Kampfisk og dyreplageri ??

Vet om en dyrebutikk som i lengre tid har oppbevart mellom 5 - 10 hann kampfisker på norgesglass i butikken. I hvert sitt glass selfølgelig, men er ikke dette på grensen til dyreplageri ?? Personlig syntes jeg dette er dyreplageri, men det er sikkert ikke alle som føler som meg.

Mvh Linka
helt vanlig praksis dette. Desverre.....

Kampfisker er en av få fisker som kan ha det helt fint i små kar, de lever i små pytter.
De kan også ta opp oksygen fra overflaten, de trenger ikke pumpe.

Uansett- de står neppe så lenge i butikkene før de blir solgt.
MC Darup
Kampfisker er en av få fisker som kan ha det helt fint i små kar, de lever i små pytter.


De lever ikke i små pytter, men hannene står helt i ro (likevell om pytten er aldri så stor).
Er i grunn helt enig med deg, var bare til neste gang noen skal "ta" nazi-dyrebutikken.
Står i profilen at de ikke burde has i gullfiskboller så derfor skjønner jeg ikke helt detta med norgesglassene.

Uansett syntes jeg at det er dyreplageri. Stakkars fisk. Og disse stod der i over en mnd.

Mvh Linka
Dårligere kår under transport
Under transport fra opdretter til den lokale dyrebutikken, er de pakket ned i små poser med minimal plass og kun vann til å holde seg fuktig.
Der jeg handler kommer disse fra Sverige.
Og det er en lang transport etappe.

Dette for å spare plass og vekt..

Re:
Mange oppdrettere sier at noen av deres fisk foretrekker trange kar foran store kar, og jeg tror i grunn min trives bedre i 10-literen (som jeg bruker til oppdrett) enn i 80-literen den bor i. Grunnen til at man ikke skal ha den i boller er vel kanskje at de sjelden har heldekkende lokk?
Hmmm... så du sier det ja. Tror du min kampfisk ikke har det godt i 126 literen ?? Hadde han kanskje hatt det bedre i et mindre kar ??? Vil jo ikke at han skal ha det vondt !!

Mvh Linka
Linka
Hmmm... så du sier det ja. Tror du min kampfisk ikke har det godt i 126 literen ?? Hadde han kanskje hatt det bedre i et mindre kar ??? Vil jo ikke at han skal ha det vondt !! Mvh Linka


Det har han vel aldri sagt. Poenget er vel bare at kampfisk ikke svømmer så mye uansett.
AXLm
[QUOTE=Linka]Hmmm... så du sier det ja. Tror du min kampfisk ikke har det godt i 126 literen ?? Hadde han kanskje hatt det bedre i et mindre kar ??? Vil jo ikke at han skal ha det vondt !! Mvh Linka


Det har han vel aldri sagt. Poenget er vel bare at kampfisk ikke svømmer så mye uansett.

Sa ikke at han sa dette. Hvis du leser godt så ser du at jeg SPØR om kanskje kampfisken min hadde hatt det bedre i et mindre kar. Har ikke hatt kampfisk så lenge og vil gjerne høre fra andre om hva som er best.
Syntes kanskje du tolket meldingen min litt vel feil for det var ikke hets mot han, men et undrende spørsmål.
Hvis man kastet blikket mot Asia og så hvordan kampfiskene ble drettet i hundretall der, ville nok ikke Norgesglass i en butikk vært så ille...

Jeg har sett bilder fra et oppdrettsanlegg i Asia. Det var et område på størrelse med en halv fotballbane. Kanter rundt i treverk eller noe slikt. På gulvet, tett i tett i tett, stod det flasker. Hundrevis og tusenvis av flasker! Så tett satt sammen at ingen kunne velte og det ble helt stabil, og flasketutene ble som et glassgulv å gå på. Og det gjorde de som drev oppdretten... de spaserte rundt i sandaler oppå flaskene, der hver flaske inneholdt èn kampfisk-hann. Menneskene måtte jo gå rundt på flaskene for å kunne fòre fiskene over hele "banen". Maten ble sluppet ned i flaskehalsen.
Oh my god !!! Det hørtes ikke akkurat vennlig ut.

Det høres kanskje ikke "vennlig" ut, men det gjør dem billige! Særlig når etterspørselen etter kampfisk er stor og kampfiskhanner kan ha en oppvekst i små flasker, som Mona O helt riktig refererer til, ja da bør en ikke klage. Tenk bare hvor dyr en kampfisk hadde vært om hver kampfiskhann som som skal vokse opp i salgbar størrelse skulle hatt en 60-100 liter hver
Re:
Du må nesten se på fisken selv hvorvidt den trives. Har lest fra opdprettere her på siden (Malldrian?) at en av hans/hennes fisk mistrivdes i alt større enn 5-liter, mens andre sier at kampfisk må ha 60 liter. Det kommer så klart an på hvor mye annen fisk det er, om det er nok planter, og spesielt hvor sterk strømmen er (kampfisker både hjeme og i butikk trives best bak pumpa, sant?).

Det er rett og slett enorme individuelle forskjeller på kampfisk, så du må i bunn og grunn se det an selv.
Takker for svar. Bra at noen kan gi råd. Kampfisken min svømmer mye frem og tilbake foran glasset. Er dette stress ?

Mvh Linka
Re:
Det vanligste tegnet på at kampfisk ikke trives er at den gjemmer seg mye bort. Så jeg tviler egentlig litt på at den er stresset.
Det optimale skal visstnok være at den varierer mellom aktivitet og avslapning.
Det er stress, som du sikkert kan tenke deg så driver ikke en betta med slik adferd i naturen, dette er pga. speilet i glasset og ikke så lett å gjøre noe med desverre. Fisken din ser ant. en annen Betta hanne og da fyker den frem og tilbake. Derfor hadde jeg alle hannen mine i matt plast, men det kan vi jo ikke ha for da ser vi den ikke (Det er veldig mange fiskearter som stresser i et akvarie, ikke bare Betta'n, desverre)

Minner meg litt om når vi mennesker skal være "snille" og så kjøper man et løpehjul til hamsteren, som da får god anledning til å stresse.

Svein
Re:
Om den ser seg selv i speilbildet, vil den blåse seg opp og gjøre seg til. Lett å legge merke til.
Kesol
Du må nesten se på fisken selv hvorvidt den trives. :) Har lest fra opdprettere her på siden (Malldrian?) at en av hans/hennes fisk mistrivdes i alt større enn 5-liter, mens andre sier at kampfisk må ha 60 liter. ............................... Det er rett og slett enorme individuelle forskjeller på kampfisk, så du må i bunn og grunn se det an selv. :)

Stemmer, det, Kesol
Jeg har hatt kampfisk i kar av begge størrelser, alt etter fiskens behov.
Man ser fort hvorvidt en kampfisk trives der han er.

Det eneste jeg ikke har gjort, er å ha annen fisk sammen med kampfisk - selv ikke hunner!
Det er mulig dette hadde gått greit med en eller kanskje to av dem, men jeg ville aldri ha satset på det. De lever ikke slik i naturen, så da skal de slippe å tilpasse seg mine feilslåtte tanker om at de kanskje er ensomme.

En ting må imidlertid sies når det er snakk om kampfisk i små kar; Regelmessige vannbytter er et absolutt "must"!
Siden karet er så lite, skal det også lite til før vannet er dårlig.
Man må også være veldig nøye med å ikke fore for mye!

Re:
Har bladd gjennom medlemsakvarier her på froumet nå, og sett alt for mange gretne folk som skal kommentere ting de tydeligvis ikek kan noe om - kampfiskhold.
Her trengs det folkeopplysning. Kan ikke noen rette fiskebasen til kanskje 10-liter, og skrive litt mer innfyllende om at det kun gjelder hannen etc...?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap