Ett lite spørsmål om filter

Jeg har ett lite veggakvarium, ca 20 liter. Det fulgte med ett filter, innvendig, og det jeg lurer på er om filteret skal suge luft, eller om det skal stå under vann og bare filtrere vannet. Det er litt forskjellige rør på filteret, så derfor er jeg usikker siden jeg er ny i faget.
Skal fisken ha luft er kanskje det jeg lurer på.
Skriver litt om akvariumet mens jeg er i gang. Kjøp på shopzone.no, ca 20 liter, bygger 22cm fra vegg og har en kuppel i front. Har kjøøp varmekolbe i tilleg til at det fulgte med lysarmatur og filter/pumpe.

Sende ved ett bilde av filteret...
spørs hva du mener med om fiskene trenger luft, di trenger jo oksygen, men da hjelper det lite med luftbobbler i vannet, sørg heller for god overflatebevegelse, dette skaper oksygen i vannet, ha det heller ikke for varmt for fiskene, da det fortenges oksygen med varmen..
Hei,

Ikke så mye du kan ha i et så lite akvarium, men det finner du ut av ved hjelp av fiskedatabasen og et par søk der.

Normalt trenger filteret ikke å suge luft, det skal suge inn, filtrere og pumpe ut vann, og gi sirkulasjon av vannet og overflaten. Det siste gir tilgang til oksygenutveksling mellom luften og vannet og hindrer samtidig at det legger seg en hinne (proteinhinne) på vannet.

Vanskelig å se hvordan filteret er på bildet, men om du har et navn på det er det lettere å få eller søke seg til råd.

Lykke til!
Raskt svar
Takk for det og raske svar.
Filteret mitt ser ut som det i linken http://www.e-aquarium.com.au/images/orion_60L_box_500.jpg, Skal vannet sprutes ut over vannoverflaten eller under??? Fikk med ett langt rør med masse hull, men det skjønte jeg ingenting av..
Det sprutes ut under overflaten, ser ut som filteret er som vanlig, at hele skal under vann.

Røret kan være et vannfordelingsrør som fordeler vannstrømmen, men reduserer samtidig strømmen.
Du er flink
Du er flink du. Takk igjen.
Jeg prøvde nå uten ett lite rør, og da ble strømmen ganske sterk. Satte på igjen det lille røret, men nå lurer jeg på rettingen på vannet som sprutes ut.... Jeg er veldig grønn. Skal det sprute nedover i akvariet eller til siden. Slik som det er nå så spruter det inn i bakrunnen. Ikke så mye krusninger i vannet, men kanskje behaglig for fiskene, eller gjør det ingenting om det er store strømninger i vannet
Tusen takk for hjelpen igjen. Du er flink Helge
du må jo velge selv hvor du vil ha vannstrømen, men kan anbefalle å ha god overflatebevegelse, da dette tilfører vannet oksygen. angående om fiskene liker strøm eller ikke er individuelt for vær fiskeart, men kan neppe tro det er noen ulempe med en så liten pumpe.
Inaktiv bruker
Filter
Jeg fikk også et sont filter med veggakvariet mitt:p Jeg lar strømmen blåte godt opp på vannoverflaten, så det blir nokk oksygen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap