Pardannende ciklider?

Jeg har ikke helt forstått greia med pardanende ciklider enda, og har noen spørsmål om det

1) Er det sånn at hvis jeg har 2 ciklider så blir det ett par uansett, å vist jeg har 4 så blir det 2 par eller er det sånn at det kan hende at det ikke blir ett par.

2) "Som ung, bør man ha en del fisker, slik at par kan dannes" leste jeg akkurat om juvelcikliden. MEN må de danne par når de er små eller danner de par når de er voksene også??

3) Ca: Hvor stor sjangse er det for at ett par av en ciklide blir ett par (sikkert avhengi av art, men sånn generelt) og hvor mange (ca) fisker av en art bør jeg ha for å være sikker på å få ett par.

Vist du ikke kan svare på alt, så vær så snill å svar på det du kan
Skal prøve å svare etter beste evne

1. Akkurat som hos oss mennesker så er det vanligvis ikke nok å sette en hann og en hunn sammen. Kjemien må også stemme. Noen ciklider har likevel lettere for å danne par enn andre, men i utgangspunktet så er det umulig å vite sikkert.

2. Hos mange arter anbefales det å kjøpe en gruppe ungfisk og så flytte de overflødige når to stykker har funnet hverandre. På denne måten kan man sikre seg at det blir et par og det er også den enkleste måten når det er vanskelig å se kjønnsforskjell på fiskene. Dette betyr ikke at det er umulig å få to voksne fisk til å danne par, men det kan oftere bli et sjansespill og man må passe nøye på og skille fiskene om det skulle vise seg at det ikke fungerer. Igjen er det store forskjeller mellom de forskjellige artene. Ciklider kan være så mangt.

3. Umulig å svare på dette egentlig siden, som sagt, det finnes så utrolig mange forskjellige arter, men i utgangspunktet så ville jeg ha valgt en litt større gruppe ungfisk tilpasset størrelsen på akvariet selvfølgelig, og alt etter arten. Skal du prøve å få et par ut av voksne fisk så holder det med de to.

Dette er stort sett basert på ting jeg har lest, så om andre vil korrigere meg så gjør gjerne det
Taz-
1) Er det sånn at hvis jeg har 2 ciklider så blir det ett par uansett, å vist jeg har 4 så blir det 2 par eller er det sånn at det kan hende at det ikke blir ett par.


Det siste du nevner. Det kan hende det ikke blir noen par, men sannsynligheten er stor for at du i det minste får ett fungerende par om du har 2 hunner og 2 hanner. Det avhenger nok litt av ciklide-arten også, noen er særere enn andre og mere kresen i valg av partner.

Taz-
2) "Som ung, bør man ha en del fisker, slik at par kan dannes" leste jeg akkurat om juvelcikliden. MEN må de danne par når de er små eller danner de par når de er voksene også??

De danner ikke par som små. De vokser opp sammen, kjenner hverandre, og krangler derfor mindre. Når de så blir kjønnsmodne og hormonene begynner å fosse, vil man ofte se at adferden forandrer seg og et par (eller flere) "finner hverandre" og vil ofte skille seg ut fra gruppen.

Taz-
3) Ca: Hvor stor sjangse er det for at ett par av en ciklide blir ett par (sikkert avhengi av art, men sånn generelt) og hvor mange (ca) fisker av en art bør jeg ha for å være sikker på å få ett par.


Statistisk sett er det mest sannsynlig å ha begge kjønn tilstede i gruppen om du starter med 6 stk ungfisk. Da vil du sannsynligvis ende opp med minst ett par, gjerne flere. Selvsagt øker sjansene for enda flere par jo flere fisk over 6 du har. Men det er ikke så lurt å holde for mange heller, du må sannsynligvis kvitte deg med noen senere, det kan fort bli for mange kjønnsmodne eksemplarer i et vanlig kar. Og da er krigen i full gang når de blir kjønnsmodne og voksne, for da kommer også trangen til å hevde revir og jage vekk konkurrenter.

Mellom amerikanere
I noen tilfeller av mellom amerikanskje ciklider kan hannen ta livet av hunnen om de ikke kommer overens. Og det kan skje veldig fort. Derfor bedre at de vokser opp sammen og danner par selv.

Alternativt er det og sette en glassplate eller noe tilsvarende mellom hannen og hunnen så de kan bli kjent før man lar de fritt svømme sammen.

Så noen arter er enklere en andre. Men viktig at også hannen og hunnen er kjønnsmoden. Er hannen klar for yngel før hunnen er det kan han jage og mase til han har tatt livet av henne før hun er klar.

Men er harmonisk par er alltid en god ting. Selv om noen senere kan ende opp med og krangle og ta livet av hverandre om noe ikke stemmer.
Når de først danner par, varer det for alltid da? Til liksom en av partene dør?
Dette var en gammel tråd...
Noen chiclider danner par som varer livet ut. Andre bytter partnere om anledningen byr seg. Så det avhenger av hvilken art det er snakk om.
Hmm, vet du om noen arter som er monogame?
Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap