- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Går dette bra mon tro?
Går dette bra mon tro?
Har fått blod på tann og hvis sjefen (les: samboeren) min gir grønt lys går jeg nok for et Juwel Rio 180L.
Jeg har sett en del på fisk og det er tre som har fattet min interesse:
Ildbuk, Blå ciclide og L239.
-Er det noen som har noen formening om hvordan denne kombinasjonen vil gå?
-Er det evnt noen stimfisk som kunne gått sammen med dem?
På forhånd takk!
Jeg har sett en del på fisk og det er tre som har fattet min interesse:
Ildbuk, Blå ciclide og L239.
-Er det noen som har noen formening om hvordan denne kombinasjonen vil gå?
-Er det evnt noen stimfisk som kunne gått sammen med dem?
På forhånd takk!
Postet 21.07.08 kl 13:27
2 typer ciklider går ikke så veldig godt i lag. Blir ganske mye bank på de fleste. Tror kanskje ildbuken vil bli ganske aggresiv på et så lite territorium. Men en kombinasjon av Blå acara og Siamesisk AlgeEter kan fint gå. Har det selv og merker ikke så mye men så er mine Acaraer små. Det flotte med dette er jo at SAEene spiser alger og. Men tror det skal gå fint med l239. Men kan jo slenge inn noen ganske populære som er Ancistrus Sp. oppdrettvariant. Og l144 er litt dyr men kan bli fin og setter farge på karet. Vis du får et par så får du kanskje inn litt penger på å selge yngel vis du får til det.
Postet 22.07.08 kl 17:36
Inaktiv bruker
hmmm, jeg kombinerte selv 9 vestafrikanere med 2 blå acara, det går jo fint, men slåssing blir det, spessielt i leken, som er OMMTRENT hele tiden:P
så det ekke et lurt sjakktrekk, da det blir veldig mye sår å skader:O
så det ekke et lurt sjakktrekk, da det blir veldig mye sår å skader:O
Postet 22.07.08 kl 18:02
Inaktiv bruker
har ikke så peiling på alle arter men generelt, så er jo ciklidene lett å avle på og da er dem bølle fisk mot alt annet en bunnspisere. Ellers et fint utvalg syntes jeg, kan jo prøve neontetra de er hardfør.
Postet 22.07.08 kl 18:15
Inaktiv bruker
forresten så er vel dette en veldig dyr oppstart for en nybegynner? eller?
Postet 22.07.08 kl 18:16
Postet 22.07.08 kl 18:19
Postet 22.07.08 kl 18:48
Gunnart
"Har fått blod på tann og hvis sjefen (les: samboeren) min gir grønt lys går jeg nok for et Juwel Rio 180L."
Postet 22.07.08 kl 18:54
Endret: 22.07.08 kl 20:54
men i alle dager.. fælt så amper stemmning det var her i dag da.
on topic, den blå panaquen forelsket jeg meg i selv, og har prøvd å finne ut mer om den da det står nada i basen.. og det er visst litt agressive, spesielt mot andre av egen rase, med mindre jeg husker helt feil.. men nydelig malle, det er det
on topic, den blå panaquen forelsket jeg meg i selv, og har prøvd å finne ut mer om den da det står nada i basen.. og det er visst litt agressive, spesielt mot andre av egen rase, med mindre jeg husker helt feil.. men nydelig malle, det er det
Postet 22.07.08 kl 19:01
Inaktiv bruker
good job
Postet 22.07.08 kl 19:12
Postet 22.07.08 kl 20:35
Alle ciklider er som regel ganske aggresive. Spesielt i lek. Anbefaler deg og når du kjøper å få et par. Men det som kan være fordelen med f.eks noen små som palettciklider er at dem kan du fint ha 2 par i. Det kan du egentlig ikke i et kar på 180 liter.(Skal selv teste akkurat det) Og å ha rødbuken kan kanskje dy til problem for de fleste fiskene. Jeg for min del kommer kanskje til å gå over til palettciklide vis jeg ikke finner et fint kar eller et billig som jeg kan dele i 2 og ha acaraen i.
Postet 22.07.08 kl 21:01
EivindG2 typer ciklider går ikke så veldig godt i lag. Blir ganske mye bank på de fleste. Tror kanskje ildbuken vil bli ganske aggresiv på et så lite territorium. Men en kombinasjon av Blå acara og Siamesisk AlgeEter kan fint gå. Har det selv og merker ikke så mye men så er mine Acaraer små.
Jeg har en 500L med samme lengde som 720L, mao 200cm. Der har jeg acara, sebra ciklide, juvelciklide, regnbue ciklide og STORE og mindre Malawi.
Og i tillegg et par STORE og noen mindre maller. Blandingen går greit helt frem til det kommer egg og yngel. Da har det lett for å bli litt jaging, men så langt har jeg ikke hatt store problemene. Når ciklider generelt får egg/yngel, jager dem det meste som er i karret, uannsett fisk. I et karr på 180L vil jeg anbefale et parr ciklider, til nød 2 parr om nøden er stor. Det finnes mange fine ciklide typer, så bruk litt tid til å finne dem du virkelig liker. Spørsmålet er om du vil ha små eller store. Lykke til med nytt karr når det kommer
Mvh Leif
Postet 23.07.08 kl 00:35
Postet 23.07.08 kl 11:50
Det blir som regel jagin av de fleste i karet når du har lekspar av ciklider. Men dvergciklider som palett kan du jo ha 2, i nøden 3. Støtter det loffa sier at du må helst ha 1 par av de større. Men du kan jo finne deg en ciklide og som kanskje er mer gruppefisk. f.eks scalare. Eller mest i dette tilfellet dvergscalare men de er litt vanskelige å få tak i.
Men ta deg en stor kikk i fiskebasen og finn fisker som passer til dine krav for ph. Kanskje du finner noen som skal ha samme ph som i springvannet. Små eller store du finner nok noen du vil like.
Men ta deg en stor kikk i fiskebasen og finn fisker som passer til dine krav for ph. Kanskje du finner noen som skal ha samme ph som i springvannet. Små eller store du finner nok noen du vil like.
Postet 23.07.08 kl 16:23
Postet 23.07.08 kl 23:19