Hvit tåke

Jeg har nå funnet ut at den hvite tåken kommer av Tetra tabimin. Jeg hadde aldri opplevd det før og først den dagen når jeg kjøpte tabmin og brukte den så ble det en hvit tåke i vannet.
Og det forsvant så klart etter noen timer, men så fikk dem en ny tabimin og tåken kom tilbake.
Så det ser mer ut som dette var maten og ikke, må gudene vite hva det het det alle trodde det var.

Så mest sannsynlig så kommer dne tåken av tabimin. Eller tar jeg feil nå?

Har snakket med flere som er enig i at dette kan være tabimin siden jeg aldri hadde hatt det før.
Tabimin, skal ikke lage mer grått vann enn annet fôr. Ha rselv brukt en del tusen tabletter av dette fôret, uten problem.

Det jeg antar er tilfellet hos deg, er at du er svært nært grensen for ubalanse. Når da en såpass rikelig mengde fôr tilsettes på en gang, bikker det hele akkurat over kanten, men ikke værre enn at det henter seg inn relativt fort.
Men skal jeg gi mindre fôr da kanskje? Kan det være på grunn av at alt er nytt i akvariumet?

Jeg blir ganske så bekymret, men ser jo at det fort blir klart i akvariumet igjen, eller etter noen timer ca.

Jeg ville redusert fôrmengden slik at slike tilfeller med tåket vann unngås.

At karet er meget ferskt, er ikke noe som hjelper på situasjonen, og da må en pent innfinne seg med at fôr er noe en bruker i mikroskopiske mengder
I det siste så har jeg matet annen hverdag ca, eller 2 dager mellom hver gang, men kommer uansett tåke med de der tabimin. Som jeg begynner å bli lei av. Annen mat går fint, flakfôr osv.

*sukk* Kjenner at dette begynner å bli tungt. Redd for at fiskene skal dø osv. Men det er joe noe man må gå igjennom når man har akvarium regner jeg med =)
Har du tatt prøve av vannet ditt?
ja, det er helt fint. Men nå har jeg matet uten tabimin og vannet er klart og fint.
Men men en gang jeg butter i tabimin så blir alt tåkete.
Har selv brukt noen tusen tabimin, men aldri opplevd det du beskriver.
Har du prøvd flere forskjellige bokser? Eller kun 1.
Forer så og si med det foret i L malle karret dagelig, og ikke opplevd problemer.
Jeg bruker Tetratabimin for alle bunnspisende fisker. Også Tetra Plecomin. Begge disse blir det tåke av. Bruker ca 1-2 hver dag. Men nå i det siste så har jeg prøvd å unngå å bruke dem.
Sorry, skrev feil jeg. Det er Tetra Plecomin og Tetra waffer mix jeg bruker, og merker ingen ting til tåkete vann. Bruker også annen mat seff. Men det går mest på Plecomin og waffer mix.
Merkelig at bare jeg får tåke etter at jeg har brukt tabimin. Men all vannverdi er helt ok.. så skjønner ingenting jeg..
Jeg står ennå ved min tidligere teori om at karet er på kanten til kjemisk ubalanse, og at den ekstra næringen fra en så mettende matbit som bunnfôr får det hele til å komme i ulage.

Skal innrømme at jeg aldri opplever tåkete vann med bunnfôr, og har vel testet ut det meste på markedet av dette.
Så det eneste jeg kan gjøre er å mate mindre? Og kanskje slutte med tabimin og heller gi annet fôr?

Nå har jeg gitt annet for og vannet har vært klart i noen dager.
Jeg ville redusert den totale belastningen på akvariet.
Med dette mener jeg:
Redusert mengden fisk om mulig.
Økt filtervolumet, slik at det er flere bakterier til å ta seg av avfall.
Redusert mengden med biologisk avfall, deriblandt fôr (det fôret fisk ikke kan nyttegjøre seg driter de ufordøyt ut igjen)
Ok, takk for svar. Da får jeg bare sette igang.
Litt gammel tråd dette, men jeg graver den opp fordi jeg har akkurat samme problem. Tetra Tabimin gjør at vannet blir hvitt/gråaktig og du ser "fibrene" fra tablettene sveve rundt i vannet til filterene tar dem.

Tabletten daler ned til bunnen, pansermallene hvier seg over og grumset kommer.

Nå kjører jeg 2 pumper i en 110L så det står ikke på filterkapasitet.

Noen tips til alternativt synkemat til pansermallene ?

Edit: Sorry, så nå denne tråden var _veldig_ gammel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap