Pumpa virker ikke?

hei. kjøpte meg et nytt juwel rio 240, men får ikke i ggang pumpa? er det noe jeg må gjøre for å få den i gang?

lurer også på for jeg har fylt akvariet med vann fra hageslangen som er iskaldt, må jeg vente til det blir mer romtemp. for å slå på varmekobla? eller kan jeg sette den på 28grader me en gang?eller må jeg gjør det litt etter litt?

og et siste spørsmål. mitt første akvarium(65liter) kjøpte jeg kun for 5månda siden,kjøpt hos tropehagen, men ser nå at på lokkt til akvarit er det litt rust!! er det ikke dårlig metriel i akvarium da? er dette noe jeg kan klage på?


blir veldi glad for svar
-Hadde samme problem med en Juwelpumpe jeg kjøpte. Gikk tilbake til butikken og selger dro den fra hverandre og "snurret" på propellen inni. Da gikk den. Har senere gjort det samme med pumper som har "hengt" seg og det funker. Litt vanskelig å få fra hverandre men prøv.
-Ville ventet litt med varmekolben så den ikke "får sjokk". Har hørt at de kan "eksplodere" ved for kaldt vann.
-skulle tro det ble brukt rustfritt metall i akvarier men det blir ikke alltid det. Siden akvariet bare er 5 mnd gammel ville jeg personlig klaget.
Takk
takk for svar=) kan prøve å snurre propellen=)

hvor mangegrader ville du ventet med å starte vamekolba? er no 11grader i vannet
Sann
har har jeg snudd propellen..så satt jeg på igjen uten å sette på plass å da virket den. så satt jeg på plass å da virket den ikke igjen. prøvde flere ganger. samme igjen..


hvor mangegrader ville du ventet med å starte vamekolba? er no 11grader i vannet
Plussmedlem
Noen av disse Juwel-pumpene kan være litt kranglete. Hender jeg har dette problemet også, men da gjør jeg som nevnt tidligere i tråden. Samtidig passer jeg på å vri den slik at mest mulig luft forsvinner rundt "propellen" før jeg setter den igang.

Du kan sikkert trygt plugge inn varmekolba nå. Hvis den ikke tåler dette, så vil jeg kalle det produksjonsfeil...

Og rust på et nytt akvarie er absolutt reklamasjonsgrunn.
Merker du om det er bevegelse inni pumpa mens den går, eller er det dønn stille der?
Om det går rundt, er det luft en plass i systemet som hindrer vannpassasjen. forsøk å la pumpa gå utenfor filterboksen, gjerne rist og snu litt på den slik at lufta lett kommer ut.
Om det er dønn stille i den, kan det være en deffekt pumpe. Forsøk også her å riste på den mens den er koblet til. Det har trolig liten effekt, men er verdt ett forsøk

Varmeokolben kan fint startes med en gang karet er fylt. Den er da samme temp som vannet, og en får ikke noe eksplosjon som følge av differansen mellom kolbetemp og vanntemp.
De få gangene kobler oppfører seg slik, er når de er glovarme etter å ha vært tilkoblet utenfor karet. Når glasset da bråkjøles, sier det gjerne bang.

Rust er ikke skadelig for annet enn lokket.
Hva er det som ruster, lurer nå jeg mer på Er det noen nagler, eller er det hele sulamitten?
Ta gjerne ett bilde av armaturet fra undersiden, fikk en følelse her av at du har ett armatur som krever dekkglass.
Er det ett slikt?
[External Image]
Da trenger du enten dekkglass, eller ett nytt armatur. Elektronikken er åpen, og metallet ikke godt nok overflatebehandlet til å tåle den ekstreme fukta som er over ett akvarie.
Varmekolben kan du plugge i med engang. Tåler den ikke det så er det en reklamasjons sak. Jeg og fyller alle karrene mine med kaldt vann(når jeg starter nye karr)og jeg plugger også inn varmekolben med engang. Det har aldri skjedd noe galt med kolben av den grunn.
Vis pumpen går når du har demontert den og ikke starter når du monterer den sammen, så tyder jo det på at noe hindrer "propelen"i å gå rundt. Finner du ikke feilen, så reklamer.
....
hum kan gjør et siste forsøk etter jobb. rekker ikke nå.
vet ikke hva jeg kan kalle det som ruster. er sølv/grå farget å glinser.
da skal jeg sette på varmekolbe me en gang.
prøvde å ta bilder av rust.
men om jeg da må ha dekkglass er dette tropehagn burde innformere meg om når jeg kjøpte det. kjøpte det som en "pakke" med pumpe, varmekolbe, grus, mat å sann..skal ta å høre med dei på mandagen.

ang pumpa mi igjen merker ingen bevegelse når den er montert, ingen lyd heller.det som er så rart. for tok jeg den av snudde på propell å så puttet den løs i akvariet da gikk den.men med en gang jg skulle slå den på montert så ville den ikke. har jo fulgt allle tegninger å alt ang. montering. bååde me "svamper" å alt..=(
Her
her ser du/dere akvariet me rust
Vet ikke hva det er med pumpa di, men det må jo være ett eller annet som "kniper" når du setter den sammen, som er grunnen. Lever dritten tilbake, en skal ikke jobbe vett og sitteredskapen av seg for å få ting til å fungere

Forstår ikke helt hva det er i armaturet ditt som ruster. Det er jo plast, så det eneste jeg kan tenke meg er at det er en montert reflektor som ruster?
Disse produseres normalt i aluminium, men jeg har sett noen som har vært stål, med høyglansfolie på.
Rusta er neppe skadelig for denne delen, og er garantert ikke skadelig for karet.
Selv ville jeg nok tatt en prat med selger her, selv om det ikke gir alvorlig skade, skal det jo ikke bli gradvis opprustet heller
Tviler på at noen hadde godtatt at den splitter nye bilen begynte å ruste, selv om det ikke var noen fare for at den rusta i filler før lenge etter at garantien var over
ja skal stikke innom før jobb mårra. det som er ganske kipt er at akvariumbordet var det en feil å. fikk 2høyre døre istede for en venstre å en høyre. maks uflaks for meg dette.
ganske kipt at jeg må vente med å kunne komme sikkelig i gang pga dette. gleder meg jo sann til å sette i gang! men må jo la det gå 2uker !! når pumpa virker før fiskene kan flyttes over.

å ang. "gamle" akvariet, må det fikse noe til meg for jeg hadde jo da tenkt å selge dette videre nå når jeg fikk i gang det nye. men det vil no da synke betydlig i pris pga rust. skal ta å ringe dei i mårra jeg
Samme problem, pumpe med redusert effekt
Har mye av de samme symptomene for min pumpe også (innvendig pumpe til RIO240 kar).

Pumpa går, propell snurrer rundt men effektiv utstrømning synes mye mindre enn tidligere.
Har tatt den ut, snudd på den og satt den inn igjen et par ganger...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap