- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvordan sende plante?
Hvordan sende plante?
Postet 23.07.08 kl 00:40
Fisk opp mosen og sleng den i en plastpose klissvåt (du trenger ikke fylle noe vann i posen, det holder at mosen er klissvåt), knyt igjen posen og legg den i en liten eske. F.eks. en tom emballasje-eske etter noe akvarieutstyr e.l. Ikke for stor eske, det er ikke nødvendig til litt javamose
Jeg pleier å bruke esker det har vært f.eks. luftpumpe i, eller filtermateriale eller hva som helst sånt.
Porto avhenger av pakkens vekt men også størrelse.
Pakker du den i en liten, lett eske og tar gråpapir rundt (så du har noe å skrive navn og adr på, og noe å feste frimerket skikkelig på) så bør den ikke veie mer enn 350 gram (bruk kjøkkenvekta for å sjekke). Veier den mellom 100 og 350 gram blir porto 23 kr.
Du kan sjekke Postens porto-takster her.
Hvis esken er mer enn 7 cm tykk kommer det portotillegg på 21 kr (les her) så derfor understreker jeg at esken ikke må være for stor.
Ikke bruk konvolutt. Jeg har fått planter i boblekonvolutt før, og de er som oftest temmelig most....
PS!
Du kan f.eks. kappe av en melkekartong som er skyllt godt i kaldt vann og tørket, sånn at den blir passe liten til en kladd javamose.
Jeg pleier å bruke esker det har vært f.eks. luftpumpe i, eller filtermateriale eller hva som helst sånt.
Porto avhenger av pakkens vekt men også størrelse.
Pakker du den i en liten, lett eske og tar gråpapir rundt (så du har noe å skrive navn og adr på, og noe å feste frimerket skikkelig på) så bør den ikke veie mer enn 350 gram (bruk kjøkkenvekta for å sjekke). Veier den mellom 100 og 350 gram blir porto 23 kr.
Du kan sjekke Postens porto-takster her.
Hvis esken er mer enn 7 cm tykk kommer det portotillegg på 21 kr (les her) så derfor understreker jeg at esken ikke må være for stor.
Ikke bruk konvolutt. Jeg har fått planter i boblekonvolutt før, og de er som oftest temmelig most....
PS!
Du kan f.eks. kappe av en melkekartong som er skyllt godt i kaldt vann og tørket, sånn at den blir passe liten til en kladd javamose.
Postet 23.07.08 kl 02:14
Endret: 23.07.08 kl 02:23
Jeg har tidligere sendt Javamose som jeg har klemt lett for å få vekk endel vann, slik at den bare har vært fuktig. Puttet den i pose, og deretter dyttet posen inn i en dorullkjerne.
Dette har fungert helt fint for meg.
Med andre planter må man selvsagt ha mere luft, så ikke de knekker stilker/blader.
Dette har fungert helt fint for meg.
Med andre planter må man selvsagt ha mere luft, så ikke de knekker stilker/blader.
Postet 23.07.08 kl 12:00
Postet 24.07.08 kl 00:36
Postet 24.07.08 kl 09:49
Postet 25.07.08 kl 12:10
Postet 25.07.08 kl 14:39
Endret: 25.07.08 kl 14:45