Fiskene bare dør og dør!

Vannverdiene er det ikke noe gale med, akvariet har vært oppe å gått i 2 år, og alle fiskene jeg har hatt har dødd. Og jeg kjøper nye og de dør. Jeg fant ut at GH låg på 0 så jeg har fått den opp på 10 og det har den vært i flere måneder nå.

Og de siste månedene har jeg bare hatt 2 ancistrus i. Og de døde de også.
Men de har ikke fått noe annet fòr enn sånne grønne malletabletter fra Tetra. Kan det være det? At de ikke fikk annet enn vegetabilsk fòr?

Så jeg har kjøpt 2 nye ancistruser og jeg vil ikke at de og skal dø, for foreldra mine vil ikke at jeg skal ha noe fler akvarier før jeg har fått orden på det jeg har (og sånt kan vi ikke ha noe av ).

Så vær så snill å hjelp meg noen av dere :S
Bruker du test strips eller dråpetester til å teste vannet med?
strips. Og de i dyrebutikken har testa vannet for meg også og da var vannverdiene fine fikk jeg vite...
Hei La-sparky!

Hvilken måte tester du vannet på? Bruker du strips eller dråpetester?
Har du hatt nedi noe nytt, en pyntegjenstand f.eks?
Hvordan var det du merket at noe var galt, døde en og en fisk over tid eller skjedde det ganske plutselig? Hadde du kjøpt noen nye fisker like før det skjedde som kan ha hatt med seg sykdom? Noe som kan ha ført til stress som igjen kan ha ført til sykdom? Hvilke fisker var det og så du noe uvanlig på de?
(heheee, må jo ha noe å jobbe ut i fra......... ;D )
Du kan ikke stole på strips i det hele tatt. Hvis de på dyrebutikken brukte strips også, kan du ikke stole på dem heller.
Mange dyrebutikker tester også vannet med strips, så man kan ikke alltid stole på resultatet der heller. Og hvis du tester vannet i dyrebutikk, be om å få de korrekte tallene, ikke bare "fint".

Vi trenger å vite litt mer om karet ditt:
-størrelse (antall liter)
-filtrering (og hvordan du behandler filteret)
-De helt konkrete tallene fra vanntester (NH4, NO2, NO3, PH, KH)
-Rutinene for vannbytter (hvor ofte, om vannet mellomlagres eller tas rett fra springen, temperatur på vannet, stoffer du tilsetter vannet ved vannbytte osv.)
-Hvordan oppfører fiskene seg før de dør? Er det spesielle symptomer du har lagt merke til (oppflisede finner, prikker, spiser ikke osv.)
-Hvor ofte og hvor mye fôrer du fiskene?
-Hva du har i karet av sand/grus, ekte/uekte planter, dekorasjoner

Jeg har sikkert flere spørsmål også, når jeg bare får tenkt meg om. Men du kan starte med disse.
Majones
Du kan ikke stole på strips i det hele tatt. Hvis de på dyrebutikken brukte strips også, kan du ikke stole på dem heller.


Enig i den! Vet ikke hvor du var, men de ("veteranene" ihvertfall) som jobber på Zoo1 på Moasyd har peiling og jeg har fått gode råd med dem. (Allikevel kan det jo skjære seg noen ganger..) De har tatt seg tid til å forklare ting, bra service.
Jeg kjøper jo nye fisk hele tiden så jo det kan jo hende at fiskene har hatt en sykdom. Men jeg merket ingen ting før jeg slo på lyset i akvariet og der låg ancistrusen min på ryggen og var blitt helt hvit og sneglene åt av den. Og den ancistrusen var sporløst forsvunnet.

Nei, ingen pyntegjenstander av noe slag.

(Fiskene jeg kjøpte var de eneste som gikk i karet)
Men du hadde fisk i karet som døde før du kjøpte disse ancistrusene som også døde? Så det begynte før ancistrusen? (Forsto jeg det rett?)
Inger Anne
Mange dyrebutikker tester også vannet med strips, så man kan ikke alltid stole på resultatet der heller. Og hvis du tester vannet i dyrebutikk, be om å få de korrekte tallene, ikke bare "fint". Vi trenger å vite litt mer om karet ditt: -størrelse (antall liter) -filtrering (og hvordan du behandler filteret) -De helt konkrete tallene fra vanntester (NH4, NO2, NO3, PH, KH) -Rutinene for vannbytter (hvor ofte, om vannet mellomlagres eller tas rett fra springen, temperatur på vannet, stoffer du tilsetter vannet ved vannbytte osv.) -Hvordan oppfører fiskene seg før de dør? Er det spesielle symptomer du har lagt merke til (oppflisede finner, prikker, spiser ikke osv.) -Hvor ofte og hvor mye fôrer du fiskene? -Hva du har i karet av sand/grus, ekte/uekte planter, dekorasjoner Jeg har sikkert flere spørsmål også, når jeg bare får tenkt meg om. Men du kan starte med disse. ;-)


- akvariet rommer 54 liter

-På filteret står det ikke noe annet enn " Maxi Jet power head 400L" og det er kjøpt brukt så jeg vet ikke noe særlig om det. JEg har aldri renset filteret av noe slag å det begynner å bli møkkete.

-Jeg har bare testet det med strips, men tallene var:

-Jeg bytter vann 1 gang i uka, ca 20 L, iskaldt vann fra springen, og tilsetter GH TH+ ca. 1/3 skje. Vannet i akvariet er til vanlig 25 grader.

-Fiskene spiser, så det er ikke noe gale sånn sett, men de nye spiser ikke av malletablettene så jeg er litt bekjymra for de. Ellers ingen symptomer.

-Jeg har engelsk elvegrus, 1 trerot kjøpt på dyrebutikk, ingen falske planter, 1 javabregne og 2 sverdplanter. Og stein jeg har funnet i hagen som er skylt.
E.B.
[QUOTE=Majones]Du kan ikke stole på strips i det hele tatt. Hvis de på dyrebutikken brukte strips også, kan du ikke stole på dem heller.


Enig i den! Vet ikke hvor du var, men de ("veteranene" ihvertfall) som jobber på Zoo1 på Moasyd har peiling og jeg har fått gode råd med dem. (Allikevel kan det jo skjære seg noen ganger..) De har tatt seg tid til å forklare ting, bra service.

Syns ikke det virker som de har noe med peiling der desverre, litt OT kanskje men de har masse kampfisker i 1/3 fulle plastglass, tok bilde faktisk. Og de prøvde å prakke på meg og faren min aquasafe for det var helt nødvendig (ifølge han) selv om jeg sa NEI vi skal ikke ha det. Til slutt nærmest brølte jeg til ham før han slutta(blir forbanna av sånt)

Testresultate med strips da: NO3: 25, NO2:0, GH: 10, KH:0, PH: 6,4
Jeg har ingen plass å teste det skikkelig, og jeg synes det er litt vel dyrt med sånn skikkelig måleutstyr desverre.


Og ja, det har foregått i 2 år nå, og jeg er snart ved å gi opp, for tydeligvis virker ingenting "/
Meget mulig at filteret trenger en skyll hvis det ikke har blitt renset på to år..
Ser ut som du ikke fikk med vannverdiene i innlegget ditt?
Eneste jeg ellers kan komme på er at man bør unngå steiner med metaller i (som kan "ruste", men er ikke sikker på hvor mye som skal til før det er gale. Litt jern er jo fin gjødsel for plantene..) og steiner fra havet.
20 liter iskaldt vann rett i en 54-liter kan være litt av problemet. Det blir stor temperaturforskjell når du skifter vann. Et 54-liters kar inneholder ikke 54 liter vann, pga. sand/grus og dekorasjon. Det betyr at ca. halvparten av vannet blir byttet ut med iskaldt vann. Hvis du har hatt små ancistruser, så er de ganske følsomme for bl.a. temperaturforandringer. De blir tøffere når de blir større, men ingen fisker liker sjokkartede forandringer. Men jeg er ikke sikker på om det er hele svaret.

Vet du om det er klor i vannet der du bor, eller ikke? Det er litt forskjeller fra vannverk til vannverk, selv om flere og flere vannverk går bort fra klor.

Hvilke andre fisker har du hatt, annet enn ancistrus?

Du har ikke salt i vannet?
Damene der er ihvertfall flinke! (Skal gi deg et hint på pm) Jeg venter alltid til de er ledig.
Hvis vannverdiene er noenlunde korrekt så mener jeg det er for høy NO3 , og det kan drepe fisk over tid. Men du er jo flink med vannskift og det bruker å hjelpe. Jeg tipper at det er i filteret problemet ligger. Jeg er ingen ekspert, men hadde akkurat problemer med et akvarie på jobb der det var for høy NO3 og fiskene døde. Vannskifte hver dag til filteret hadde stabilisert seg var løsningen. Kanskje du forer litt for mye?
Det tviler jeg på. Ancistrusene får en liten malletablett på deling 2-3 ganger i uka (tidligere har de fått annenhver dag) Og de er bare noen cm store. Men om sant skal sies så ligger det MASSE dritt på bunnen. Tok en titt under karet (det er åpent under om dere skjønner) Og der så jeg masse dritt mellom steinene, og om jeg skifter vann blir nesten hele akvariet brunt, og om jeg rører litt i grusen så blir akvariet fullt av dritt.

Filteret er sånn svampting, og er diger (og stygg)

*Bilde av filteret.
NO3 på 25 er ikke alarmerende høyt, med mindre man har fisk som er spesielt følsomme mot nitrat (f.eks. kulefisk). Men dette er uansett verdier som er lest fra strips, så det er umulig å vite om det faktisk stemmer.
Jeg tror nok også at filteret trenger en liten rens, men det igjen vil gjøre sitiuasjonen litt mer sårbar. Hvis det nå ikke er fisk i karet, vil også bakteriene i filteret minske drastisk, med mindre det fôres, selv om det ikke er fisk der. Bakteriene trenger noe å leve av for å overleve. Men får man utslag på nitrat (NO3), så tyder det på at filteret fortsatt fungerer som det skal.
Inger Anne
NO3 på 25 er ikke alarmerende høyt, med mindre man har fisk som er spesielt følsomme mot nitrat (f.eks. kulefisk). Men dette er uansett verdier som er lest fra strips, så det er umulig å vite om det faktisk stemmer. Jeg tror nok også at filteret trenger en liten rens, men det igjen vil gjøre sitiuasjonen litt mer sårbar. Hvis det nå ikke er fisk i karet, vil også bakteriene i filteret minske drastisk, med mindre det fôres, selv om det ikke er fisk der. Bakteriene trenger noe å leve av for å overleve. ;-) Men får man utslag på nitrat (NO3), så tyder det på at filteret fortsatt fungerer som det skal.


Det er 2 ancistrus i akvariet som er et par cm store.
Små ancistrus er gjerne de som dør først om noe er galt med vannet. Eller ved temperaturforandringer under vannbytte som ble nevnt.
Ja det er dyrt med dråpetester, men det lønner seg i lengden på mange måter. (Er f.eks dyrt å kjøpe nye fisk..) Og du har de jo ei god stund. Om du ikke har råd til å kjøpe alle så kjøp ihvertfall de viktigste. ELLER kanskje du kjenner noen du kan låne av.
Det går jo også an å få tak i litt filtergugge fra et velfungerende akvarie om filteret ditt skulle vise seg å ikke være helt bra.
Når du skal rense svampen så skyll den i ei bøtte med vann fra akvariet i stedet for under springen, slik kan du ta vare på de gode bakteriene.
Skader heller ikke å rufse litt i grusen når du slamsuger bunnen slik at du får opp mer dritt. Gjør ikke noe at vannet blir brunt når du holder på, det som blir igjen havner i filteret og litt på bunn som gjødsel til plantene.
La-sparky
Det er 2 ancistrus i akvariet som er et par cm store.

De sliter nok med store temperaturforskjeller. Hvilke andre fisker har du hatt tidligere?

Når du bytter vann, bruker du bøtter til å bære vannet i? I så fall, er dette bøtter som kun brukes til akvariet, eller er det bøtter som også brukes til vaskevann?
Kjenner egentlig ikke noen særlige som driver med akvarium. Eller de som gjør det driver det på gamlemåten (altså de bare putter oppi fisk de synes er pene , og sånt)

Jeg fikk forresten høre et par ting av min "dyreelskende" venninne:
Jeg var en J***A dyreplager som ikke kunne en helv***s dritt om akvarier og det var derfor fiskene mine døde. Og hun mente at det var lurere å bare kjøpe fisk fordi jeg likte de og bare mate de med tørrfòr for sånn hadde alle andre hun kjente gjort de. Og fiskene deres LEVDE faktisk.
(skal nevnes at hun er en 17 år gammel bedreviter, og jeg hadde akkurat slengt dritt om hennes samlemani på dyr)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap