Hvordan sende plante?

jeg skal nok sende denne klumpen med javamose i posten.

hvordan skal den pakkes? hva er porto på? andre ting jeg bør vite?
Fisk opp mosen og sleng den i en plastpose klissvåt (du trenger ikke fylle noe vann i posen, det holder at mosen er klissvåt), knyt igjen posen og legg den i en liten eske. F.eks. en tom emballasje-eske etter noe akvarieutstyr e.l. Ikke for stor eske, det er ikke nødvendig til litt javamose
Jeg pleier å bruke esker det har vært f.eks. luftpumpe i, eller filtermateriale eller hva som helst sånt.

Porto avhenger av pakkens vekt men også størrelse.
Pakker du den i en liten, lett eske og tar gråpapir rundt (så du har noe å skrive navn og adr på, og noe å feste frimerket skikkelig på) så bør den ikke veie mer enn 350 gram (bruk kjøkkenvekta for å sjekke). Veier den mellom 100 og 350 gram blir porto 23 kr.
Du kan sjekke Postens porto-takster her.

Hvis esken er mer enn 7 cm tykk kommer det portotillegg på 21 kr (les her) så derfor understreker jeg at esken ikke må være for stor.
Ikke bruk konvolutt. Jeg har fått planter i boblekonvolutt før, og de er som oftest temmelig most....

PS!
Du kan f.eks. kappe av en melkekartong som er skyllt godt i kaldt vann og tørket, sånn at den blir passe liten til en kladd javamose.
Jeg har tidligere sendt Javamose som jeg har klemt lett for å få vekk endel vann, slik at den bare har vært fuktig. Puttet den i pose, og deretter dyttet posen inn i en dorullkjerne.

Dette har fungert helt fint for meg.

Med andre planter må man selvsagt ha mere luft, så ikke de knekker stilker/blader.
om jeg sender slik at pakken blir liggende over helgen, gjør det noe for mosen eller tåler den det?

når bør jeg levere pakken for at den skal bli sendt ut fortest mulig?
skal sende pakken i dag. er det bare å kome med pakken, få den veid, betale porto på 23 også er jeg ferdig?
nei du må ta en blodsrituale med postvesenet.... :P

Bare å komme ned, og betale, er vekten og pakken innenfor krava for 23kr og du får høyere sum, så er det bare å si at du vil sende det som brev.
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap