Snegler

Jeg kjøpte meg ett akvarium for vel en måned eller to siden, og da kjøpt jeg jo selvfølgelig planter også. Det virker som om disse plantene hadde med seg en liten ballast.. Har fått to tre små snegler som slimer seg rundt i akvariet mitt.. usj.. er disse bra eller dårlige for akvariet? Burde jeg kvitte meg med dem? Kan ikke fordra snegler... huffa.. :P
det er pestsnegler/damsnegler det er ikke vitsi`og fjerne en...
Uhh
så de formerer seg fort? ikke vits i å prøve å bli kvitt?
Hvis du vil bli kvitt dem, så prøv å drep og fjern så mange som mulig, og behandle med eSHa Gastropex etterpå.
viktig att du fjerner så mange som mulig først, så de døde sneglene ikke skaper en stor nitrittopp.
Ta alle du ser... Hvis du ikke gjør det, så kan det blir slik som beskrevet i første innlegg i denne tråden...

Høstet fra ett sverdplanteblad:
[External Image]
Kenbb
Hvis du vil bli kvitt dem, så prøv å drep og fjern så mange som mulig, og behandle med eSHa Gastropex etterpå. viktig att du fjerner så mange som mulig først, så de døde sneglene ikke skaper en stor nitrittopp.


Om det kun er et par snegler og dette ikke er et kjempestor problem for deg ville jeg ikke brukt noe middel for å få fjernet disse. Dette kan ha en negativ innvirkning på miljøet i karet.

Jeg sleit litt med sånne snegler for en stund siden. Jeg knuste de sneglene jeg så hver dag...og fiskene spiste de døde sneglene. Så nitritt ble ikke noe problem.
Etter hvert begynte jeg å plukke de, da jeg ville ha de i ynglekaret sånn at de kunne rydde opp der. Og plutselig en dag(etter ca.2 uker) så jeg ingen noe mer...så litt skvising/plukking hjelper veldig.

Men jeg har MASSE i ynglekaret, men det syns jeg er helt greit. Flinke ryddere!
Til nå har jeg bare sett 3-4 stykker.. Må få kjæresten min te å ta de:P klarer ikke røre dem. huffs. Tar de jeg ser da så får vi se hvordan det går. (:
Det er noen som gjerne kjøper slike til sneglespiserne sine
Jeg har også et snegleproblem. Hos meg formerer de seg superraskt, det er motbydelig! Det rare er at de plutselig bare forsvinner. Husker en kveld jeg hadde en hel haug helt oppe i vannkanten, og neste dag var de alle borte. Jeg ble litt panisk jeg da, men har fått høre at de ikke klarer seg utenfor vann. Stemmer det?
Uansett, jeg ble anbefalt å kjøpe et par otocincluser da de etter sigende spiser eggene. Jeg kjøpte i tillegg tre gullfisk, for jeg har ikke kommet særlig langt i oppstarten av akvariet mitt og gullfisk var det jeg ville fylle akvariet med. Med gullfisken forsvant problemet, alle snegler var forsvunnet. Jeg leverte imidlertid sneglene tilbake til butikken da de var et herk å holde, og sneglene kom tilbake mer eller mindre umiddelbart. Når jeg nå ser på bladene på plantene mine ser jeg en masse bittesmå snegler. Fysj!

Noen fortalte at de hadde fått et råd om å legge noe i akvariet som tiltrakk sneglene, og etter en times tid var det bare å plukke det opp og få opp alle sneglene samtidig. Hun husket ikke hva dette noe var, kanskje noen her gjør det? Hvordan kan jeg bli kvitt de ekle sneglene?!
...Salatblad, hvisnok...Du legger det i på kvelden før du sluker, også trekker du det opp om morgenen...Eller så er det mange fine snegle-feller på web-butikkene...Aner ikke om de fungerer, men jeg har to kloreker som virker som om de tar jobben seriøst...Ikke borte ennå, men synlig mindre...
Flott, da prøver jeg et salatblad i natt.
Kan du utdype dette med sneglefeller?
Sneglefeller har begrenset effekt. Løsning kan være enten sneglespisende fisk (f.eks Botia, men disse er krevende å ha) eller Eplesnegler. Eplesneglene spiser eggene til de "ekle, små" sneglene og kan redusere bestanden både hurtig og effektivt.
Jeg sliter også med snegler, men har nå to botiaer, skal skjekke om de spiser sneglene
vi hadde flere hundre snegler når vi kom hjem fra vinterferie i februar.
Etter ett par uler plukket jeg sikkert 70 stk flere kvelder i uka, men bestanden bare økte selv om jeg foret mindre. det var umulig å telle sneglene for de var overalt.
i april kjøpte vi 3 dvergbotia og nå har vi 20-30 snegler som vi kan se ti enhver tid.
Våre snegler ligner på damsnegler de vi har nå begynner å få litt str, og ser egentlig ikke ekkelt ut der inne. Dvergbotiaene har dessverre tatt knekken på rundt 20 guppyer da botia ikke liker fisk med slør. de napper halene på alle fisk med slør.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap