Luftestein

Jeg har lenge lest og funnet massevis av poster vedr luftestein og oksygen i vannet.
Den siste tiden har jeg faktisk spurt meg selv hva som er best til mine forhold og karene etter hva jeg leser og finner av info.

-Tetra dråpetest sier at en skal bruke luftestein hvis det måles for mye oksygen i vannet.
-I tråden oppdrett Aenus står det at en skal bruke luftestein for å sikkre yngelen oksygen.

Jeg har lest minst 200 tråder og nettsider som omhandler akkurat dette, også lurer jeg på hva som egentlig er riktig.
Sunn fornuft sier jo seg selv, men....

En luftestein, tilfører den oksygen i vannet eller presser den ut verdiene i vannet?
En luftestein lufter ut lette gasser (bl.a co2 og klor)fra vannet, og tilfører o2.

Co2=karbondioksyd
o2= Oksygen
Hopper meg på og gjenoppliver denne tråden her,jeg skal ha Luftestein i Akvariet jeg skal kjøpe meg,en 115.Liter.
Står en hel del om luftestein på nettet,men virker som en god del har en masse tekniske ord/språk inkludert,så det er ikke så lett for en nybegynner og sortere ut den informasjonen jeg skal ha,så jeg har noen spørsmål:

-Ser at det finnes mange forskjellige typer Luftestein der ute,noen som kan anbefale en til ett Akvarium på 115.Liter?
-Hva trenger jeg i tillegg til en Luftestein?Regner med at jeg må ha en Luftslange(?),men trenger jeg noe annet i tillegg?
-Regner med at dette er noe som må kjøpes løst og så kobler du det til selv?Noen som har en bruksanvisning m/bilder som vises hvordan dette gjøres?
Eller kan jeg gå i dyrebutikken og kjøpe noe som er ferdig koblet/klart til bruk?
-Lønner det seg og handle over nett eller i en fysisk butikk?Vet det er mye som er billigere på nettet enn en fysisk butikk,men er litt i tvil når det gjelder dette..?

(Savner en Artikkel her på Akvaforum angåendes Luftestein...)
Trenger du en luftestein da?

Jeg setter utblåset til filteret slik at vannet i overflaten beveger på seg, dette sørger for oksygen i vannet.

Jeg syns luftpumpe og luftesein durer og bruser for mye til at jeg vil ha det i stua mi, men det er jo en smaksak.
cara79
Trenger du en luftestein da? Jeg setter utblåset til filteret slik at vannet i overflaten beveger på seg, dette sørger for oksygen i vannet. Jeg syns luftpumpe og luftesein durer og bruser for mye til at jeg vil ha det i stua mi, men det er jo en smaksak.


Så er det nok med bare det?Er det utvendig eller innvendig filter man prater om da,eller er det det samme?
Jeeez,her har du en total nybegynner som ikke helt vet hvilken vei hun skal starte...
Da starter du uten luftestein. Det er nødvendig hvis du skal ha veldig varmt vann (varmt vann = mindre oksygen), med normal temperatur holder det lenge med bevegelse i vannflata. Utvendig eller innvendig spiller ingen trille. For plantenes del er det i alle fall ikke spesielt gøy med luftestein, de skal jo ha denne CO2'en for å bli fine. Ingen av dere har spesielt oksygenkrevende fisk (for det finnes det også har jeg lest).

En luftpumpe med luftestein i skuffen er det ikke farlig å ha, filtere stopper, fisk blir syk og må i karantene, egg klekkes, har minst to skap stapp fulle av tilfelle-ting etter snart to år. På innvendige filtre er det vanlig med en tut man kan sette en slangebit med en rund liten dings på i fall ekstra oksygen er nødvendig, den henger man over kanten på karet og det blir boblefest. Men nødvendig er det vanligvis ikke :o)
Luftestein, luftpumpe (skal ikke plasseres i akvariet), slange som passer til og en tilbakeslagsventil. Dette er det som skal til for å sette i gang med luftestein i akvariet. (Luftpumpe/luftestein må ikke forveksles med filter selv om enkelte svampfilter til små akvarier drives av luftpumpe.)

Nødvendig er det derimot ikke om det ikke er spesielt oksygenkrevende fisker i akvariet (men da foretrekkes det egentlig sirkulasjonspumper isteden), om man medisinerer eller om det er veldig varmt vær og vannet blir veldig varmt (varmt vann greier ikke å holde på så mye oksygen som kaldt). Også kjekt å kjøre i yngelbeholderet har jeg hørt, men det har jeg aldri hatt behov for selv. De brukes også til klekking av artemia og til en del akvariedekor.

Til de fleste artene blir det som oftest nok oksygen i karet om man plasserer utblåset fra filteret like under vannflaten slik at vannet er i bevegelse uten at det pisker i overflaten. Luftpumper bråker vanligvis en del mer enn filter så kan man greie seg uten er det egentlig like greit. Som Linda & Ove er inne på her så vil heller ikke plantene like for mye pisking og bevegelse i vannflaten siden fotosyntesen er avhengig av en del co2 oppløst i vannet, og ved kraftig bevegelse i overflaten så piskes den ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap