Hvor lenge kan avføringen henge etter en platy?

Først tusen takk for informative og gode svar så langt. Jeg har veldig mange spørsmål, men heldigvis er det også flere gode svar i artiklene her på siden

Jeg er på dag 2 for et 54 liters akvarium med 8 kardinaltetraer og 12 platyer. Jeg fikk beskjed på butikken i dag at jeg bare burde mate med 4 flak av en "Tetra pro colour" annen hver dag de første dagene siden jeg hadde vasket grusen etter at jeg fikk akvariumet i hus. Det er derfor mulig jeg ga de litt for mye i dag tidlig og jeg ble derfor litt engstelig da jeg så at flere av platyene hadde en lang tråd med avføring hengende etter seg i kanskje så mye som to timer. Er det vanlig at avføringen kan henge etter fisken i en tynn tråd i et par timer? Og etter at de er falt av, er det lurt at jeg plukker opp disse "trådene"?

Ellers er det en del grums i bunnen av akvariet. Kan/bør jeg fjerne dette selv for hånd?
har du filter i akvariet.

Plussmedlem
Du skrev i den andre tråden at du hadde overtatt et innkjørt akvarium.
Vasking av grus medfører at mye av bakteriekulturen som bryter ned avfallsstoffer forsvinner. Karet er dermed ikke så "innkjørt" lenger.
Hva gjorde du med filteret under/etter flyttingen av karet?
Plussmedlem
macbeth
Er det vanlig at avføringen kan henge etter fisken i en tynn tråd i et par timer?

Nå skal jeg ikke skremme deg med sykdom, men du kan gjerne allikevel lese gjennom sykdomsartikkelen på forumet.
Det kan være noe så enkelt som forstoppelse. Kan være dødelig, ja, men dette smitter jo ikke.
det kann gott vere bukvannsott
Jeg har et filter som fulgte med, og det har vi ikke gjort noe med. Har forstått det slik at jeg ikke bør rense det med det første.

Har lest sykdomsartikkelen og ble skremt, men da avføringen løsnet kom håpet tilbake. Men nå er jeg redd det er bukvannsott. Men fiskene virker friske og svømmer bra rundt omkring (men dette er jeg langt ifra noen ekspert på etter to dager med akvarium).
hva heter filtret står det noe navn
Er ganske sikker på at det er det som fulgte med når akvariumet ble kjøpt så da er det vel et Juwel filter for 54 liters kar.
Plussmedlem
macbeth
Har lest sykdomsartikkelen og ble skremt, ...

Unnskyld. Det var ikke meningen å skremme deg, men det er greit å kjenne til denne

Du må følge nøye med på fisken framover. Men det trenger jeg sikkert ikke å nevne...
Plussmedlem
macbeth
Jeg har et filter som fulgte med, og det har vi ikke gjort noe med. Har forstått det slik at jeg ikke bør rense det med det første.

Nei, du trenger ikke å rense dette med det første.
Hvis svampene rakk å tørke ut før du satte dem i vann på nytt, så kan det være at det ikke er så mange gode bakterier igjen i filteret.
Har du dråpetester for måling av vannverdier?
Ok. Skjønner. Har ikke dråpetester, men jeg skal ta med litt vann og stikke innom en dyrebutikk i morgen slik at de kan måle det der.
de vil mest sannsynlig bruke strips, som i beste fall er unøyaktig. men be om å få de faktiske resultatene, og ikke bare "ok"
Kjøp likesågodt en (dråpe) test for nitritt. Da slipper du å gå til butikken for å teste, og du kan følge med på verdiene hjemme når det passer deg. Det er ingen stor økonomisk investering
Plussmedlem
Ingen stor økonomisk investering, og samtidig en fornuftig investering
Kjøp gjerne JBL sin test for nitritt.
Takk for tips. Det er spesielt godt med linker til produkter, Loomis, siden det ofte er vanskelig å finne ut hva man skal kjøpe i dette havet av produkter.

Uansett, i dyrebutikken brukte de strips og de sa at vannet var ok. Jeg ba om verdiene og fikk følgende:
Nitrat 15
Nitrit 0
Hardhet 7 d
KH 6 d
PH 7,5

Dette er vel bra nok, i alle fall de to første verdiene. De tre siste kommer jo an på type fisk så vidt jeg har forstått. Der må jeg vel gjøre noe på sikt siden jeg jo har kardinaltetra og platy som utifra fiskebasen trives best i forskjellig hardhet og forskjellig PH.

Jeg får vel bare følge ekstra godt med på fiskene og se om det går bra. Noen, spesielt den store platyen, har jo fortsatt med flere sytrådlignende avføringer, selv om den siste var betraktelig tykkere og kortere enn tidligere.
Dør den ene fisken mon tro???
Den store han-platyen min er veldig slapp. Den gjemmer seg bak den største planten og ligger svært rolig, helt nede på bunnen. Den beveger litt på seg innimellom men bare to-tre cm og den ligger hele tiden bak den største planten. Det er vanskelig å se om utseendet har endret seg siden den gjemmer seg så godt.

Er han i ferd med å dø mon tro???

Er det noe jeg kan/bør gjøre?

Dette har vart i hele dag, dvs den fjerde dagen etter han først fikk avføring som en lang sytråd og som hang i et par timer. De andre 11 platyene som er en del mindre svømmer fint omkring, det samme gjør de 8 kardinaltetraene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap