Algeproblem

Har ett 67L kar med ett lite algeproblem. Eller, problemet er vell att jeg aldri har vært borti slike alger tidligere.
Det legger seg som ett slimlag, begynner i overgangen gruskant/vegg og sprer seg derifra ut i grusen og opp langs veggene. Når jeg er borti den så er den skikkelig slimete og ekkel. Kan slamsuge og vaske karet en dag, og dagen etter er det tilbake.
Mosegrønnt og ekkelt; Minner veldig om sånn slim som man kjøper på Brio og vi har aldri hatt det problemet på jobb.
Har en ancisturus og 3 otto'er som egentlig gjør en god jobb på de andre algesortene. Karet er ikke overbefolket, 9 neontetra, 3 kakadueciklider, 2 kuhliåler og 3 amanoreker i tilleg til de algespiserne, har mye planter og ei relativt stor rot. Eneste planten som algene setter seg på er den windelløv ett-eller-annet, ellers er algene kun i grusen og på nedre del av glasset. Grusen er vell 1-3mm stor..
Karet står ikke i sollys, til lys har vi ett gro-lux rør og ett aquastar rør. Karet er relativt nyoppstartet, ca 3 mnder gammelt, men det er den siste mnden vi har hatt alger i det. Har ikke vært plaget med alger tidligere. Må jeg til med vannbehandling, eller har dere noen andre tips?
Høres ut som BGA (blågrønnalger). Du kan lese litt om den her, ellers vil jeg tro det er skrevet mye på forumet hvis du søker
Tusen takk! Men; Filteret er helt ok, vridde opp svampen for 2 uker siden i vannet vi tok ut av karet og det var nesten ikke skittent engang, og vi har fast rutine på vannbyttene.. Kan de komme av kun for tett grus/ikke luft?
Aner ikke, har aldri hatt disse algene selv (bare vent - nå kommer jeg sikkert til å få de... hehe).

Kanskje du renset filteret for grundig, slik at mange bakterier forsvant? da vil det jo være ubalanse i karet igjen en stund. Ellers er det godt mulig at disse kan dukke opp selv om balansen i karet er bra også. Det står det sikkert noe om rundt på forumet. Vil tro at flere har hatt problemer med disse algene
Re: algeproblem
Slimete alger høres mistenkelig ut som Blågrønnalger ja.

Jeg sleit med det en stund i kjellerkaret(250L) mitt.
Jeg fikk et slimete teppe på grusen i det ene hjørnet av karet ca 5X5 cm stort område.
Slamsugde bort synlig slimlag, men det kom tilbake på samme sted flere ganger.

Jeg leste denne artikkelen om blågrønnalger

Tilslutt drysset jeg et par teskjeer havsalt rett over det angrepne grusområdet og observertte fiskene nøye den neste timen. Så slamsugde jeg karet igjen og tok flere 30 % vannbytter for å kvitte meg med saltet i vannet.

Har ikke hatt blågrønnalger på besøk etter dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap