Trenger jeg varmekolbe? pluss flere nybegynner spm

Da har vi endelig fått et akvarium! Jippii! Et halvannet år gammelt Juwel 54 liter med pumpe, filter og lys. Fisk: 8 kardinaltetra og 12 platy. Plantene har jeg ikke sjekket hva er ennå.

Men det var ikke med varmekolbe. Trenger jeg det? Forrige eier hadde akvariumet på badet så de sa at det var unødvendig med varmekolbe der. Men vi har akvariumet i stua og der er det jo ikke så varmt som på et bad. Hvis jeg trenger varmekolbe, er det noe som anbefales, og hvor mange watt trenger jeg?

Ser også i fiskebasen at best trivsel for kardinaltetra er:
Temperatur: 23-27 C
PH i vannet: help 4.0 - 6.0
GH (Hardhet): help 0 - 8 dH

Mens for platy er den:
Temperatur: 18-25 C
PH i vannet: help 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): help 9 - 19 dH

Dette er ikke helt sammenfallende, så bør jeg bytte ut den ene sorten?

Trenger jeg noe for å teste vannkvaliteten når jeg har fått et innkjørt akvarium?

Er det ellers noe annet som anbefales?
Plussmedlem
Gratulerer med akvarium

Jeg ville nok ikke hatt kardinaler med platy. Anbefaler deg å bytte den ene sorten.
Vannkvaliteten (vannverdiene) kan forandre seg, så den bør sjekkes med jevne mellomrom.
Synes du bør ha en varmekolbe. 50 W er tilstrekkelig..
I stua blir jo temperaturen gjerne lavere vinterstid (hvis du ikke fyrer veldig godt ) enn på et bad.
Gratulerer

ja, du trenger nok en varmekolbe ja, hadde mitt akvarium ståenes i 3-4 dager uten varmekolbe det ble fort kaldt.

det du bør sjekke veldig fort er jo ph og nitritt, strips tester anbefales ikke!
og platy og kardinal tetra passer ikke så veldig gått i lag, kardinaltetra skal ha veldig bløtt vann, gjerne regn vann, og veldig surt vann.
så du bør bytte ut kardinaltetra den er litt mere vanskligere en platy.
Tusen takk for svar. Utrolig raske dere er til å svare her inne

Har skaffet meg varmekolbe nå. Vil også satse på å bytte ut kardinalene eller platyene. Det kommer vel kanskje litt an på vannet jeg har så jeg får vel sjekke det først.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap