Er klar til innkjøring av akvariumet, 240l, trenger hjelp

Har nå fått på plass alt utstyr og planter og har fylt på vann (har ingen fisk). Har sandbunn, med "jord" under sanden der hvor jeg har planter. Har nytt utvendig filter med ny filtermasse.

Hvor ofte skal jeg skifte vann, eventuelt hvor mye av gangen?

Hvor mye/lenge skal lyse stå på?

Er det greit å kjøre det i en 3-4 uker uten fisk?

Er det noe jeg bør tilsette gjøre underveis?

Når bør jeg begynne å måle vannet?

Dette ble mange spørsmål, men sånn blir det jo med en fersking.
Inaktiv bruker
Jeg ville ikke begynt å skifte vann før karet har gått 4 uker og er så godt som innkjørt. Deretter ville jeg skiftet 30-50% vann hver dag i 2-3 dager hvis der fremdeles måles nitritt. Når en er kvitt nitritten kan en skifte 30% vann i uka.

Målingene kan du begynne med så tidlig du vil, hvis du ønsker å følge utviklingen på verdiene. Etter ca. 2 uker er det normalt å få en topp på nitrittverdiene.

Helt flott å kjøre det inn uten fisk. Tilsett gjerne litt fiskemat i det "tomme" karet for å gi bakterieveksten et puff.

Personlig har jeg også tilsatt "komersielle" bakteriekulturer, men mange mener det er borkastede penger.

Lykke til.
blixhavn
Jeg ville ikke begynt å skifte vann før karet har gått 4 uker og er så godt som innkjørt. Deretter ville jeg skiftet 30-50% vann hver dag i 2-3 dager hvis der fremdeles måles nitritt. Når en er kvitt nitritten kan en skifte 30% vann i uka. Målingene kan du begynne med så tidlig du vil, hvis du ønsker å følge utviklingen på verdiene. Etter ca. 2 uker er det normalt å få en topp på nitrittverdiene. Helt flott å kjøre det inn uten fisk. Tilsett gjerne litt fiskemat i det "tomme" karet for å gi bakterieveksten et puff. Personlig har jeg også tilsatt "komersielle" bakteriekulturer, men mange mener det er borkastede penger. Lykke til.

Hvilket for skal jeg bruke ?
Karaba
Hvor ofte skal jeg skifte vann, eventuelt hvor mye av gangen?

Ikke behov for å skifte vann så lenge du ikke har fisk i karret. Setter du inn planter så ville jeg ha bytet 15-20 % en gang i uken.

Karaba
Hvor mye/lenge skal lyse stå på?

Når du har satt inn planter så er 10-12 timer dagne normalen. Uten planter er det ikke behov for lys så da reduserer du kraftig eller bare når du vil se inn i karret. Dette for å forhindre at algene skal få tak.

Karaba
Er det greit å kjøre det i en 3-4 uker uten fisk?

Det er helt greit og holder du ut så lenge uten å sette inn fisk er du flink

Karaba
Er det noe jeg bør tilsette gjøre underveis?

Med planter i karret så vil litt, dvs meget sparsommelig med plantenæring være en grei ting for å få igang plantene.

Karaba
Når bør jeg begynne å måle vannet?

Dagene før du setter inn fisk er tidspunktet for å begynne å måle. Etter rundt 20 dager begynner nitritten virkelig å gjøre seg gjeldene. Hvis du ønsker å få litt erfaring med måling så kan du starte å måle etter 15 dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap