Uklart vann

Har nettopp kjøpt meg et 70liters kar som er fylt opp, men vannet blir ikke klart. Ser ut som det skulle vært tåke i det.
Det er riktig nok bare tre dager siden jeg fylte det, men trodde at det skulle være klarere enn dette.
Noen som vet?
Vasket du grusen skikkelig?
Ofte blir det en skikkelig tåke av det, men skulle jo ha roet seg etter 3 dager..
Har du planter i?
cessan
Vasket du grusen skikkelig? Ofte blir det en skikkelig tåke av det, men skulle jo ha roet seg etter 3 dager.. Har du planter i?

Noen sand typer kan du skylle i evigheter.. (virker iallfall sånn)
Nå veit jeg ikke om du har skylt grusen, men den grusen man kjøper i dyrebutikker er ofte veldig støvete, og må skyldes masse og lenge, (min erfaring) skulle skylle grus til en 540 liter og jeg skal låve deg det tar tid å skylde 80 kg sand!
siden etter 3 dager burde vannet være klart, det burde det ha vert etter 1 døgn.. tapp ut alt vannet du, og prøv å vaske grusen mere.
Dersom vannet var klart når du hadde fylt akvariet opp, er det mest sansynlig infusorier. Disse vil forvinne etterhvert.

Dersom vannet har vært tåkete siden du fylte i vannet, er det nok partikkler. Bytt i så fall så mye vann som mulig et par ganger. (Såsant det ikke er fisk i det - da må du spre vannbyttene over flere dager.)
Jepp. har vasket grusen skikkelig... i dag ser det mye bedre ut, ganske klart vann.
Så jeg var sikkert litt fort med å bli engstelig.

Takker for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap