Innkjøringsspørsmål og andre godbiter

Hei igjen!
I dag har dagen stått i akvariets tegn. Jeg har satt opp bord og akvarium, vasket sand, lagt sanden i et fem centimeter tykt lag og fylt på med vann gjennom filteret.

Jeg er med andre ord i gang.

Men, i løpet av dagen har det samlet seg opp en kaskade med spørsmål, noen litt åpenbare, andre veldig, og jeg lurer på om dere kan hjelpe meg.
La oss begyne!

Jeg tenker på dette med belysning nå i starten. I dyrebutikken i går hadde jeg simpelthen ikke armer til å få med meg planter, så for øyeblikket består 60-literen min av sand og vann. Jeg har forresten noen spørsmål om planter og, senere.
Uansett, det er med andre ord ikke noe levende som trenger vekst og lys i vannet utenom disse algene. Og alger, det er fy-fy har jeg forstått. Derfor - skal jeg la lyset stå av inntil jeg får skaffet plantene?

Videre lurer jeg på når jeg skal skifte vannet første gang nå i starten, og hvor mye? Etter en uke har jeg lest, er det greit?

Sanden jeg har tatt oppi er fin , men etterhvert vil jo avføring og eventuell uspist mat legge seg der, hvordan og hvor ofte skal jeg rense det? Dette er riktignok langt frem i tid, men greit å få orden på det med en gang

Jeg skal innen et par dager få nedi noen planter, som sagt. Jeg vet at jeg skal ha hurtigvoksende planter, på grunn av algene. Anbefaler dere en spesiell type? Og hvor mye koster en "startpakke" med planter til 60-liters akvarium? (Slik at jeg ikke får bakoversveis i butikken)

Hmm, det tror jeg var dosen for denne gang. Vær sikker, det kommer nok mer!

Takk på forhånd for svar!
Kimmeham
Uansett, det er med andre ord ikke noe levende som trenger vekst og lys i vannet utenom disse algene. Og alger, det er fy-fy har jeg forstått. Derfor - skal jeg la lyset stå av inntil jeg får skaffet plantene?


Lyset kan du ha av så lenge du ikke har planter. Etter at plantene har kommet i karet er 10-12 timer med lys nok. Over 12 timer klarer ikke plantene å nyttiggjøre seg lyset - men det klarer algene. En timer er kjekt for å styret lyset i riktige mengder.

Kimmeham
Videre lurer jeg på når jeg skal skifte vannet første gang nå i starten, og hvor mye? Etter en uke har jeg lest, er det greit?


Så lenge du ikke har planter eller fisk trenger du ikke bytte vann. Etter at du har fått i plantene kan du bytte rundt 20% en gang i uka. Når du kommer skikkelig i gang med fisk bør du nok bytte 20-30% hver uke

Kimmeham
Sanden jeg har tatt oppi er fin [B]nå[/B], men etterhvert vil jo avføring og eventuell uspist mat legge seg der, hvordan og hvor ofte skal jeg rense det?


Filteret vil ta unna en del, men likevel vil jo noe legge seg oppå. Jeg fikser dette da jeg skifter vann. Har en slange som jeg tapper vannet ut med. Det er ikke noe ekstra jobb å holde slangen et par cm over sanda og la slangen suge ut det som ligger løst oppå når man først holder på Holder du et par cm over er det forsvinnende lite sand som blir med ut. Hvor langt over du må holde finner du kjapt ut

Kimmeham
Anbefaler dere en spesiell type? Og hvor mye koster en "startpakke" med planter til 60-liters akvarium? (Slik at jeg ikke får bakoversveis i butikken)


Det finnes mange hurtigvoksende planter, og smaken er som baken. Hornblad er jo en klassiker. Ellers kan du søke i plantebasen på planter som vokser raskt og se hva du liker. Alle monner drar uansett.

Vanskelig å si noe om hvor mye det koster. Noen har ikke planter i det hele tatt, andre fyller opp karet skikkelig. Pluss alle variantene i mellom. Plantepriser varierer også fra sted til sted. Kan lønne seg å sjekke rubrikk her på AF. Bra planter til en billig penge. Hvor mange blir en smakssak (eller opp til lommeboka også for den del). Kan jo starte med 2-3 og utvide etterhvert om du liker det. Planter vokser jo også, så det ser alltid litt tynnere ut i starten enn det gjør etterhvert!
I butikken kan hver plante koste ca 45 kr. Man får kjøpt rimelige planter her på forumet i rubrikk øverst på siden.

Mine hurtigvoksende og ikke minst enkle plantener er limnophila, Rotala og Hygrophlia

Disse synes jeg vokser nesten av seg selv på bare fiskeavføring, dessuten blir de ganske fine bare noen av forholdene er riktig.
Tusen takk for grundig informasjon, nå er jeg med ett litt klokere!

Nå har akvariet vært oppe og gått i et døgn, vannet er blitt temperert av varmekolben, det ligger på ca. 24 grader, det er i hvert fall det varmekolben står innstillt på (har ikke fått skaffet termometer ennå).

Lar dere varmekolben og pumpen/filteret stå på hele tiden, eller har dere "pauser" innimellom?
bruker ikke varmekoble om sommeren. Er mere problem og holde vannet kaldt nok nå.

Filteret MÅ gå hele tiden. ellers dør bakteriene. Kan kun stoppes i kort tid ved feks vannbytter eller om en jobber i karet.
Tipser om Akvarieskolen som ligger under Artikler her øverst på siden. Spesielt artiklene om Oppstart av akvarium og Vannverdier er verdt å få med seg.

Gratulerer med akvarium og en fascinerende og givende hobby
Ja, takk både PG og Tante Astrid.
Bruker artiklene her flittig, men noen ting må jeg bare spørre "for sikkerhets skyld". Kanskje ikke nødvendig, men greit å være på sikre siden.

Fra akvariet mitt kommer det hele tiden "rennelyder" av vannet, jeg mener det er behagelig, men andre har kommentert det med litt rynkete nese.
Er det bare normalt? Eller kan det løses med et tips som ble gitt i en annen tråd som jeg søkte opp, ved å riste litt løs på pumpen, for å bli kvitt luftbobler?
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap