Ny bruker ønsker feedback

Hei hei alle akvariefans.
Denne posten passer kanskje best under kategorien "Personlige akvarietråder", men der fikk jeg ikke lov å poste, så da får det bli her istedet. Er jo i aller høyste grad nybegynner så da passer det vel sikkert her også. Kanskje moderator kan flytte?
Som dere kanskje ser så er jeg +medlem, men ikke la det få dere til å tro at jeg er erfaren. Jeg har bare lært så utrolig masse ved å bruke denne nettsiden at jeg følte at å gi lit støtte tilbake for å holde siden igang absolutt er verdt det!

Mitt akvarie-eventyr begynte for akkurat én uke siden i skrivende stund, da jeg fant ut at jeg skulle kjøpe et lite akvarium til min kjæreste etter flere måneder med hinting om at det "kanskje" hadde passet bra hos henne.
Dermed dro jeg til dyrebutikken, og kom tilbake med et 10-liters kar med en kampfisk oppi. Endte med å velge en slik ettersom dama er helt vill etter rosa/lilla farger
Vel hjemme med den lille krabaten begynte oppsettet av filter og lys, og snart var alt klart for en meget vakker fisk i et lite, men bra opplyst kar.
Og der ble jeg sittende, absolutt fengslet av den lille karen. Til og med et tomt akvarium (lot dama ta seg av interiøret) med én liten fisk synes jeg var helt fascinerende, og der ble jeg sittende å følge med på han (i flere timer). Kvelden kom og dama fikk gaven sin og ble meget fornøyd, men det førte jo da selvsagt til at hun tok den med seg hjem til seg på søndag, og dermed var mitt hus tomt for fisk. Dermed fant jeg akvaforum på mandag og kjøpte eget akvarium på tirsdag, hehe
Kan kanskje tenke meg at noen av dere erfarne "akvariere" kjenner dere litt igjen, men jeg klarte ikke å la være, jeg bare MÅTTE ha eget akvarium. Dermed ble det kjøp av en brukt 120 liter som dere kan se bilde av i profilen min.

Tirsdag kveld ble akvariet fylt med grus og vann. Etter å ha lest mange innlegg her på forumet var jeg beredt på å vente 4 uker før jeg hadde fisk oppi, men hadde lyst til å innrede litt med noen planter. Turen gikk da til Bjølsen Akvarium/AkvarieMagasinet for å se hva de hadde, og endte da opp med å velge en god blandings med planter. Når det gjaldt fisk så mente de at det beste var å sette i fisk med en gang, for å få igang produksjonen av bakterier, og dermed endte jeg opp med å kjøpe 10 fisker, slik de anbefalte. Vet at det er delte meninger om å sette fisker i akvariet så tidlig her på forumet, og det er greit, men dere skal vite at jeg tester nitrit-nivået daglig. Jeg skifter uansett daglig minst 10 liter vann for å holde temperaturen i karet i sjakk nå under hetebølgen.
Er det forresten noen som har tips her for å holde temperaturen nede, jeg sliter ihvertfall voldsomt? Siden jeg bor i Oslo tør jeg ikke vinduet stå oppe om dagen når jeg er på jobb. Leiligheten står midt i solsteiken (uten at akvariet står i direkte sollys da), og når jeg kommer hjem fra jobb kan gjerne temperaturen i karet ha steget fra 25 grader til 27,5. Har funnet ut at hvis jeg bytter en bøtte (10 liter) med vann fra springen (holder ca 16 grader) synker temperaturen i karet med 1 grad. Dette har jeg nå gjort et par dager (en eller to bøtter) + at jeg har prøvd med en fryst 1,5 liter flaske som en diger isbit. Isbit-trikset virket ikke like bra som jeg hadde trodd da tempen bare sank 0,5 grad på en flaske. Leste tipset om isflaske her på forumet tidligere, og da lurte noen på om fisken ikke fikk kuldesjokk av isen, men for meg viret det som fisken bare nappet borti flaske akkurat som om det skulle være hva som helst annet i karet, og ikke lot affisere av det i det hele tatt, så sånn sett var det ikke noe problem. Men det jeg lurer mer på er hvordan fiskene takler det når jeg slenger en bøtte eller to oppi, slik at tempen synkes 2 grader i løpet av noen minutter? Har ikke sett noen reaksjon fra fiskene, annet enn en gang når jeg helte oppi vann så kom 4 fisker bort og holdt seg under akkurat der jeg helte vannet, i mosetning til at de vanligvis skygger unna der jeg holder på, uansett om det er med hender, håv eller vann. Så kanskje digget de at vannet var lit kjøligere, eller så ville de bare kose seg i strømmen? Engster med noe for temperaturen, siden det gjerne kan være 32 grader i leiligheten når jeg kommer hjem, og da kan det vel teoretisk sett blir 32 grader i tanken også.
Ellers virker det som fiskene mine har det fint, og nitrit-nivået har forløpig vært 0, men nå har det jo bare gått noen dager, så jeg regner med at det blir værre. Men som sagt; jeg følger med!

Sånn, det får være nok for første innlegg. Som dere kan se på profilen min så har jeg kjøpt et par huler til akvariet, eller rettere sagt én ordentlig hule, og en stein som har en huleåpning som jeg regner med kan brukes. Har veldig lyst på et par Ancistrus sp, en av hvert kjønn. Hva tor dere om det?

Selv om jeg fikk fisker i akvariet tidlig er jeg nå tolmodig med henhold til å putte flere fisker i karet. Da har man mye tid til å planlegge. Ønsker også å ha reker i karet. Har plass til å få inn litt mose, som jeg har skjønt at rekene er glad i.

Her ønsker jeg gjerne forslag til hva som kan passe til min lille tank! Hva med snegler, burde jeg ha noen? Reker? Fisk?

Ellers er det bare å komme med forslag eller tips, alt vil slukes rått av en nybegynner som virkelig ikke fatter hvorfor jeg ikke har hatt akvarium før!

Tenkte jeg skulle starte en tråd, slik jeg har sett flere brukere har, hvor de oppdaterer litt om hvordan utviklingen går hos de, så hvis noen er interessert i å følge en nybegynner som forhåpentligvis lærer masse og til slutt ender opp som en skikkelig proff, skal jeg prøve å oppdatere litt på siden her (Som sagt så kan kanskje admin på siden her flytte innlegget).

Da skrudde akkurat lyset i akvariet seg av her, så det er kanskje et tegn på at jeg skal ta kvelden også.

Ps: Vet at mange føler det er lite med 10 liter på en kampfisk og at 10 liter kun burde brukes til reker og yngel. Kanskje det, jeg vet virkelig ikke. Men for meg så ser det ut som fisken trives. Den er aktiv, spiser bra, og ser rett og slett stolt ut der den bretter ut sin store, fargerike halefinne.
Du får absolutt lov å lage en PA-tråd (Personlig Akvarietråd), men å opprette en gjøres på en litt annen måte enn alle andre tråder

Du går inn på din egen profil her på AF, og nede helt til høyre (et stykke under bildet ditt) vil du se link til opprettelse av din egen PA-tråd. Linken heter "Min offisielle akvarietråd" - klikk på den og du er i gang Du kan kopiere det innlegget du skrev nå, så lime det inn og bruke det som første innlegg i akvarietråden din, og deretter be en moderator hjelpe deg å slette dette innlegget på Nybegynnerforumet...?

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver Jeg hadde også det samme "lyn-nedslaget" en dag, og plutselig bare visste jeg at det var akvarium jeg måtte ha! Nå hadde jeg jo akvarium som barn, men det var *host* år siden, så det teller vel ikke. Så akvarielysten lå i dvale i mange år før jeg ble bitt av basilllen.... i dag har jeg ca 20 akvarier, hehe

Velkommen til Akvaforum forresten!
PS! Det er uhyre lett å bli avhengig
Hei Mona. Takk for info. Sånn er det med ukjente brukergrensesnitt. Jobber selv som utvikler, så da pleier jeg å sitte på andre siden av bordet, men jeg burde oppdaget den da. Da kan kanskje folk heller følge med her istedet, så kan kanskje moderator slette dette innlegget.
Pssst: Hvis du rapporterer ditt eget innlegg så kan du gi moderatorene direkte beskjed om å slette denne tråden
Tar heller å stenger tråden så kan alle følge med på PA-tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap