- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Arter som trives i bolle?
Arter som trives i bolle?
Vi har et lite akvarium på ca. 20 liter, som vi måtte fjerne en kampfisk fra, etter at den drepte bla. et par guppies. Dum som jeg var, hørte jeg på selgerne ved Tam på Alna, som sa at kampfisk trives godt en bolle. I etterkant har jeg lest litt, og ser at dette ikke stemmer. Derfor har jeg satt kampfisken tilbake i akvariet (guppyene er jo uansett døde...), og sitter igjen med med en bolle på ca. 3 liter, med grus og en plante i, på kjøkkenbordet.
Det er ikke fritt for at det var ganske dekorativt med en slik bolle ståemde på bordet, og derfor har vi lyst til å ha en annen art, som kan trives i en slik liten bolle (egentlig en rørformet vase) - uten varme og sirkulasjon, men med bytte av 2 kopper vann/dag.
Finnes noe slikt?
Det er ikke fritt for at det var ganske dekorativt med en slik bolle ståemde på bordet, og derfor har vi lyst til å ha en annen art, som kan trives i en slik liten bolle (egentlig en rørformet vase) - uten varme og sirkulasjon, men med bytte av 2 kopper vann/dag.
Finnes noe slikt?
Postet 06.08.08 kl 21:37
Postet 06.08.08 kl 21:42
Kampfisk har det fint i en bolle på 10 liter eller mer. Men saken er at en kampfisk trenger den plassen alene.
Hvis du har guppy i 20-literen, så anbefaler jeg ikke flere fisker, fordi det blir fort for trangt for bare guppyene...
Det er massevis av fisk som kan holdes i en 20-liter, men man kan ikke ha mange av dem.
Hvis du dropper guppyene, så kan du f.eks ha en liten gruppe med Killi, men disse er ofte slik at de foretrekker å være eneste art i karet, og kan bli aggressive på fisker av andre arter.
Alternativ til fisk, hva med noen dvergreker?
Hvis du har guppy i 20-literen, så anbefaler jeg ikke flere fisker, fordi det blir fort for trangt for bare guppyene...
Det er massevis av fisk som kan holdes i en 20-liter, men man kan ikke ha mange av dem.
Hvis du dropper guppyene, så kan du f.eks ha en liten gruppe med Killi, men disse er ofte slik at de foretrekker å være eneste art i karet, og kan bli aggressive på fisker av andre arter.
Alternativ til fisk, hva med noen dvergreker?
Postet 06.08.08 kl 21:49
Postet 06.08.08 kl 21:49
Postet 06.08.08 kl 22:53
Postet 06.08.08 kl 23:17
Som foreslått tidligere - skaff deg noen reker. Anbefaler kirsebær-reker.
Kombiner gjerne med en plante som vokser opp av bollen.
Er ikke sikker på hvor mange reker du kan ha, men tror 5-10 stk. Men de kan jo formere seg fort da...
Det som kan være problematisk er raske temperaturendringer og stillestående vann om du ikke bruker pumpe. Plasser derfor bollen et sted der temperaturen er nokså stabil og bruk en luftestein ellerno.
For å gjøre PH stabil, kan du putte i litt skjell/skjellsand. Det trengs ikke mye, men er umulig å "overdosere".
Vil ikke se bort ifra at du finner ut at du vil bruke 20 literen til reker senere. Det er utrolig hvor stor verden virker i et slikt kar om man har reker i det.
Kombiner gjerne med en plante som vokser opp av bollen.
Er ikke sikker på hvor mange reker du kan ha, men tror 5-10 stk. Men de kan jo formere seg fort da...
Det som kan være problematisk er raske temperaturendringer og stillestående vann om du ikke bruker pumpe. Plasser derfor bollen et sted der temperaturen er nokså stabil og bruk en luftestein ellerno.
For å gjøre PH stabil, kan du putte i litt skjell/skjellsand. Det trengs ikke mye, men er umulig å "overdosere".
Vil ikke se bort ifra at du finner ut at du vil bruke 20 literen til reker senere. Det er utrolig hvor stor verden virker i et slikt kar om man har reker i det.
Postet 06.08.08 kl 23:58
3 liters bolle,
Den bollen på 3 liter kan du ha chips i!
kansje ett dårlig svar, men litt till ettertanke: hva slags skapning vill få et fullverdig liv i en bolle på 3 liter??
Nei fyll bollen med sjokolade eller potet chips eller ostepop?
kansje ett dårlig svar, men litt till ettertanke: hva slags skapning vill få et fullverdig liv i en bolle på 3 liter??
Nei fyll bollen med sjokolade eller potet chips eller ostepop?
Postet 07.08.08 kl 08:08
Postet 07.08.08 kl 08:38
Takk for svar, folkens.
Jeg tenkte kanskje at det fantes noen bittesmå stimfisk som ville gjøre seg, men bollen har nå begynt et nytt liv som blomstervase.
Forøvrig er det forbløffende hvor mange dårlige råd man får i dyrebutikkene når man spør. I følge Tam på Alna syns kampfisker det er helt greit å bo i et kar på 0.5 liter uten vegetasjon (jeg syns det var litt trist, så jeg spanderte altså 3 liter og en plante...), og på tross av at jeg alltid forteller hvor lite akvariet mitt er, har jeg 3 praktbotiaer fra Akvariemagasinet - forestill dere hvor overrasket jeg ble da jeg fant ut hvor store de blir med tiden...
Jeg tenkte kanskje at det fantes noen bittesmå stimfisk som ville gjøre seg, men bollen har nå begynt et nytt liv som blomstervase.
Forøvrig er det forbløffende hvor mange dårlige råd man får i dyrebutikkene når man spør. I følge Tam på Alna syns kampfisker det er helt greit å bo i et kar på 0.5 liter uten vegetasjon (jeg syns det var litt trist, så jeg spanderte altså 3 liter og en plante...), og på tross av at jeg alltid forteller hvor lite akvariet mitt er, har jeg 3 praktbotiaer fra Akvariemagasinet - forestill dere hvor overrasket jeg ble da jeg fant ut hvor store de blir med tiden...
Postet 07.08.08 kl 23:15
Herregud... praktbotia til en 20 liter??? Dyrebutikkene altså... hvorfor fortsetter jeg å bli så sjokkert egentlig? Dette må være femhundrede gang jeg leser slike historier om makabert dårlige råd om fiskehold folk har fått av dyrebutikker.
Likevel blir jeg opprørt hver gang...
Kanskje like bra. Det viser jo bare at man har følelser og ikke er blitt helt avstumpet. Den dagen jeg slutter å bry meg, burde jeg kanskje slutte med akvarium selv.
Men, det var godt å høre at du tok i bruk den bollen til planter i stedet. Det kan bli riktig pent, det også
Likevel blir jeg opprørt hver gang...
Kanskje like bra. Det viser jo bare at man har følelser og ikke er blitt helt avstumpet. Den dagen jeg slutter å bry meg, burde jeg kanskje slutte med akvarium selv.
Men, det var godt å høre at du tok i bruk den bollen til planter i stedet. Det kan bli riktig pent, det også
Postet 07.08.08 kl 23:27
Anewog på tross av at jeg alltid forteller hvor lite akvariet mitt er, har jeg 3 praktbotiaer fra Akvariemagasinet - forestill dere hvor overrasket jeg ble da jeg fant ut hvor store de blir med tiden...
Sa de på akvariemagasinet at Praktbotia kunne gå i en 20 l??????
Isåfall drar jeg ned dit imorgen og leser innehaveren teksten!!!
Jeg har mye å si om den butikken (på godt og vondt), men jeg kan vanskelig forestille meg at de anbefalte dette???
Postet 07.08.08 kl 23:44
Postet 19.08.08 kl 12:59