- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kampfisk + piraya
Kampfisk + piraya
Hei,
Jeg skal ha en piraya, (Eller 2-5 stk.. ) Men idag klarte jeg ikke å holde meg lenger, Så kjøpe en kampfisk - Hann, En rar fisk som heter noe med Accariste(:S) og en algespiser. Har en snegle også forresten.
Men hvordan blir det om jeg kjøper en piraya? har tenkt å kjøpe noen småfisk også.
Akvariumet jeg har akkuratt nå er vel bare 50 L, Men har funnet et 120 l jeg skal kjøpe imorgen.
Noe spesiel mat jeg bør ha til fiskene`? Har fått sånne larver og helt normal mat.
Jeg skal ha en piraya, (Eller 2-5 stk.. ) Men idag klarte jeg ikke å holde meg lenger, Så kjøpe en kampfisk - Hann, En rar fisk som heter noe med Accariste(:S) og en algespiser. Har en snegle også forresten.
Men hvordan blir det om jeg kjøper en piraya? har tenkt å kjøpe noen småfisk også.
Akvariumet jeg har akkuratt nå er vel bare 50 L, Men har funnet et 120 l jeg skal kjøpe imorgen.
Noe spesiel mat jeg bør ha til fiskene`? Har fått sånne larver og helt normal mat.
Postet 24.07.08 kl 02:11
Postet 24.07.08 kl 02:34
Postet 24.07.08 kl 02:39
Jeg sjekket nettopp fiskebasen, og det er noen små arter som ikke blir større enn 20 cm, men de trenger 700-900 liter. De noe større artene på 30 cm står det at de trenger 200 liter, så jeg vet ikke om det er en feil eller hva. Men det sier seg selv at fisker som blir 20-30 cm trenger mer enn et 70 cm langt kar, og det må være mer enn 30 cm i bredde. Jeg ville nok gått for minst 500 liter, helst mer. Dersom du kjøper brukt kan du få det ganske billig.
Postet 24.07.08 kl 02:57
Postet 24.07.08 kl 03:02
Postet 24.07.08 kl 03:12
Postet 24.07.08 kl 03:26
Postet 24.07.08 kl 03:38
Postet 24.07.08 kl 03:47
Postet 24.07.08 kl 03:50
Styr unna piraya til du får deg større karr. De vokser ganske fort opp til 10 cm. Det som også er med piraya er at de danner parr. Når du skal ha en stim så må du kjøpe i partall. De har også en tendens til å spise hverandre. En kompis av meg kjøpte 30 stk som han har i et 540 liter. Nå er det 8 igjen.
Postet 24.07.08 kl 05:16
Ett så lite kar vil være ett torturkammer for slik fisk. 1/10 sveip med halen, og den står med nesa i andre enden av karet, banner litt, snur seg, og der var det f... meg også ett glass....Eivind h.Akvariumet jeg skal kjøpe er ca halv meter bredt, Halv meter i høyden , underkanten av en meter langt..
Årsaken til at det er oppgitt det mange sikkert oppfatter som svært mye plass til en fisk på 20-30cm, er at pirayaer kan være noen skikkelige nervebunter. De trenger plass å tumle på, gjemme seg på etc.
I det vesle karet ditt, er det strengt tatt bare småfisk som egner seg, slik som de vanligste levendeføderne, og små tetra/ barber (og lignende).
Postet 24.07.08 kl 10:44
Postet 24.07.08 kl 14:11
Eivind h.Akvariumet jeg skal kjøpe er ca halv meter bredt, Halv meter i høyden , underkanten av en meter langt.. holder det da tror du?
det blir 250 liter
men ja, du har f.eks. dette akvariumet i Askim for 4000kr som er 900 liter:
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=26796
Det er ikke så langt unna deg, og det ville vært perfekt for drapsmaskinen du har tenkt å skaffe, hehe.
Postet 24.07.08 kl 14:25
Endret: 24.07.08 kl 14:25
Postet 24.07.08 kl 14:41
Postet 24.07.08 kl 15:54
Postet 24.07.08 kl 16:01
samme grunn som om du hadde putta en torsk og en hai sammen, piranha er en rovfisk, den jakter på andre fisker for å skaffe seg mat. Dermed, putter du en fisk som er ca like stor som en rovfisk, så vil rovfisken før eller senere drepe og spise den andre fisken, eller prøve på det.
de fleste har hørt om skrekk historier hvor stimer av pirayer har spist en hel okse på minutter...
Men ja, kampfisk vil bli snacks for en piraya.
de fleste har hørt om skrekk historier hvor stimer av pirayer har spist en hel okse på minutter...
Men ja, kampfisk vil bli snacks for en piraya.
Postet 24.07.08 kl 16:42
Endret: 24.07.08 kl 16:43
Postet 24.07.08 kl 17:16
Det kan være værdt å lese denne artikkelen om oppstart av akvarie.
Du skal bare ha i kaldt vann, og så må du vente til filteret i pumpa er innkjørt (ca 4-5 uker). Du kan skynde litt på prosessen ved å ha i litt filtergugge fra din andre pumpe (hvis den er fedig innkjørt). Men ikke fyll på med masse fisker med en gang.
Ev om karet er et bruktkjøp, og pumpen har vært i gang helt til du hentet den (ikke vært avslådd så mange timer): da kan du la denne gå i en bøtte med temperert vann mens du innreder og fyller opp 120l. Vent med å sette pumpen i til vannet i karet har rett temperatur, slik at du ikke kverker de gode bakteriene.
Du skal bare ha i kaldt vann, og så må du vente til filteret i pumpa er innkjørt (ca 4-5 uker). Du kan skynde litt på prosessen ved å ha i litt filtergugge fra din andre pumpe (hvis den er fedig innkjørt). Men ikke fyll på med masse fisker med en gang.
Ev om karet er et bruktkjøp, og pumpen har vært i gang helt til du hentet den (ikke vært avslådd så mange timer): da kan du la denne gå i en bøtte med temperert vann mens du innreder og fyller opp 120l. Vent med å sette pumpen i til vannet i karet har rett temperatur, slik at du ikke kverker de gode bakteriene.
Postet 24.07.08 kl 17:52