Forskjellige typer guppy

Hei
jeg har sett at det finnes mange forskjellige typer guppyer (sånne små på rundt 5 cm hvor hannene har fine haler).
Er dette helt forskjellige raser, eller vil de kunne parre seg mellom rasene?
Jeg antar det kun finnes en rase av Guppy (Poecilia reticulata). De er veldig avlet på, og har derfor forskjellig haleform og farger. Disse kan krysse seg på samme måte som mennesker med ulik hudfarge.
Hvis du mente andre levendefødere vet jeg at guppy kan krysse seg med Endlers levendeføder (Poecilia wingei), om det er noen flere arter vet jeg ikke.

Altså forskjellige farger og former på P. reticulata er ikke forskjellige raser, men den og P. wingei er det
Jeg mente de med forskjellige haleformer. Ellers er de jo helt like, så jeg antok at det gikk bra.

takk for svar
Det er fremdeles en del spekulasjon om endlers er en egen art eller bare en variant av vanlig guppy. Jeg er ikke overbevist om at de er forskjellige arter utifra det jeg har lest hvertfall.
Den endlers diskusjonen kan være evig lang. Men tdd. er endlers vitenskapelig beskrevet som en egen art. Jeg på min side tror at dette er en egen art.

Det er en del som krysser p. wingei med p. reticulata, avkommet blir kallt hybrider. Da man kan se trekk fra begge fiskene. Det blir sagt at avl mellom disse rasene kan føre til sterilitet hos avkommet. Noe som ikke er særlig ønskelig om man vil ha en sunn stamme...

Men om dette er helt sannt skal jeg ikke påstå, dette er kun hva jeg har lest i div tråder og bøker.
Ok, takk for svar. Har ikke planer om noen stor oppdrett her, og sterilitet er jo som kjent ikke arvelig
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap