Kan jeg begynne med disse fiskene tro?

Planlegger innkjøp av pionerer til akvariet vi akkurat har satt opp.

70 liter

Er det ok å begynne med 2-3 sverddragere og en ancistrus?
(har fått lov av 6-åringen min å kjøpe "noen fisker som IKKE er pene også")

Hvor mange planter er det lurt å putte oppi? Tenkte på Hornblad, Vasspest og sverdplanter også en som heter Hygrophila Difformis? Eller blir det for mange typer?
Heisann!

Kjekt at du vil begynne med akvarium. Før du kan begynne å sette fiske i akvariet må filterpumpa bli ordentlig innkjørt, hvis ikke blir fiskene nitrittforgiftet. La karet stå med pumpa i ca 4/5 uker. Planter og grus kan du selfølgelig sette oppi. Det er helt greit å blande forskjellige planter, det blir kjempe fint, og du kan lage din egen stil. Fisker som sverddragene og ancitrus er iddelt å begynne med etter 4 5 uker. ikke putt for mange fisker ppi med det samme, da blir ikke nitritten nedbrutt. Jeg vet ikke om det du mente var at ancictrus og sverddrage ikke er pene, for det syntes jeg, har det selv.

Håper dette var svar nok
Jeg synes de er pene, men jentungen rygga da hun så bilde av Ancistrus'en

Er klar over at jeg bør vente med fisk
Hadde akvarium hjemme fra jeg var 9 til jeg flytta hjemmefra, så jeg har litt erfaring, men tenkte jeg skulle være litt grundigere nå enn da jeg var liten og ikke bare putte oppi alt som ser fint ut.

Takk for fin tilbakemelding!
KalleKatt
Hvor mange planter er det lurt å putte oppi? Tenkte på Hornblad, Vasspest og sverdplanter også en som heter Hygrophila Difformis? Eller blir det for mange typer?


Putt oppi så mange forskjellige du får plass til å begynne med, hurtigvoksere gir alle avleggere ganske kjapt og da er det til å plante disse også. Jeg synes det er greit å ha mange forskjellige hurtigvoksere for det er rart med det, noen treffer bedre enn andre. Sist jeg hadde hygrophila diformis så vokste den som ugress nå vil den nesten ikke røre på seg, sånn er det bare. Kanskje du kunne lurt inn en flyteplante også, mange pene å velge i som pistia og Ceratopteris cornuta. Du finner sikkert noen på forumet som selger samtlige av disse.
Lurer på om 70 liter kanskje kan bli i minste laget for sverddragerne når de er utvokst. Ser at fiskebasen anbefaler minimum 120 liter til disse. Har ikke hatt disse selv så jeg skal ikke si noe bombastisk her, men bare nevner det
Hmmm

Kanskje den som er i slekt og heter indianerplaty da?

Den bør vel være rimelig hardfør siden den liksom skal være førstemann uti?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap