Senker biltemasand ph, gh og kh ?

Skjønner ingenting etter å ha målt vannverdiene i kara mine......
Hadde ph 7,5 kh 9 gh 10
Nå har verdiene blitt : (54 liter`n)
ph 5
kh 4
gh 4
Dette er i palettkaret som har biltemasand.

Verdiene i 85 liter`n :
ph 6
kh 4
gh 4
I dette karet har jeg guppy og platy, her er biltemasand

Verdiene i 54 liter`n:
ph 7,5
kh 4
gh 3
I dette karet går guppy yngel som er ca 14 dager gamle, her er det akvariegrus som bunnsubstrat.

Som sagt, alle karene hadde disse vannverdiene :
ph 7,5
Kh 9
gh 10

Hva kan ha skjedd her? Å hva kan jeg gjøre for å få vannverdiene bra?


Målte nå vannet i springen.......
Ph 6,5
kh 4
gh 4

Skjønner nå enda mindre enn tidligere, pleier kommunene å gjøre mye forskjell på vannet i løpet av året?
Hvor henvender man seg for å sjekke hva vannverdiene skal ligge på? Mener vannet jeg har i springen
Jeg må nesten spørre: hvilke tester har du brukt?
Vannverdiene virker rett å slett lite pålitelige.

Her er hvorfor:
Lene E
Nå har verdiene blitt : (54 liter`n) ph 5 kh 4

Dette tilsier en Co2-mengde på svimlende 1200mg\L Co2

Lene E
Verdiene i 85 liter`n : ph 6 kh 4

Dette gir 120mg\L Co2, som heller ikke er mulig.

Lene E
Verdiene i 54 liter`n : ph 7,5 kh 4

Dette er det eneste karet med noenlunde normal Co2-mengde, med sine 4mg\L

Lene E
Tidligere verdier ph 7,5 kh 9

Dette gir en forhøyet Co2 i springvannet på 9mg\L. Dette kan tyde på at det tilsettes Co2 for å stabilisere vannet i ledningsnettet.
Siste måling av springvannet gir en Co2-mengde på 38mg\L, som er høyt, selv ved tilsetting.

Slik jeg ser vannverdiene, er Kh og Gh på 4 det som er mest relevant levert. Disse går igjen flere steder, og er absolutt mer vanlig enn høyere verdier.

Var jeg deg, ville jeg sørget for at vannet ble gjennomluftet før det ble brukt i karene. Rett å slett for å lufte ut Co2, og få de mer normaliserte vannverdiene.
Dersom Kh på 4 stemmer, vil du med ett mer normalt innhold av Co2 (under 4 mg\L) ha en Ph som er ett sted mellom 7,5 og 8.

Til sist, blåsesanden er ikke noe som påvirker vannverdiene
Jeg ringte vannverket nå, han sa at ph i krana mi skal være på 6,8 og hardhets graden skal være på 1. Er hardhestsgrad det samme som gh?
Jeg bruker dråpetester fra tetra, de skal være pålitelige eller?

Hvis prøvesvarene mine er riktige, er det vel rart at fiskene mine lever?
Ser ut som alle fiskene i alle kar har det bra.......... Det er jo yngler i alle kar og de svømmer og spiser, ser ikke ut til at de misstrives.....
Hardheten er oftest omtalt som Gh, eller hvor mye kalsium og magensium det er i vannet. En Gh på en i springen er normalt for mange av oss.
Det kan selvsagt være at din kommune opererer med andre måleverdier, det er en rekke å velge blandt, og det er ikke alle som brukes om hverandre.
En tysk grad er f.eks 0,789 engelske, og 0,56 franske grader. Er kaoset nå totalt ?
Tetratest måler foresten i tyske (derav Dh). Om ikke testen har vært utsatt for ting som har påvirket vannverdiene, skal disse testene være temmelig nøyaktige.

At fiskene lever, er egentlig ikke uventet. Fisk er hardføre skapninger, og alle målingene her er ikke riktige. For 1200 mg\L Co2, det er dønn umulig
Tror jeg må legge meg "langflat" nå *rødmer*
Ikke første gangen jeg surrer med disse testene dessverre.....
Jeg tror jeg egentlig har gh og kh på 1, kan det stemme utifra den ph`n jeg har?
Når jeg har puttet oppi dryppene, skifter vannet farge etter 1 drypp, når jeg tar oppi ett drypp til skifter vannet farge igjen. Vannet blir da samme farge som dryppene, men veldig, veldig lyst......

Er det det jeg har gjort feil kanskje, at jeg teller drypp helt til jeg får samme farge som dryppene har opprinnelig?

Og hvis jeg har gh og kh på 1, må jeg vel ha noe oppi karet for å få dette høyere?

Husj, hvem sa det var enkelt å ha akvarium :o)
Høres ut som du har normale, lave verdier på en av begge måleenheter
Det samsvarer mer med Co2-innholdet også (del de tidligere oppgitte verdiene på 4, dersom Kh er 1,0)

Gh øker du med å tilsette gh\ th + eller tilsvarende, eller rett å slett hobbygips. Ligger kilovis av info om sistnevnte her på AF.
Husk også magnesium for plantenes del.

Kh økes med å tilsette karbonater til vannet. De fleste benytter natron, eller natriumbikarbonat som det mer korrekt heter.
Også denne er det mer info enn noen kommer til å trenge her på AF
Tusen takk for svar :o)
Da må jeg prøve å få kh og gh høyere, men vil ikke det igjen gjøre at jeg får høyere ph?
Huff, dette ble mye mas......
Mulig jeg finner svar på det når jeg går igjennom tidligere innlegg ang gh og kh da :o)
Gh har ingen innvirkning på Ph, men økning av Kh vil øke Ph noe. Hvor mye bestemmes av mengden Co2.

Har du en Ph på 7 blank, med en Kh på 1, tilsier dette en Co2-mengde på ganske vanlige 3mg\L.

Øker du da Kh til 4, og ikke endrer Co2-en, vil dette resultere i en Ph på 7,6.

En Kh på 2-3 er ofte tilstrekkelig - men kan være lav nok til at Ph rusler i kjeller`n en tur... Testet rent tilfeldig ett kar i helga som har vært 100% stabilt i ett halvår, og plutselig var KH på 0,2, og Ph ble målt til under 4... Fiskene stortrivdes, sneglene koste seg, og rekene formerte seg som hakka møkk.
Økte Ph noe, siden en så lag Kh er litt småskummelt Svingningene blir store og brutale
Har jeg skjønt dette riktig nå.... Hvis jeg kjøper gh+ så får jeg økt gh.
Får jeg kjøpt no ferdig for å øke kh? Hjelper meg liksom ikke så mye å få beskjed om å putte oppi natron, når jeg ikke vet hvor mye jeg må ha :o)

Huff, føler meg som en premie idiot nå....... Men jeg skal love deg at jeg har LEST :o) Men jeg finner ikke helt svaret på det jeg leter etter.
Stemmer at du får kjøpt gh+ for å øke Gh.

Du får også kjøpt Ph\ Kh +, dette er rett å slett overprisa natron. Siden forholdene varerer fra kar til kar, er det ulik mengde som skal til for å få Kh til det ønskede nivået. Det er derfor helt nødvendig å måle seg frem for å finne ut hvor mye natron du trenger for å få ønsket Kh, og selv regne ut hvor mye som trengs å tilsettes ved vannbyttene. Kh må på tross av dette kontrolleres jevnlig.

Det jeg anbefaler deg å gjøre er:
ha en pose natron i en flaske med en halvliter vann. Hver ml av dette vannet inneholder da 0,1g natron.

Dette testes i en bøtte med f.eks 5L akvarievann.
Om du i denne bøtta tilfører 1dl av natronvannet, og så måler etter at dette har fått blandet seg, og får f.eks en Kh på 11, vet du at du løftet Kh med 10 pr 5L med en tilførsel av 10g natron. Dette regnes om til akvarievolumene (ta utgangspunkt i antall liter vann det er i karene, ikke antall liter vann karet er opplyst til å være. Normalt trekker en fra 10-15% av oppgitt volum, på grunn av tap i glass, dekor, ikke 100% fylling etc).

Du har noe ulik syreproduksjon i de ulike karene dine, og vil derfor trenge litt ulik mengde natron i hvert for å få ønsket Kh. Kontrollmål derfor når du er halvveis i tilføringen, som bør foretas over en hel dag

For å komme med ett konkret eksempel:
Den ene desiliteren økte Kh til 11 i bøtta med 5L akvarievann
Du har ett kar med 75L vann, der du vil øke Kh fra 1 til 3.

Natronvannet vil øke vannets Kh med 0,2 i akvariet, for hver 10ml du da tilsetter. For å øke Kh med to etter dette helt matematiske eksemplet, som neppe samsvarer med virkeligheten, trenger du i dette 75L akvariet 2ml.

Å bruke denne metoden er den mest pålitelige for alle som ikke har digitale vekter med 0,00-skala.
I eksemplet over, er det snakk om den svimlende mengden natron på 2g
denne formelen må eg bare ha..
Utrekning av natron
Jeg skal til å prøve meg på denne natron-metoden nå, men jeg må høre om dere mener jeg rekner riktig, for jeg kommer fram til at jeg trenger en heeeelt annen mengde enn det som er i eksempelet ovenfor..

Jeg fant ut at vannløseligheten for Natrium Bikarbonat er 7,8g pr 100g vann, altså pr. deciliter. Derfor fikk jeg ikke til å løse det opp slik at jeg fikk 0,1g pr. milliliter. Jeg fikk derimot til 0,05g pr. milliliter, så det er dette jeg har jobbet med.

Akvariet mitt har nå kh på 0, så dette er sårt tiltrengt.

Jeg tilsatte 1 dl (5g) natriumsløsning til 5 liter akvarievann som foreslått, som etter mine utrekninger skulle gi 1g pr. liter. Dette ga en økning i kH fra 0 til 25.

Deretter prøvde jeg på nytt, denne gangen med 5 ml løsning (0,25g) på 1 liter akvarievann. Dette ga en økning i kH fra 0 til 5.

Jeg ønsker å ha en kH på ca. 3 i mitt akvarium på ca. 100 effektive liter.

Hvis jeg rekner med at jeg må tilsette 0,15g pr. liter for å få til dette ender jeg opp med å måtte tilsette til sammen 15 gram for å få det til.

Har jeg tenkt rett her? Grunnen til at jeg spør er at det er såppas stor forskjell fra de 2 grammene som trengs i forslaget over..


Suuupert om noen kan ta seg tid til å se på dette altså!

Jeg har/hadde og problemer med lav ph ,den la seg som regel på 4,5-5 et par dager etter vannbytte.Fiskene så ikke ut til å lide noe nød ,Corydorasene lekte i ett sett . Men det kommer jo an på hvilke fisker du har og hvilke ph de trives best i.
Vel ,iallefall så synes jeg kh/ph godt kunne være litt høyere for å ha litt mer stabile verdier. Så da ble det kjøpt inn kalksteiner som ble fordelt rundt om i karene og ph økte da til rundt 6,5 ,pluss/minus alt etter hvilket kar det var. Synes dette var en grei måte å øke verdiene på. Bruker natron i Tanganyika-karet da dette krever en ph på over 8.
Når jeg regner ut hvor mye kH jeg trenger så bruker jeg denne formelen:
0,005 x antall liter som skal byttes/forandres x grader du vil øke kH med = antall ts natron som skal tilsettes.

I ditt tilfelle Martin blir det:
0,005 x 100 liter x 3 = 1,5 ts

Denne formelen hentet jeg fra et annet produkt jeg hadde (noraq ph/kh+). Dette produktet har også en maksverdi for hvor mye pH går opp. Maks pH på 8,3-8,5.
Jeg bruker å øke kH med 4 grader, har også en kH i kranen på 0-1. pH kommer til rundt 7-7,5 når jeg tilsetter natron.
Hmm.. åkei. tror jeg prøver meg fram med en sakte tilsetning av 15 gram i løpet av morgendagen, så får jeg heller ta hyppige målinger etter hvert og se hvordan det arter seg. Jeg vil helst ha ph på godt under 7, så jeg får se om jeg evt. ordner meg med noe CO2 tilsetning for å få PH ned igjen om den skulle bli for høy.
(burde jeg ta dette i min personlige tråd i stedet?)
Ph/kh pluss
hei. er det slik at vist man tilsetter ph/kh + for å regulere opp kh så øker man ph tilsvarende???? jeg har en ph 8 og en kh på 1. ph 8 er vel egentlig max for gullfisk. men jeg vil ha opp kh.
tror ikke pH vil stige så mye, men kanskje litt. Tapp opp 5 liter akvarievann, tilsett ph/KH+ til du har ønsket KH. Så måler du pH og har svaret ditt. Og da har du også hvilken dose du trenger til karet ditt ved å multiplisere med (volum/5).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap