Bør jeg starte med et startsett eller et gammelt akvarium?

Hei! Jeg har tenkt å skaffe meg et akvarium (eller nærmere bestemt til datteren min). Jeg har null erfaring fra før så jeg vil ha noe som er lett og vedlikeholde og der det er stor sjanse for at fiskene lever lenge.

Jeg ser at de selger et Tetra 60L startsett på aquamanias.no for 1198, så jeg vurderer det. Det er i grunn passe størrelse for den lille stua vi har. Er dette å anbefale? Jeg vet at størrelsen er vel lite, men er det ellers et smart valg å gå for et startsett?

Men så har det seg slik at bestefar har et stort akvarium på 100x45x45cm. Det har ikke vært brukt på over 10 år og har stått lenge nedlastet på boden. Det er dessuten uten lokk. Det er vel da over 180 liter... Er dette å anbefale? Går det an å kjøpe lokk, eller eventuelt bruke det uten lokk?

Hilsen
Helt fersk
Veit ikke helt hvor du holder til.
Men på en akvarieforretning her i stavanger så kjører dem samme tilbud til 698.
Akvariene der kjøper dem opp i skikkelig kvanti og selger dem til svææært forskjellige priser så undersøk litt på forskjellige steder (gjerne butikker) før du bestemmer deg.

Et greit valg, men personelig ville jeg jo anbefalt og kjøpt minst 120L og plukke ut varmekoble/pumpe selv.

Får mer for pengene pluss litt enklere og holde (etter min mening ;o) )

Lykke til!

PS:

Her får du 6L mindre til noen hundelapper billigere!
http://www.tropefisk.no/shop/komplett-elite-startakvarium-19605p.html
Velkommen hit da

Personlig ville jeg ikke startet med et akvarium som er såpass gammelt. Dette må nok silikoneres på nytt,noe som er en stoor jobb. Og kanskje er det en del skraper i glasset som for det første ikke ser særlig pent ut og for det andre kan de være en fare(at glasset faktisk sprekker når det kommer vann oppi pga. trykket)

Start med et slikt sett, disse er som oftest helt ok. Men husk på at pumpa som oftest er for liten så mye fisker er ikke bra. (Kanskje kan du legge på et par hundrelapper og få en bedre pumpe om du avtaler med en butikk?)

Ellers er du jo allerede godt i gang her inne, så om du fortsetter å bruke Akvaforum/andre foraer for spørsmål ,osv. Og også er klar over arbeidet(men også gleden) med å ha et akvarium , tror jeg det vil gå helt fin med et 1. kar på rundt 60-70 l

Lykke til
Takk for raske og gode svar Svolp og Tine. Vi holder på å teste det gamle akvariumet nå, bl.a. med tanke på om det holder trykket av alt vannet. Uansett så er det nok litt for stort, men jeg får se når vi kommer hjem til helga, så får vi måle opp om vi har nok plass i stua. Men hva med lokk, er det nødvendig, lett å skaffe?

Ikke verst å få en startpakke til 698. Jeg tror jeg stikker innom Oslo i morgen for å se litt, kanskje jeg finner noe der. Da kan jeg jo også stille flere spørsmål.

Hilsen
Helt fersk
Det er mulig å få kjøpt topper med lysrør til et standardmål, som dette akvariet har, både gjennom vanlige butikker og nettbutikker (sjekk under Lenker øverst på siden for å finne linker til nettbutikker).

Kan si deg med en gang at det beste er å skaffe så stort akvarium som du har råd og plass til, både fordi det er lettere å holde stabile vannverdier i et stort akvarium, og fordi det gir et større utvalg av arter som kan holdes der.

Den største risikoen for lekkasje i eldre akvarier er stort sett der silikonen har blitt tørr og lite smidig. I såfall er det fullt mulig å fjerne denne og legge på ny. Det finnes i så fall en del tråder her inne som forteller om framgangsmåten.

Ellers så anbefaler jeg artiklene i Akvarieskolen. Den finner du under Artikler her øverst på siden. Spesielt Oppstart av akvarie og Vannverdier er verdt å få med seg.

macbeth
Jeg ser at de selger et Tetra 60L startsett på aquamanias.no for 1198, så jeg vurderer det. Det er i grunn passe størrelse for den lille stua vi har. Er dette å anbefale? Jeg vet at størrelsen er vel lite, men er det ellers et smart valg å gå for et startsett? Men så har det seg slik at bestefar har et stort akvarium på 100x45x45cm. Det har ikke vært brukt på over 10 år og har stått lenge nedlastet på boden. Det er dessuten uten lokk. Det er vel da over 180 liter... Er dette å anbefale? Går det an å kjøpe lokk, eller eventuelt bruke det uten lokk?


Tetra-settet er helt sikkert bra, men som det er nevnt - du kan kanskje spare noen kroner ved å kikke deg litt rundt. Jeg vet at Dyrego' -kjeden (bl.a. Oslo City) har hatt 54-liters startsett til 698,-. Skulle ikke forundre meg om TAM Alna har noen gode tilbud også.

Er du i Moss, så har Dahls dyrerike de rimeligste startsettene som er å oppdrive. Tror de selges til innkjøpspris, så der får du en 54L til 498,- pluss mye god hjelp og gode tips på veien. De er flinke...

Det er mye lettere å få balanse i et stort akvarium enn et lite; derfor anbefales det stort sett å kjøpe så stort man har plass og råd til.

Så sant det gamle akvariet er tett (test det helt fullt med vann; trykkforskjellen er stor på bare noen få cm. vanndybde), går det fint å bruke det. Lys bør man ha, så man kan enten kjøpe en heldekkende topp med lys, eller man kan kjøpe dekkglass (så ikke fiskene hopper ut) og et lysarmatur som ligger oppå der. Selv syntes jeg det er penest med heldekkende/innebygde armaturer, men det får du bedømme selv.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap