Snegler ?

Jeg Har Snegler med avlangle skall, de kommer fra ingenplass, de er brune og jeg lurer på om det er bra med snegler. jeg har ikke kjøpt noen snegler i det hele tadt. Hvos kommer de fra ?
Det er nok pestsnegler. Det er vanlig å få med pestsnegler med planter en kjøper i butikken. Søk på skivesnegler i basen her og se om de ligner.
Det er nok enten skivesnegler eller det som kalles "vanlig damsnegle", begge deler populært kalt "pest-snegler"...(eller pestsnegler) Søk på ordet her, og du vil se at mange, mange har lurt på det samme før deg.

Disse pestsneglene har lett for å øke voldsomt i antall dersom man fôrer for mye eller med visse typer fôr, og ved å holde øye med antallet på dem ser man fort om man er for raus med maten til fiskene. Blir det mye til overs, går det til sneglene, som svarer med å formere seg i hundretall.

Det er vanskelig, eller nesten umulig, å unngå pestsnegler 100% i et akvarium. De små babysneglene eller eggklasene deres må man virkelig bruke forstørrelsesglass for å finne på butikk-plantene for å kunne se dem. Man må skylle og gni hvert enkelt planteblad i temperert vann (ikke varmt!) for å få vekk eggklaser o.l.

Når eggklasene klekker i ditt akvarium, er de usynlige en stund fordi de er så små. Men snart nok får man øye på dem, etterhvert som de vokser til. Er det EN snegle der, er det garantert flere rundt omkring - og de er utrolig vanskelige å få utryddet når de først har kommet inn i akvariet. Vet ikke om noen som har greid det, jeg

Selv har jeg erfart at mye bruk av visse typer fôrtabletter (av typen som "støver") gir en dramatisk økning i antall pestsnegler. Men mye bruk av frossentfôr reduserer bestanden til nesten ingenting.

Når dette er sagt, så må det sies at en viss mengde pestsnegler (altså ikke uhorvelig mange) egentlig bare er nyttig. De spiser nemlig matrester, alger og bløte, råtnende plantedeler. De gjør ingen skade, utover det å være stygge å se på når de blir for mange (noen akvarister opplever å få så mange av dem at filterne blir tettet til av skallene deres, da er de ikke så bra lenger...)

mona o
Er det EN snegle der, er det garantert flere - og de er utrolig vanskelige å få utryddet. Vet ikke om [I]noen [/I]som har greid det, jeg :-)

Enkleste sak i verden, når man driver med Botia, Mona (he-he) Jeg klarer ikke å få nok av dem.... (sneglene, altså)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap