Så lite kunnskap, så mange spøsmål.

På en time ble jeg frelst, frelst på en lørdag. Jeg ble virkelig det.

Jeg er 27 år. Jeg har aldri hatt et akvarium. Vi hadde aldri dyr hjemme, da jeg vokste opp. Ikke fordi vi hatet dyr, men vi syntes det ikke passet seg midt i en av norges største byer. Hvorfor det ikke ble akvarium vet jeg ikke.

Aller først må jeg fortelle hvorfor jeg ble frelst. Det er dessverre en trist histore. Ikke døm meg, jeg visste bare ikke bedre. Lørdag for nesten en uke siden, var kjæresten min og jeg ut i byen, så på folk og drakk kaffe. Slike ting vi liker å gjøre. «Skal vi ikke ha gullfisk?» spurte hun, like impulsiv som vanlig. Dette er nettopp en av grunnene til at hun er kjæresten min. «Selvfølgelig skal vi ha gullfisk» svarte jeg. En time etter hadde vi to gullfisk i et akvarium på 40 liter. Jeg liker å tro at jeg er like impulsiv, men det er ikke tilfelle. Derfor dette innlegget.

I dag døde gullfiskene. I dag vet jeg hvorfor, jeg er lei meg og jeg skammer meg.

Likevel våknet det noe i meg. Jeg har brukt den siste uken på å søke og lese på nett. Om akvarium, fisk og planter. Jeg skal nemlig prøve igjen, denne gangen på alvor. Denne gangen skal det ikke være 40 liter. Denne gangen skal jeg vente noen uker før fiskene kommer i tanken. Jeg fant nemlig noe som tiltalte meg veldig. Aquascaping eller akvaskaping på norsk. Japansk stil selvfølgelig.

Her kommer spørsmålene inn.

Jeg vil gjerne ha et 240 (120 x 40 x 50) liters akvarium.

- Hvordan setter jeg opp dette best, både for fisk og planter?

Jeg trenger mer info om: Sump og overrenning, hva og hvordan? Jeg liker rene former, og vil helst ha minst mulig utstyr synlig, samtidig som det ikke skal gå utover kvaliteten for fisk og planter.

Jeg begynner å få litt orden på lys (forskjellen på T8 og T5), CO2 og filtrering, i allefall i teorien. Jeg skjønner at man ikke kan lese seg til alt, men siden jeg ikke er like impulsiv som min kjære, har jeg stor tro på at gode forberedelser er et godt grunnlag.

Jeg skulle gjerne postet et av bildene, som gjorde at jeg ble frelst. Jeg har dessverre ikke opphavsrett. Jeg poster likevel en lenke.

Aller sist må jeg nok en gang beklage. De to stakkarene hadde fortjent bedre. Under hver sin lille stein ligger de i bakgården.

marius.

...Akvaskaping er (plystrer og peker mot sola) helt "der ute" for meg, men jeg må bare legge inn et OT-innlegg og gratulere deg med Syv Mils-skrittene i riktig retning...

...Lykke til, og velkommen til AkvaForum og akvaristikken!
Takk for det. Jeg skjønner jo (og har heller ingen ambisjoner om det) at jeg ikke kommer til å bli «verdensmester» med en gang

Jeg prøver likevel å sette meg litt inn i Takashi Amanos arbeider. Etter hva jeg forstår, en foregangsfigur i miljøet.
Hei.

Synd med de gullfiskene. Men det var da tross alt bra att de døde så fort, det er nok av gullfisk som hangler seg gjennom et år eller to før de dør - for å bli erstattet ev en ny, og sirkelen går nok en runde...

Det akvariet du allerede har, er sannsynligvis ypperligt til å prøve seg litt på Aquascaping.

Kjøp deg litt forksjellige moser og småplanter her inne, finn noen steiner i naturen og skaff deg noen røtter - Enten fra butikken eller fra naturen.
Det meste fra naturen er greit, men sjekk litt opp før du putter det i til du har lært deg hva som er bra og hva som ikke er så bra.

I et slikt kar, kan det være veldig flott med reker. (Tilgi meg - er litt på rekekjøret for tiden.)

En gullfisk tar jo "halve" karet, mens med reker vil du kunne ha et helt undervannslandskap i en 40-liter, med noe reker som pusler i mosen og noen som står på en rot/kvist. Et par som svømmer og hvor ble det av den reken som bar rekeyngel? Kanskje den har sluppet dem - må titte litt rundt og se om det er kommet bittesmå rekeyngel. osv.

BTW: Glemte å si at det var Amano som gjorde reker populært. Men husk på at det er mange reker som formerer seg i ferskvann. De som kalles Amanoreker er ikke blandt dem.
Kan ikke svare på så mye, men noe hvertfall.

Det er ofte greit å satse på fisk fra samme sted, da de skal ha samme vannverdier. Dette kan du sjekke i fiskebasen her, gå inn på de fiskene som er aktuelle og sammenlign anbefalte vannverdier.

Om du bestemmer deg for fisk fra en sted, kan du også kjøpe planter fra samme sted, slik at du får en f.eks asia "biotop" eller sør-amerika "biotop".

Og husk god filterering, det er viktig. Av pumpe anbefaler jeg utvendig Eheim. Ville valgt Eheim 2028 for en 240 liter. Har selv 2028 på min 240 liter.

Edit: Sump og overenning behøver du nok ikke bekymre deg for på en 240 liter.
til Aquascaping trenger du masse lys til plantene 0,5 watt per liter ca

med stein hentet fra naturen legg di i en bøtte å fyll opp med vann test vanne for ph kh gh det vanlige man må teste for regelmesig, kjøp test sett med dråper først som sist.
av pumpe anbefaler jeg [URL=http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=757 tetratec 1200 med http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=121&produktid=842&Navn=10.%20Eheim%20filtervatt&HKatID=24]denne[/URL]
med efhisubstrat
halve prisen for denne pumpa å med dette filtermateriale så blir den meget bra.

viss du vill ha sand er blåse sand fra biltema meget bra / billi. det er to typer den ene inneholder noe som ikke er bra men det står på.

for å få plantene til å vokse raskt å trives bedre så kan du prøve med co2 hjemmelaget http://www.aquadigital.net/ les å lær her bra side
viss du har fisk i husk at ph kan svinge med tilførsel av co2 men i 240 liter går det sikkert greit

med bytt som er anbefalt hver uke ca 20-30% kjøp 30l donk også kalt hæmert donk på europris og en pumpe det gjør det litt enklere en hevert sytem med bøtta over akvarie.

Av fisk anbefaler fisk som passer for vanlig springvann med det jeg tror du har av ph ca 6,5-7,2 algespiser http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3833
http://akvaforum.no/akvarium_topp100.cfm mange greie fisk her .

rolige fisker synes jeg er best å jeg liker store stimer av en art ikke mange forskjelige. det kan du også se på mange av Aquascaping bildene på nette

Hurra!!
Dette er helt sinnsyt! Jeg er medlem av en god del fora på nett fra før, men dette tar kaka av hva tilbakemelding angår.

Tusen takk til dere. Jeg lover å komme tilbake i morgen, med flere tanker.

mariusbare.
Jeg ville droppet akvascaping de første månedene, sats heller alt på hurtigvoksende planter som du kan få kjøpt på forumet (en hundre lapp eller to bør holde). Disse vil du trenge i innkjøringsperioden. Når innkjørings-algekatastrofen avtar og ting begynner å komme i orden (3 mnd?) så kan du begynne å utfolde deg. Da vet du også utrolig mye mer enn nå.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap