Moonlight i akvariet, hvilken farge?

Hei
Jeg har sett at mange installerer moonlights i akvariet sitt, og tenkte jeg skulle gjøre det selv og. Fra før av har jeg et sett med stemningslys som jeg kjøpte på IKEA en gang i tiden. Med det kan jeg velge mellom fler farger. Ulempen som vanlig med blått lys er at det er svakere enn de andre fargene, rødt er den sterkeste, fulgt av grønt.

Vil det være plagsomt for fiskene å bruke en av de andre fargene? Rødt er jo en mer "naturlig" farge enn grønt, så vil vel helst velge den. Eventuelt får jeg skaffe meg noe kraftigere lys.
Plussmedlem
Månelys skal jo ikke være så kraftig.
Noe annet enn blått vil ikke være "moonlight" for meg
Rødt hører soloppgangen til
Om dette lyset er slike flate diodelys som man egentlig skal feste inne i hyller? Bare lurer for jeg tenker på å få "innstallert" noe slikt selv.
Jeg kjøpte et lysrør på webzoo, tror det var dette. Samtidig hadde jeg 2 stk. T5 rør og co2. Det blå lyset sto på en halv / en time om kvelden. Jeg må bare si at jeg fikk sinnsykt med trådalger da!!! Jeg mørkela akvariet for å bli kvitt det, og det var da jeg holdt på å lete etter info om dette at jeg leste at blått lys kan fremme veksten av trådalger. Lysrøret gikk da jeg skulle koble på igjen, og siden har jeg ikke giddet å kjøpe nytt. Kanskje jeg gjør det igjen senere. Kan jo hende forholdene bare lå for godt til rette for trådalger akkurat da.......
Her kan du lese om hvordan jeg gjorde det, ved hjelp av katoderør som egentlig brukes til pc styling hehe:

Alexus
Om dette lyset er slike flate diodelys som man egentlig skal feste inne i hyller? Bare lurer for jeg tenker på å få "innstallert" noe slikt selv.

Ja det stemmer, 4 runde
Det viste seg at det bare var litt for lyst i rommet rundt til at jeg kunne se noe, senere på natta ble det veldig fint å se på.

Dette bildet er tatt i dag tidlig, bare for å vise hvordan lampene ser ut. Alt lyset skal monteres i en kasse jeg holder på å bygge nå

Tom Kristiansen
Her kan du lese om hvordan jeg gjorde det, ved hjelp av katoderør som egentlig brukes til pc styling hehe: [URLBLOCK1]

Det var den tråden som inspirerte meg Men jeg har bare UV-katoder, og det kan ikke være bra for fiskene.. så like greit å bruke noe jeg har fra før
Kjetilv
Vil det være plagsomt for fiskene å bruke en av de andre fargene? Rødt er jo en mer "naturlig" farge enn grønt, så vil vel helst velge den. Eventuelt får jeg skaffe meg noe kraftigere lys.
Rødt lys har mistet ca 90% av sin styrke alerede ved 5m under vann. Blått "holder ut" lengst. Fiskene er derfor mest vant til blått lys.

[External Image]
Petter Løken
[QUOTE=Kjetilv] Vil det være plagsomt for fiskene å bruke en av de andre fargene? Rødt er jo en mer "naturlig" farge enn grønt, så vil vel helst velge den. Eventuelt får jeg skaffe meg noe kraftigere lys.
Rødt lys har mistet ca 90% av sin styrke alerede ved 5m under vann. Blått "holder ut" lengst. Fiskene er derfor mest vant til blått lys.

[External Image]

Bare et lite, dumpt spørsmål: er det vanlig at folk her har akvarier som er mer enn 2-3 meter dype?? Er vel ikke mange av fiskene i akvariet mitt som lever på så dypt vann at det bare er blått lys som kommer inn vil jeg tro.
Det jeg prøvde å si er at fisken er mer vant ( i naturen hvertfall) at at det er lite til ingen rødfarge i lyset. I et akvarium blir ikke dette like aktuellt, men spørsmålet var om rødt var mer "naturlig" enn grønt. Svaret er derfor nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap