Gammelt rykte om gullfiskbollen; stemmer det?

Hei! : )

Det er mange år siden jeg holdt på med akvarier og fisker, og jeg har aldri selv hatt en gullfiskbolle. Men jeg husker godt at flere sa til meg at gullfiskbolle burde jeg holde meg unna, fordi fisken gikk bananas fordi glasset er rundt og dermed bryter lyset på en ubehagelig måte. Er det noe i dette?

Slik jeg bor for øyeblikket blir det dessverre vanskelig med et godt og stort akvarium (pga. av plass og kanskje mest pga. mannen i huset), så jeg ser meg i grunnen om etter et lite men alikevel godt alternativ.

Noen som har hørt det samme rykte om gullfiskboller, eller har noen andre små alternativer til et akvarium? Jeg savner fisk! : )



Inaktiv bruker
ja en bolle er ikke naturlig å være i for fisken, den er rundt, så fisken svømmer da mest rundt i ring, det er sjelden pumpe eller oksygentilførsel, å det gir enda et problem...
det er slettes ikke noe morro i gullfiskbolle egentlig, det er jo serriøst ingen ting morsomt med det...
fisken kan også få litt av et sjokk når du setter ansiktet ditt foran glasset, å huet er 100 ganger større enn normalt...
så anbefaler deg å kjøpe et vanlig kar til å starte opp hobbyen igjen
I tillegg er det svært få fisk som vil trives i en bolle, en gullfisk blir stor, altfor stor. de fleste dyrebutikker selger både store og små firkanta kar, men som sagt, er ikke så mange fisk som vil trives i de minste karene. derimot kan de minste karene godt huse reker bare man sørger for god filtrering
Hei, og takk for svar! : )

Nei det høres ikke særlig naturlig ut å være i en gullfiskbolle, og for min del vil jeg helst ha noe som er større enn det også. Som tidligere eier av et akvarium på 750 liter blir jo tanken på en gullfiskbolle litt stusselig...

Et kar på rundt 60-80 liter hadde vært gøy å begynt med. Jeg har som sagt ikke drivi med fisker på mange år, men det klør i fingra etter å begynne igjen. Jeg må nok friske opp mye kunnskap, og det har helt sikkert skjedd mye som gjør det enklere å ha akvarium. Så nå gjenstår det bare å overbevisse mannen i huset om at det svært sjelden skjer noe med et akvarium så det forårsaker vannskader....

Men, da er det altså avklart; jeg styrer unna gullfiskboller (og andre små kar forøvrig). : )

Takk for hjelpen!
Tror ikke selve formen på bollen har noe å si, men derimot størrelsen i liter og overflateareal.
Snakkes mye om naturlig her....

Det er vel strengt tatt ikke spesielt naturlig og ha fisken i akvarier i det hele tatt, hvis det er om og gjøre og ha det naturlig for fisken.

Det er ikke lenge siden et Engelsk universitet hadde et forskningsprosjekt der de sammenlignet små akvarier og et "gullfisk" bolle merke med navn BiOrb, de forsket både på fiskens adferd osv og på hvor mye/lite vedlikehold det var. Også hvordan oksygeninnhold og andre vannverdier var uder forsøket.

Nå skal det sies at BiOrb er forholdsvis store boller på 15, 30 og 60 liter og om jeg ikke husker feil så var det den største som ble testet. Det er også filter og belysnong i disse.

Og resultatet...... jo.... det var ingen forskjeller. Så man skal ikke greie alle boller under en kam.

Og selfølgelig så kommer det jo ann på hvilke fisk man holder osv også, men det finnes mange arter som ikke har noen store krav i det hele tatt.
Ta Killi fisk og små levendefødere feks, diss klarer seg helt umerket i små akvarier rundt 15 liter både uten filer og annet stæsj. Egentlig nesten bedre uten enn med.

Så igjenn, ikke dra alt under en kam, slik fungerer det ikke......heldigvis.

At bollen er stress å se i er mer problem for mennesket enn fisken. De fleste bekymrer seg nok mer ang. vedlikehold, vannskifte og andre praktiske ting + helsa til fisken. Vanskelig å skifte vann i en bolle uten å klaske alt i trynet på fisken.

Men hvorfor ha noe rundt når man kan ha noe rett. Er en grunn til at de ikke lager glasset på skjermene runde lengre :P
biXen
Men hvorfor ha noe rundt når man kan ha noe rett. Er en grunn til at de ikke lager glasset på skjermene runde lengre :P


Du vil ha det flate, men jeg vil ha det runde.

Høres forøvrig veldig riktig ut det Rune refererer til.
Form er vel og bra, men innholdet er fremdeles viktigst.

Trygve Lillefosse
Du vil ha det flate, men jeg vil ha det runde.:-)


Snakker vi enda om glass? :P

Når det er sagt så tror jeg ikke en 60 liters kule kan inkluderes under "gullfiskbolle" begrepet.
Gullfiskbolle bør endres til rekebolle, for det er det det er. I beste fall.
Blir lettere irritert når jeg ser alle dyrebutikker selger "gullfiskboller" da man virkelig håper de vet bedre. Samme kan egentlig sies når tropehagen har sølvhai eller pleco som månedens fisk og bare selger ut kun med tanke på profitt. Jeg har også gjort mine feil, er ikke det jeg sier men butikkene "hjelper" rimelig godt til med å få folk til å gjøre feil (så man kan komme tilbake å kjøpe salt, medisiner, akvasafe osv osv ?)

Oppfordrer alle til å si ifra når de ser butikker selger boller under navnet "gullfiskbolle" - kansje om vi er mange nok som sier ifra de forstår tegninga til slutt?
Anbefaler Biorb 60 liter det passer til flere fisk og er praktisk
biorb
Anbefaler Biorb 60 liter det passer til flere fisk og er praktisk

Har alltid brukt mye rart til å oppbevare yngel, snegler, insekter jeg har funnet i naturen. Mye kan egne seg til å ha slikt i på kortere basis. Jag har brukt forskjellige kar, plastesker, vaser, krukker etc. Det viktigste er jo volum, selv om flere andre forhold som volum vs. overflate, innsyn, filter etc også kan være viktig.

I forhold til forsvarlighet så må man vurdere dette opp mot hvor lenge man skal ha levende organismer i beholderen.

Den store Biorben synes jeg ser spennende ut rent formmessig, og kan vel huse fisk tilsvarende et akvarium på samme størrelse.
Vil ikke tro at det blir helt som med et vanlig akvarie med en slik biorb. Det blir atskillig mindre overflate i forhold til antall liter vann sammenlignet med et vanlig akvarie. Siden det er i overflaten oksygenet taes opp så vil det derfor bli mindre oksygen i vannet og dermed må også fiskemengden reduseres. Akkurat det samme "problemet" har vært nevnt i forbindelse med boller også.

Beklageligvis så virker det som et overveldende flertall av de som har boller, eller andre akvarium med samme problem (liten overflate pr antall liter), også er blant de som putter alt for mye fisk i de
Tante Astrid
Vil ikke tro at det blir helt som med et vanlig akvarie med en slik biorb. Det blir atskillig mindre overflate i forhold til antall liter vann sammenlignet med et vanlig akvarie. Siden det er i overflaten oksygenet taes opp så vil det derfor bli mindre oksygen i vannet og dermed må også fiskemengden reduseres. Akkurat det samme "problemet" har vært nevnt i forbindelse med boller også.


Ja, dette er helt rett og gjelder tildels også de høyreiste akvariene som er blitt mer og mer populære den siste tiden.

Jeg synes forøvrig at dette kan være pent, men det er åpenbart at oksygen opptaket reduseres og akvariet tåler mindre biomasse enn et lavt akvarie med stor overflate.
Tante Astrid
Vil ikke tro at det blir helt som med et vanlig akvarie med en slik biorb. Det blir atskillig mindre overflate i forhold til antall liter vann sammenlignet med et vanlig akvarie. Siden det er i overflaten oksygenet taes opp så vil det derfor bli mindre oksygen i vannet og dermed må også fiskemengden reduseres. Akkurat det samme "problemet" har vært nevnt i forbindelse med boller også. Beklageligvis så virker det som et overveldende flertall av de som har boller, eller andre akvarium med samme problem (liten overflate pr antall liter), også er blant de som putter alt for mye fisk i de ;)


Ikke for å kverulere, men kan ikke oksygentilførsel ordnes enkelt hvis man har luftpumpe?

Egentlig synes jeg vel boller er upraktiske med tanke på algeskraping og at fisken ser forvridd ut, men har man en bolle som er stor nok for det fiskeslaget man velger, pluss at man har filter, varmekolbe og lufttilførsel burde det jo ikke være noe i veien for at det kan gå bra?
I motsetning til det man skulle tro så er det ikke selve boblene fra luftpumpa som avgir oksygen til vannet, men bevegelsene den skaper i overflaten. Det er altså stort sett bare i vannflaten utvekslingen av oksygen skjer. All ekstra bevegelse i overflaten øker opptaket, men man trenger ikke en luftpumpe til det bruket. Det fungerer like greit om man lar utløpet fra filteret piske litt i vannflaten.

Siden en bolle, eller sylinder, har mindre flate pr liter enn et vanlig akvarium så krever det mer vannbevegelse i overflaten for å gi samme mengde oksygenmetning i vannet.
Men da kan man ikke ha arter som ikke liker sterk strøm?
Nå, skal det ikke så ekstremt mye bevegelse til for at oksygenet tas opp så under normale forhold i et akvarie med "normal" form så er dette sjelden et problem. En må bare være litt obs på dette forholdet i et akvarium med en slik form at opptaket reduseres. Løsningen kan være så enkel som at man har mindre fisk i karet rett og slett.

En annen ting som også kan være litt kinkig, spesielt i de høye sylinderformede typene, er at vannet i bunnen kan bli relativt stillestående. Viktig å tenke på det når det velges filter og hvordan filterets innsug monteres osv.

Det er altså ikke uten grunn at de fleste erfarne akvaristene stort sett holder seg til "vanlig" form på akvariene. Disse er også de letteste å innrede både når det gjelder det estetiske og med tanke på de som skal bo der.

Selv synes jeg det er merkelig at ikke flere lave, lengre eller bredere akvarium er alment til salgs. De gir et mye mer naturlig inntrykk, øker oksygenopptaket og er lettere å innrede. I tillegg så er de velegnet til en god del fisk, for eksempel maller.
Tante Astrid
Selv synes jeg det er merkelig at ikke flere lave, lengre eller bredere akvarium er alment til salgs. De gir et mye mer naturlig inntrykk, øker oksygenopptaket og er lettere å innrede. I tillegg så er de velegnet til en god del fisk, for eksempel maller.


Vel, nå regnes vel fremdeles fisker som "dekor" og et stort tall av de som kjøper akvarier velger et søtt med en fin form, gjerne boller i forskjellige figurer, velger seg noen fisker de synes er søte, og hiver oppi. Dyrebutikkene bestiller jo det folk spør om, og de tjener også mer på å selge nye fisker til folk som har mistet sine, istedet for å informere om hva kunden kan gjøre for å øke trivsel og levetid på fiskene. Tipper det er derfor.
biorb
Anbefaler Biorb 60 liter det passer til flere fisk og er praktisk


anbefalrer ikke det, det er vanskleig å plante og jobbe oppi, det er desuten alt for liten overflate i bollen. og det er denne som er viktigst med hensyne til oksygenoverflate etc.

dessuten er det dyrere å kjøpe en slik en å kjøpe et skikkelig akvarie på 50-80 liter.
da en alikevell finner ut at det er det en vill ha tilslutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap