- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fisk
Fisk
Postet 25.07.08 kl 15:23
Postet 25.07.08 kl 21:51
Litt vanskelig å si, er det mye planter og er det stort akvarie? Er det store fisk du skal sette inn?
Om en uke eller to er du ihvertfall rimelig safe. Tilsett fisker etterhvert, så filteret får tid til å justere seg etter "lasten".
Det aller beste er om du kan sette inn yngel. Da vil de og filteret "vokse sammen"
Om en uke eller to er du ihvertfall rimelig safe. Tilsett fisker etterhvert, så filteret får tid til å justere seg etter "lasten".
Det aller beste er om du kan sette inn yngel. Da vil de og filteret "vokse sammen"
Postet 25.07.08 kl 21:59
Postet 25.07.08 kl 22:13
Vegard Enganakvarie har stått med vann i of filtere på i 1 månde og jeg har hatt planter i nå men kan jeg ha fisk i rett etter jeg har hatt planter?
Hvis jeg forstår deg rett, så har du bare hatt grus og vann i akvariet denne måneden? Ingen planter eller noe biologisk nedbrytbart materiale? Du skriver at du har hatt planter i "nå", så jeg tolker det da slik at akvariet har stått tomt for innredning.
Da er jeg redd det ikke har hjulpet å kjøre filteret disse ukene. Bakteriene som skal kolonisere filtermaterialet ditt (av den typen som bryter ned den giftige nitritten), må ha "næring", dvs ting som råtner eller brytes ned. Uten dette har ikke bakteriene noe livsgrunnlag, og du har dermed ingen (eller svært lite) filterbakterier nå, til tross for en måneds drift. Du starter på en måte på "scratch" nå. Du vil sannsynligvis få nitritt kjapt når du setter inn planter, og du bør helst ikke sette inn fisk enda.
Når jeg kjører inn et fisketomt akvarium, har jeg alltid oppi masse planter med det samme, trerøtter og kanskje litt eikeløv. De fleste nyplantede planter vil sture litt før de slår rot, og feller gjerne noen blader i starten. Når det skjer, altså at noen av plantene får vissne blad som faller av og begynner å råtne, lar jeg den slags bare bli liggende i akvariet. Det mater nemlig filteret med nettopp de bakteriene jeg trenger for å få en riktig bakterieflora.
Noen strør også noen flak med fiskefôr i det fiskeløse akvariet under innkjøringen, sånn en gang i blant. Dette fordi ingen er der og spiser fôret, og det vil derfor råtne og brytes ned - nettopp det filterbakteriene trenger for å bli mange i antall og ordne den biologiske syklusen et akvarium er avhengig av.
Har du kjøpt deg et dråpetest-sett for nitrittmålinger? Det er et must å ha for alle nybegynnere! Løp og kjøp Foruten å gi deg oversikt over tingenes tilstand i akvariet, slik at du kan gripe inn når det er nødvendig, er det faktisk veldig lærerikt å følge nitrifikasjonssyklusen ved daglige målinger i et akvarium under oppstart. Det går opp et lys, kan man si
Skal du bare kjøpe TO tester, så kjøp nitritt og ph-tester. Det er absolutt de to viktigste. Blir du plaget med algevekst i akvariet, kan en nitrat-test føyes til senere. Algene pleier å dukke opp et par uker etter at fisk er satt inn.
Maks 10 timer lys pr døgn i starten, ikke mer, da dette fremmer algevekst. Senere kan du øke til 11 eller 12 om du synes du må ha det.
Postet 25.07.08 kl 22:38
Endret: 25.07.08 kl 22:43