Nanoakvarie

Hei.
Jeg er en nybegynner som har hatt nanoakvarier i ca fire år på grunn av at jeg bor iknøttliten leilighet i Oslo( 14 kvadrat)

Jeg begynnte først med en femliters gullfiskbolle til en rød kampfisk, Rudy, og en eplesnegle ved navn Eple. Fisken levde i ett år til noen andre skulle passe den i i ferien. Ved hjemkomst var fisken syk og etter en uke der den ikke spiste døde den.

Så hørte jeg at grunnen var at Rudy egentlig hadde behøvd et ordentlig akvarie med filter og termostat. Så jeg gikk til innkjøp av et nanoakvarie på 20 liter til en ny fisk.
I dette sa forretningen at jeg kunne ha flere fisker enn en, så etter råd fra dem kjøpte jeg fem microraspora og tre maller i tillegg til en pen, blå kampfiskhann. Men fiskene vantrivdes og døde en etter en. På grunn av plassen tror jeg. Mener de stresset seg syke? Har jeg rett?
Kampfisken fikk sår på kroppen, og jeg prøvde å behandle den i saltbad-noe som virket kortvarig før den fikk sår igjen og døde ca to måneder etter at jeg kjøpte den.
Jeg er sykepleier og vant til å blande medikamenter i pose til pasienter, så ved hjelp av ulike salter og milliliterpresisjon ved vannbytte var vannverdiene i akvariet helt greie, og vannet uten nitritt sa forretningen. Men alle fiskene døde til slutt allikevel i løpet av et år.Også Eple døde, som den siste innbyggeren i karet.

Så jeg ga opp og kjøpte typiske "gullfiskbollefisker"-tre slørhaler.Jeg byttet akvariet til et 27liters fra Aquatic Nature. Der trodde jeg de kunne trives, og det har gått bra i to år. Men så hørte jeg at gullfisker egentlig trenger stoooor plass, mye vannbegegelse og oksygen. Jeg har luftpumpe med slange og utstrømmerstein festet i akvariet. Fiskene spiser og har vokst, og de har flotte finner.
Men driver jeg dyreplageri?Har vondt av fiskene dersom jeg uforvarende seigpiner dem?