Salt eller ferskvann?

dette er litt for innviklet for meg, men i mitt akvarium, så har jegselvsagt vann, men dama i dyrebutikken sa jeg måtte ha salt i vannet mitt, selv om jeg skal ha ferskvannsakvarium, jeg har hatt i litt salt, slik hun sa, men nå har hun lagt ned akvariumbutikken.. og selger ikke salt men trenger jeg salt? har normale fisk som neontetra, maller, osv. og i såfall kan jeg bruke salt som jeg har kjøpt i daglivarebutikken? med eller uten jod? jozo eller seltin? hjeeelp...
ikke bruk salt. malla di vil ikke bli glad ferskvannsfisk trenger meget sjelden salt, og maller kan dø av det.
Nei, det er helt unødvendig med salt, som Sanne sier
Hei gull(fisk)gutten.

Vi har nok handlet i samme dyrebutikk. Det er jo ikke så mange å velge imellom her vi bor. Ja, nå er det jo ingen som du selv nevner.

Jeg fikk også denne beskjeden da jeg startet opp med akvarier for tre år siden. Fikk med meg noen digre salt-tabeletter. Hva disse egentlig het og inneholdt, vet jeg ikke. De ble solgt til meg uten noen produktomtale.
Og jeg brukte disse i et helt år før jeg via internett fant ut, at salt slett ikke var nødvendig.

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg ikke merket noe forskjell på fiskenes helse før og etter bruken av disse salttabelettene.

En annen ting jeg vil nevne er at jeg ikke bråstoppet med å bruke disse salt-tabelettene. Men jeg trappet sakte ned mengden. Vet ikke om dette er absolutt nødvendig, men jeg valgte dette da jeg ikke ville endre fiskens miljø brått og plutselig, men forsiktig.

Men en ting endret seg hos meg etter at jeg sluttet med salt, nemlig vannets såkalte hardhet. Vannet ble for "bløtt" hos meg. (du kan lese om GH på siden artikler - akvarieskolen - vannverdier her i forumet)
Jeg måtte begynne bruke GH salt for å tilåpasse GH`n til fiskene jeg hadde. Hva slags GH jeg skulle legge meg på fant jeg ut ved å sjekke hver enkelt fiskesorts behov her i akvaforums fiskebase.

Hva som er forskjellen på de mange ulike akvariesalt-typer man kan få kjøpt, hva som er lurt og ikke lurt ...... se det vet jeg egentlig ikke mye om.
Jeg skal ikke "stjele" tråden din her og ved å skape diskusjon rundt dette. Jeg ville bare fortelle deg om mine erfaringer med samme butikken, og med bruken av salt.
Jeg kan jo heller starte en egen tråd og spørre om andres syn og kunnskap om dette.

Til slutt, takk for mailen du har sendt meg. Den har kommet frem. Jeg skal svare deg om ikke så lenge.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap