Har noe rare greier i akvariumet

Har noe som best forklart ligner på undervanns støv... De ser ut som små skyer av et grått materie, det kan variere i str alt fra par mm, til nesten 1cm, skulle jeg plassert pengene på noe så hadde jeg sakt alger eller mugg av noe slag.

Noen som vet hva det kan være? (har ikke hatt massedød av noe slag)
Hei

Høres ut som infusorier siden det er grått, men stusser litt på størrelsen. Infusorier er encellede organismer som finnes i alt vann. De lever av bakterier så kikk etter noe som kan gi vekstvilkår for bakterier i karet ditt. F. eks. råtnende planter. Det kan jo også være en slags alge, men disse heller som regel mot det grønne pga. av at de lever av lys (Fotosyntese). For disse er det foruten lys, frie næringstoffer i vannet som danner livsgrunnlaget.

Det finnes mye stoff både om infusorier og svevealger her på forumet
Det var vel ikke så lenge du startet opp karet, mye rart skjer da. La plantene vokse og skift vann så tipper jeg det gir seg over litt tid.
plantene vokser som bare det, den ene har kanskje vokst nesten 10cm i den tida jeg hatt akvariumet gående.

Men disse rare greiene samler seg rundt matrester, så jeg tenker å skaffe meg noen eplesnegler for å bli kvitt næringsgrunnlaget for disse algene eller hva det nå er.
Kanskje best å unngå matrester på bunnen, dette kan du ordne med å fore mindre og stille pumpen inn slik at den får røsket opp i bunfallet. Litt slamsuging kan også hjelpe men det tenker jeg på som noe jeg gjør når jeg har prøvd alt annet, sånn omtrentelig. Snegler, reker etc kan gjerne hjelpe litt men jeg tror ikke de vil kunne fungere som en endelig kur.

Kjekt å høre at plantene vokser! Jeg bruker plantevekst som en indikator på at akvariet fungerer, er ikke plantene happy så er ikke akvariet i orden. Tipper mange andre på forumet tenker noenlunde det samme.
Kjekt å vite.

Ja har begynt å fóre mindre og slamsuger hver morgen restene etter malla. Ordner seg sikkert, er ganske lite av disse greiene uansett, blir det mer av dem så skal jeg skrike etter hjelp på forumet, hehe.
Infusorene forsvant hos meg da det var klart for å sette inn ny fisk. Kampfisken min fikk en varm velkomst! Hehe:p Masse GOD mat.

Om det er nystarta og det ikke er klart for å sette i fisk, så er det bare å la dem være der til man kan sette oppi fisk. Er det ikke? De gjorde ikke noe skade hos meg?
har jo fisk, en malle og 9 tetraer.

Men som sagt veldig lite av disse greiene og ser ikke ut som fiskene bryr seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap