Hei ,nitritproblemer!

Jeg har fått nitrit på den helt øverste(verste ,rødt) på scala'en (sera)test?
Har akkurat byttet halvparten av vannet,og hatt i akvasafe og nitrivec, men diskussene står å gisper etter luft oppe i vannlinja?
Testen viste nå 0-0,5,men ph'en har nå gått ned til 6-605?
Kan det gå bra?
Irene Nordahl
Uff, kjipe greier. Men det kan gå bra om du fortsetter med vannbytter til nitrit-nivået er gått ned. Du bør helst bytte mellom 30-50% vann hver dag til problemet er borte. Husk å roe ned på foringa i denne sårbare perioden. Er det et innkjørt filter du har, forresten?
Nei ,selve pumpa er gammel ,men kjøpte nytt sånne stenrør og grusfilter nå ,så det er desverre nytt nå?
Hvis du har byttet ut alt filtermaterialet i filteret ditt, er det ikke rart du har nitritt i karet. Ved å fjerne det gamle filtermaterialet, har du fjernet mesteparten av bakteriene som omdanner nitritt til nitrat. Hvis du har et annet, innkjørt filter, kan du stjele litt filtergørr fra det, og ha i det nå uinnkjørte filteret ditt. Det vil forkorte innkjøringsperioden betydelig.
Takk,men det gamle filteret er brukt i saltvannsakvarium ,så jeg regnet med at det ikke var så bra?
Jeg har kjøpt dette brukt!
Så derfor kjøpte jeg nå sånne makaronigreier og grus med filter over ,som jeg fikk råd om av min zooforhandler!
Det andre var det bare sånn filter i og ikke noe annet?
Entykk i bunnen og et grøvere over?
Irene Nordahl
Takk,men det gamle filteret er brukt i saltvannsakvarium ,så jeg regnet med at det ikke var så bra?

Det har du helt rett i. En brå endring i saltinnhold ville tatt livet av bakteriene. Og hvis filteret i tillegg ikke var i bruk da du kjøpte det, var bakteriene stein døde.
Hvor lenge har filteret gått siden du satte det i gang med nytt filtermateriale? Og hadde du et annet filter gående i karet før dette? Hva gjorde du i såfall med det?
Vi hadde skylla det som var i veldig godt,og brukte det den første uka ,og så hadde vi i det nye idag ,det var zooforhandleren som ga dette rådet ,og at vi skulle bytte vann ofte og ha i nitrivec,så kulle vi ikke gjøre noe annet?
Jeg fikk nitrit før jeg byttet filteret!
Du kan også bruke noe som heter bactozym for å få igang filterbakteriekulturen. Åpne ampullen og strø det over filterpatronen. Bruk gjerne dobbel dose enn det som anbefales i manualen. Håper dette kan hjelpe. Men husk å fortsette med vannbyttene i dagene fremover.
takk ,jeg skal nå prøve å ta litt fra filteret til min datter ,som har hatt karet gående ihvertfall noen mnd?
Kansje ,kansje?
Høres ut som en god ide
Får prøve det, så får vi se.
Takk så lenge, da får vi prøve å sove litt kansje ,før neste vannbytte?he he!
Irene Nordahl
takk ,jeg skal nå prøve å ta litt fra filteret til min datter ,som har hatt karet gående ihvertfall noen mnd? Kansje ,kansje?

Det er en meget god idé. Og i mellomtiden må du bytte vann, bytte vann, bytte vann.
Å kjøpe Bactozym er bortkastede penger. I beste fall fungerer det dårlig, i verste fall ikke i det hele tatt (jada, har prøvd det). Nitrivec er det delte meninger om fungerer. Personlig har jeg erfaring med at det ikke fungerer (faktisk testet i et discuskar). Jeg testet vannet daglig, og innkjøringsprosessen gikk ikke raskere enn forventet. Men jeg har også møtt folk som påstår det har fungert hos dem, så jeg skal ikke være 100 % påståelig ;-D Men når jeg kjenner teorien om hvordan filterbakterier fungerer, har jeg vanskelig for å tro at det kan fungere særlig godt.
Dyrehagen
Å kjøpe Bactozym er bortkastede penger. I beste fall fungerer det dårlig, i verste fall ikke i det hele tatt (jada, har prøvd det).


Nå tenkte jeg egentlig bactozym som en siste utvei til hjelp, men har man allerede et innkjørt filter i et annet kar, så tar man selvfølgelig å låner litt filterkultur i fra det
Ok,men jeg fikk vite at vi hadde veldig surt vann ,så pga ph'en ,måtte vi ha i akvasafe? og saltkuler ?
Men det blir jo mye penger etter hvert det også?
hvisst jeg skal ha i ved hvert vannskifte?
Arrester meg om jeg tar feil, men bruk kalk til å heve ph'en da
Kalk?,i pumpa da eller, kansje litt oppå grusen eller de porselenrøra?
Var det det du mente?
Kalk finnes bla.a i sjøskjell. Knus noen skjell å la de ligge i bunnlaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap