Spørsmål om slørhaler og lek, samt litt teknisk

Hei jeg fikk meg nytt akvarium på fredag en 65l med masse fint utstyr og tre slørhaler. Det er en hunn og to hanner fant jeg ut idag. Da jeg kom ned i dag tidlig var nemlig to av fiskene veldig etter den ene, og når jeg så nærmere etter hadde hun begynt å legge egg. Hva gjør jeg nå? Haster med svar!
Lurte samtidig på noen andre ting
Skal lyset stå på hele tida eller slås av om natta?
og hvordan er det med plassering av pumpe og varmekolbe, har plasseringen noe å si?
Burde ha flere hunner enn hanner. Dette gjelder de fleste typer fisk. Lyset skal stå på i 8 til 12 timer hver dag.
En slørhale skal ha minst 100 liter vann, så du bør nok kjøpe deg ett større akvarie eller bytte ut til andre typer fisk
Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!

Kjøp heller den naturlige varianten!
Høyern - Litt avhengig av hvor stor fisken er nå er det helt greit med et 65 liters kar.
Med støtte herfra vil forhåpentligvis slørhalene ha det fint og Benste2 kan investere i et større kar når kunnskapen og økonomien tilsier. synes det er greit å slå hardt ned på boller, disse er en uting. men det må jo ikke være så svart-hvitt at nybegynnere avskrekkes.

Benste2 - hunnfisken vil antageligvis bli veldig stresset av maset fra de to hannene. Har du mulighet til å sette en av hannene i en annen tank? evt gi den bort?
Slettet ett svært OT-innlegg. Innlegg skal forøvrig ikke drite ut butikker. Har man problemer med en butikk, enten det er at man misliker tilstanden der, eller annet, tar man dette opp med de det gjelder.
100?
Høyer'n
Burde ha flere hunner enn hanner. Dette gjelder de fleste typer fisk. Lyset skal stå på i 8 til 12 timer hver dag. En slørhale skal ha minst 100 liter vann, så du bør nok kjøpe deg ett større akvarie eller bytte ut til andre typer fisk

100 liter for 1 slørhale?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap