befester seg at karantene er lite praktisk. Hvem gidder å ha en fisk i karantene et halvt år?

Mitt beste tips er egentlig å finne en dyrebutikk du har et godt forhold til og som du vet er gode på å ta vare på fisken sin. Når du kjøper fisk så sjekker du at fisken har gått lenge nok i butikken, så kan de ta seg av karantenen mtp. de værste sykdommene. Bruk litt tid på å se på fisk i butikken, og se at de ser bra ut. Se at fiskene i karene (reolen om de har sammenkobla system), ser friske ut og ikke bærer preg av hule mager, kraftig pust el.l.

Jeg har ikke så masse ledig plass til et ekstra kar. har ståend et sånt "europros kar" som vel er rundt 4 år gammelt. Men det har stått tomt nå de siste 2-3 årene, så jeg våger ikke bruke det, for det har stått her på forumet at mange har fått lekasjer i dem, og spesielt når de har stått tomme.

Hvis jeg hadde fått tak i et på 50 liter så kunne jeg kanskje bruke det? Det finnes jo mange kar nå som har liter i høyden. Jeg er mest glad i de karene som er langre enn høye, for de gir mer svømmeplass. Men siden det er begrenset med plass her i leiligheten, så er det kanskje lettere å få plass til det med mindre grunnflate.

Er det dyrt med slike ferdige sett med kar på omtrent 50 liter? Og er det nok plass til fisker som ikke er veldig store?



Bør det bo fisker i karet til vanlig, eller skal det stå tomt med sand, planter og evt røtter ?

Jeg har kjøpt inn fisker som er nye hos butikken og ferdig med 3-4 dager karantene der. De har sett fine og friske ut, og ingen syke i karet. Likevel så har de sakte med sikker dødd, uten tegn på sykdom. Kjøpte inn 10 platyer fordert på to uker, for å ikke få for mange på en gang, nå er det bare et par igjen av de.
3-4 dager er etter min mening ikke noe karantene i det hele tatt. Eneste du rekker på 3-4 dagers "karantene" i butikk, er å plukke ut de fiskene som er så medtatte etter transporten at de ville strykt med uanskvett.

Har de gått et par uker i butikk, så bør du kunne regne med at ting har stabilisert seg nogenlunde.

Fisker dør sjelden uten tegn på sykdom, du har antakelig bare ikke sett det, eller visst hva du skal se etter.

Startsett i størrelsen 50-liter pleier å ligge på mellom 500-1000 i butikk. Karet trenger ikke være i drift, men du må ha et filter du kan sette inn der som enten går fast i et annet kar, eller som du kan kickstarte med guffe fra andre innkjørte filtre.

Et lite poeng ang. karantenekar helt på slutten. Mange tenker at karantenekar er et kar man kun skal plassere fiskene i, i en viss periode og så sette de over i nytt kar. Det er misforstått. Et karantenekar bør brukes også til å studere fiskene ekstra nøye (derfor ikke smart med mye gjemmesteder) fra alle sider slik at du kan plukke opp evt. problemer før det blir for sent. Karantenekar er ikke bare for å hindre smitte til dine eksisterende fisk, men også for å kunne behandle ny fisk raskt og effektivt.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap