Biltemasand eller Elvegrus? o_0

Hadde tenkt å dra til Biltema og kjøpe Blåsesand 0,2 - 1 mm, men ville sjekke opp litt først

Hva skjer med Biltemasand når man graver litt i den når den er i akvariet med vann?

Blir vannet FULLT av sand og grumsete, og tar det lang tid til det legger seg på bunnen igjen?

Har Engelsk Elvegrus i 54 Litern og 250 Litern og er kjempefornøyd men ville prøve noen nytt.

Hva burde jeg ta; Biltemasand eller Elvegrus?

Syns biltema sanden er veldig bra. Hvis man bytter vann foreksempel, da blir vannet litt støvete, og blir borte etter en til to timer ca.
Hvilket bunnlag du bør velge kommer an på hvilke fisk du skal ha i akvariet. Hvis du skal ha f.eks Ciklider bør du velge sand. Disse siler sanden gjennom gjellene og liker å grave. Det er også noe som heter Rådasand. Denne har jeg i ene karet mitt. Erfaringen min er at denne er "tyngre" enn biltamasanden og virvles ikke så lett opp. Generelt er det pyton med sand og f.eks innvendig Fluval-filter. For et vanlig selskapskar med fisk som ikke krever sand er det veldig bra med elvegrus. Dette har jeg i karet med Gullfisk, Gurami og andre selskapsfisker. Enkel å slamsuge.
Jeg syns den største ulempen med Biltema sand er at dritten(bæsj og døde planterester) men samtidig er dette bra. Mye flinkere til å rengjøre bunnen nå en da jeg hadde Elvegrus. Annbefaller sandsnegler og/eller Varmekabler. for plantenes skyld og disse gassboblene noen har problemer med. Kommer aldri til å ha noe annet en Biltemasand i mine kar igjen. det er billigere ser bedre ut og det viktigste Fiskene trives mye bedre.
Jeg har problemer med biltemasanden i et kar på 375 liter pga sterk vannstrøm. I tillegg til utvendig filter med utblåserrør rett under vannoverflaten så har jeg innstallert en pumpe som gir 1000 liter pr time i en filtermodul. Først så ble sanden blåst vekk fra frontruta så isoporen ble blottlagt (se bilde). Laget et nytt hull 2 cm lenger opp, og nå blir sanden blåst vekk fra sideruta. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Hele bunnen ser ut som ørken med sanddyner. Høres vel fint ut, men det blir mørke ringer rundt steinene. Problemet her er jo kombinasjonen fin sand og kraftig pumpe.
Du får ha det med i vurderingene.

[External Image]
Inaktiv bruker
Mer om sand
Hei

Så at du hadde isopor i bunnen av akvariet... Hvorfor det? JEg har bare sanden rett i mine kar.

Hilsen
Nybegynner....
Plussmedlem
Isopor bruker mange for å unngå at tunge og eventuelle skarpe steiner lager skader på glasset i bunnen.
Altså hvis du skal stable stein kan det være lurt med en plate isopor.
Isopor 0_o
Hvor får jeg tak i en plate på 150 x 50 cm med Isopor??
Dette hørtes ut som en god idé

Tror jeg går for Elvegrus i 375 Liter'n jeg. Har det i de andre karene og de er kjempefine.

Takk for alle svar og tips!

Hos f.eks Byggern, Byggmakker, OBS bygg og liknende forretninger. Du kan til og med velge tykkelse. Har de ikke inne riktig størrelse legger du to ved siden av hverandre. Lurt å "svi" kantene etter at du har kuttet til platen. Da unngår du "snøstorm" i karet. Kan gjøres med varmepistol eller lighter.
Shiramor
Jeg har problemer med biltemasanden i et kar på 375 liter pga sterk vannstrøm. I tillegg til utvendig filter med utblåserrør rett under vannoverflaten så har jeg innstallert en pumpe som gir 1000 liter pr time i en filtermodul. Først så ble sanden blåst vekk fra frontruta så isoporen ble blottlagt (se bilde). Laget et nytt hull 2 cm lenger opp, og nå blir sanden blåst vekk fra sideruta. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Hele bunnen ser ut som ørken med sanddyner. Høres vel fint ut, men det blir mørke ringer rundt steinene. Problemet her er jo kombinasjonen fin sand og kraftig pumpe. Du får ha det med i vurderingene. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/15886_080220185808_1.jpg[/IMG]



Hvilken type sand er det du har her fra biltema?? Er det: 0,2–1,0 mm??
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap