Tett filter!

filteret mitt går tett anna kvar dag og sånn kan eg ikkje ha det i lengden. nå har eg vore på ferie og hatt lite lys og mat men ingen forskjell. den øverste vatten er heilt brun og seig... er det alger eller?? eg hadde ein liten oppblomsting av trådalger men dei har nesten forsvunne etter eg minska tida eg har lys på... resten av filteret blåsvampen eller ka det hette er og ganske brun og viss eg skylle det forsiktig i akvarievann blir vatnet i bøtta heilt brunt... ka ska eg gjer..? har hatt 180 literen to tre måndar og det var ikkje sånn ved oppstart og lenge etter.. har biltema sand i... 60 literen min har eg ikkje sånne problemer, har sand der og... og resten av filteret er ganske brunt, men ikkje vatten... lei av at det går tett nå... går utover fisken når eg er bortreist
Dette er jo normalt...? Eller, mitt filter er slik, det er helt normalt... Tror jeg?:P Har ikke noe problemer med trivsel, klarhet eller noe. Så filteret leverer bra selv om vannet i filtermaterialet er brunt.

Sikkert mange her som vet veldig godt om dette er bra eller ikke.. Anyone?
Blir det så tett at du merker dårligere gjennomstrømning?

Vatten er der for å fange opp små partikler og siden den er så fin fanger den opp alt. Dermed går den fortere tett enn filtermateriale. Den vatten er det også meningen at man skal bytte ut med en ny etter behov. Det burde imidlertid ikke være behov for å bytte annenhver dag. Da er enten filteret for lite i forhold til belastningen eller belastningen for stor.

Den brune "guffa" er filtergugge som de gode bakteriene bor i. Det er altså slik guffe vi vil ha i filteret. Så lenge det ikke er så tett at du tydelig merker mindre gjennomstrømning av vann er det best å la det være i fred. Skylles/renses filteret (i en bøtte akvarievann så klart) for ofte risikerer man at det ikke er nok bakterier til å holde nitritten unna
Plussmedlem
maisnøve
filteret mitt går tett anna kvar dag og sånn kan eg ikkje ha det i lengden.

Dette er merkelig...
Innvendig Juwel, er det?
Du skriver i profilen din at karet er litt overbefolket. Men det synes jeg ikke.
8 coryer, 11 kileflekker, 5 sommerfugler, 2 pleco er ikke mye. Hvis ikke plecoene dine er 40 cm da
Hvis det kun er den hvite vatten som blir "tett", altså brun, så er ikke dette betegnelsen på et tett filter.
Som skrevet over - Den "brune guffa" i de blå svampene skal være der. Disse inneholder filterbakterier og bør ikke skylles for ofte.
At filteret ikke var så brunt ved oppstart er helt normalt
Takk for svar
ja har ikkje vert så bekymra for sjølve filteret men vatten blir tett anna kvar dag, hjelper bare ein dag meir enn vanlig ca viss eg putter i ny... absolutt ingen gjennomstømming. så vaske eg det eller bytte og alt er i orden ei lita stund....

har to små pleco, fem små sommarfuglciklider, 8 metallpansermaller, 11 kileflekkrasbora og ein lapp som me kalle det (lita malle av ett slag) og ein mill sandsneglar då..

kan det ver algetablettane? di smuldre sånn.... men vatten er heilt brun og seig oppå. ser litt ut som jord... er jo natulig etter ei stund men så fort??? frustrert....

innvendig juwel pumpe ja... rio 180.
Synes ikke dette høres så unormalt ut? Har du nettopp lagt i en rot eller noe annet i karet? Det vil i så fall føre til mye "skit" i filteret ganske fort. Og Filtervatten blir nok veldig fort brun. Ikke lenge den holder før den bør byttes. Har en Juvel 110 selv, og filtervatten min blir også fort brun Lykke til videre
maisnøve
ja har ikkje vert så bekymra for sjølve filteret men vatten blir tett anna kvar dag, hjelper bare ein dag meir enn vanlig ca viss eg putter i ny... absolutt ingen gjennomstømming. så vaske eg det eller bytte og alt er i orden ei lita stund.... har to små pleco, fem små sommarfuglciklider, 8 metallpansermaller, 11 kileflekkrasbora og ein lapp som me kalle det (lita malle av ett slag) og ein mill sandsneglar då.. kan det ver algetablettane? di smuldre sånn.... men vatten er heilt brun og seig oppå. ser litt ut som jord... er jo natulig etter ei stund men så fort??? frustrert.... innvendig juwel pumpe ja... rio 180.

Bytt ut vatten, den er elendig i et filter. og det har du jo merkett.
Fjern den vatten som blir tett hele tiden, den har ingen betydning i filteret, bortsett fra å lage jobb for eieren.
Okei..
då tar eg den ut... sjøl om det er normalt orke ikkje eg bytta anna kvar dag.. igår vaska eg den så det blei god gjennomstrømming i dag var det tett!

ingen nye røtter.. bare planter som har vokst innmari. litt torv har eg hatt i for lenge si men...

blir ikkje filteret fullt av alt mulig når eg tar vekk vatten?
Plussmedlem
Jeg skjønner ikke hvorfor det blir "tett" uten sirkulasjon etter bare ett døgn...
Hos meg blir disse filtrene ganske brune etter ca. 14 dager, men det er full sirkualsjon allikevel. Hender det går tre uker før jeg skifter/skyller finfilteret i Juwelhuset.
Disse går i kombinasjon med andre utvendige filtre så det hjelper nok, men at ditt blir helt tett er merkelig.
Hvor mange tabletter fôrer du med? Og torva...Flyter den rundt i karet?

Denne vatten er et finfilter. Disse partiklene vil nå forsvinne ned i de blå svampene. Og med så mye partikler som du har, så vil du forskyve problemet nedover. Svampene blir ikke like fort tette, men den fineste svampen vil ta opp de fleste partiklene.

Flere som har coryer, deriblant jeg, strever med det samme problemet. Filteret får problem og går tett veldig fort, og vatt kan man bare glemme å bruke. Om det er måten disse mallene roter opp i bunnlaget på som er problemet eller fôret tør jeg ikke si.

Jeg har ihvertfall en utvendig Fluval 304 i min 180 liter og etter mange forsøk så måtte jeg bare droppe vatten hvis ikke så gikk filteret nesten tett bare etter en måneds tid. Nå, etter å ha droppet vatten, trenger jeg bare å rense svamper og stake opp slangene en gang i kvartalet.

Det som nå er problemet er veldig mye rusk i vannet, men det er alltids bedre enn et filter som må renses hele tiden.
Plussmedlem
Selv 8 cory i 180 liter greier ikke å tette et filter opptil 100 % på en dag
Er vel sikkert noe annet som lager et større problem her, sannsynligvis. Vil ikke gi all skyld til noen aeneus.
Men ja, cory forårsaker mere partikler i eks. fin Biltemasand.
Hm...
.. ja ikkje vett eg. forer med litt lettoppløselige tablettar 5 ca anna kvar dag (pluss flakfor), den andre dagen får dei svarte mygglarver. så har dei pausedag.. torva flyter laust rundt men den er i harde klumpar. plecoane ete på rota og det skape jo litt gris, så det ligge litt rot rundt i biltema sanda(0.8-1 eller nåke sånnt). men det pleie pansermallene rota nedover... trur ikkje dei lage så mykje groms.. når pumpa funke er det ganske klart vatnet.. kanskje det er ein ny type filtervatt intensiv alge

jaja! vatten er i boss
eg trur eg har svaret når eg fekk metallpansermallene så var det ein som på mystisk vis tok sjølmord i pumpa (med lokket på!) så nå tar dei hevn på filteret mitt
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap