Nanoakvarie

Hei.
Jeg er en nybegynner som har hatt nanoakvarier i ca fire år på grunn av at jeg bor iknøttliten leilighet i Oslo( 14 kvadrat)

Jeg begynnte først med en femliters gullfiskbolle til en rød kampfisk, Rudy, og en eplesnegle ved navn Eple. Fisken levde i ett år til noen andre skulle passe den i i ferien. Ved hjemkomst var fisken syk og etter en uke der den ikke spiste døde den.

Så hørte jeg at grunnen var at Rudy egentlig hadde behøvd et ordentlig akvarie med filter og termostat. Så jeg gikk til innkjøp av et nanoakvarie på 20 liter til en ny fisk.
I dette sa forretningen at jeg kunne ha flere fisker enn en, så etter råd fra dem kjøpte jeg fem microraspora og tre maller i tillegg til en pen, blå kampfiskhann. Men fiskene vantrivdes og døde en etter en. På grunn av plassen tror jeg. Mener de stresset seg syke? Har jeg rett?
Kampfisken fikk sår på kroppen, og jeg prøvde å behandle den i saltbad-noe som virket kortvarig før den fikk sår igjen og døde ca to måneder etter at jeg kjøpte den.
Jeg er sykepleier og vant til å blande medikamenter i pose til pasienter, så ved hjelp av ulike salter og milliliterpresisjon ved vannbytte var vannverdiene i akvariet helt greie, og vannet uten nitritt sa forretningen. Men alle fiskene døde til slutt allikevel i løpet av et år.Også Eple døde, som den siste innbyggeren i karet.

Så jeg ga opp og kjøpte typiske "gullfiskbollefisker"-tre slørhaler.Jeg byttet akvariet til et 27liters fra Aquatic Nature. Der trodde jeg de kunne trives, og det har gått bra i to år. Men så hørte jeg at gullfisker egentlig trenger stoooor plass, mye vannbegegelse og oksygen. Jeg har luftpumpe med slange og utstrømmerstein festet i akvariet. Fiskene spiser og har vokst, og de har flotte finner.
Men driver jeg dyreplageri?Har vondt av fiskene dersom jeg uforvarende seigpiner dem?

Har planter i akvariet som vokser på steiner, så de kan tas opp så det er lettere å gjøre rent i bunnlaget. Jeg skyller også plantene av og til-ca hver sjette uke eller skjeldnere. Bytter aldri alt vannet samtidig, men tar det avogtil over i en ren bøtte og skyller grusen i lunkent vann før jeg har alt tilbake i akvariet. Det vokser somregel noen lysegrønne alger på glasset som fiskene spiser av og som jeg fjerner med magnet. Men jeg har ingen termostat i vannet, har ikke maller mer og har ikke snegle heller. Bare tre slørhaler som jeg synes er vakre å se på.

Hva bør jeg gjøre?Gi vekk fiskene og bruke akvariet til bare planter, eller kan fiskene fortsatt bo der?Og hvorfor døde mine kampfisker? De skulle jo tålt liten plass,eller?Den første døde når temperaturen ble for lav, tror jeg-og den andre tror jeg ble syk da den delte plassen med flere andre som kanskje bet på den, men jeg vet ikke.
Om jeg gir vekk Gulliver, Gullars og Gulla- kan jeg ha kampfisk i akvariet i tillegg til planter?
Takknemlig for svar.

Jeg ville byttet ut slørhalene med noen fisker som liker seg i små kar, bruk fiskebasen her inne for å finne noe å titte på og vurdere.
Selv om fiskene er små og trives i små forhold må man uansett holde vannverdiene stabile, noe som jo er den største utfordringen i små kar.

Jeg drømmer om å starte ett kar med masse mose, noen reker og noen småfisk, feks knurregurami. Tanken min er at reker skal hjelpe til med å fjerne fòrrester, mosen skal gi oksygen og guramiene skal beite på mikroorganismer i mosen. Lite fòr altså, og lite vedlikehold.
Jeg føler meg ikke modig nok enda, men i teorien burde et slikt oppsett funker selv med liten/ ingen filter.
(Dette er en digresjon, egentlig hehe)

Poenget er i allefall at man kan ha små kar hvor fisk og planter trives, man må bare tenke nøye på antall og hvilke dyr man setter sammen.

Slørhaler griser visst mye når de spiser og produserer endel avfall, ergo er de ikke så egnet til små forhold. De krever så mye filtrering.
Har merket at det blir endel avfall hos slørhalene, ja. Men det trodde jeg kom av at pumpen til filteret som fulgte med akvariet er underdimensjonert?
Det var forøvrig enda mer belastning på vannet da jeg hadde microraspora og maller...
Har ikke fått tak i en mer effektiv sirkulasjonspumpe ennå som passer til dimensjonen på utstrømmerrøret i den innebygde filterløsningen i akvariet.
Tenker å undersøke hos Jan Holt på Bislett når budsjettet mitt sier det er ok.
Har tenkt å prøve å få tak i en egnet bakgrunn også. Det må være folie, for det er ikke plass til noe annet i et kar på 27 liter.

Er det andre grunner til å bytte ut slørhalene enn avfall i et lite kar?
Lurer fortsatt på om de faktisk vantrives pågrunn av plassen, uten at jeg merker det.
(Les: Signaturen min...)
Hvordan gikk dette til slutt Delfine?
tror neppe du får noe svar på dette, da denne brukeren ikke har vært pålogget her på to år.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap